Ik erger me de laatste tijd nogal dood aan al die lieden die op Twitter proberen om zaken te doen op een voor mij onbegrijpelijke, en in veel gevallen ook absoluut niet-sociale, wijze. Auto DM’s, bots die zoeken op bepaalde termen en dan automatisch gaan volgen en, als klap op de vuurpijl, tweeps die volgers ‘kopen’.

Elke keer weer klapperen m’n oren ervan en maakt het soms wat boosheid bij me los. Als je je niet wenst aan te passen aan de op een medium geldende gebruiken, gebruik dat medium dan gewoon niet!

Dag sneeuw

Na het lezen van ‘Simpel. Zakendoen met social media’ kan ik alleen maar hopen dat iedereen die het plan heeft opgevat om zaken te gaan doen via social media dit boek van Jan Willem Alphenaar leest, alvorens van start te gaan. Als de door hem beschreven principes dan ook nog eens worden onthouden en in de praktijk worden gebracht, zal mijn twitterfrustratie binnenkort vast als sneeuw voor de zon zijn verdwenen.

Cover van 'Simpel. Zakendoen met social media.'Opbouw van het boek

‘Simpel Zakendoen met social media’ is opgedeeld in drie delen. Deel 1 gaat in op de basisprincipes van zakendoen, deel 2 gaat in op de werking van verschillende sociale media en deel 3 behandelt nog wat onderwerpen waarover je ook eens na zou moeten denken als je met social media aan de slag gaat (social media strategie, webcare).

Doelgroep: social media-starters met zakelijke intenties

‘Simpel. Zakendoen met social media’ zal voor de meeste online professionals niet heel veel nieuws brengen. Ik heb mezelf tijdens het lezen dan ook meerdere keren moeten voorhouden dat ik niet echt tot de doelgroep van dit boek behoor. Maar, zoals ook door Nathalie Aubel genoemd in een blog op Bijgespijkerd: er is nog een hele grote majority die niet is aangehaakt op alle online en social technologieën. Jan Willem Alphenaar speelt met zijn boek goed in op deze meerderheid en het feit dat zij soms nog heel erg zoekende zijn.

Het gaat niet om de werking van de media, maar om wat je ermee doet

Vooral het eerste deel is mijns inziens zinvol voor social media-starters die enige zakelijke intenties hebben. Het plaatst social media in een breder kader en laat je zien dat het niet zozeer gaat om hoe de verschillende media werken, maar vooral om wat je er mee doet.

In nog geen 50 pagina’s wordt onder meer ingegaan op het feit dat business-to-business eigenlijk helemaal niet bestaat, de steeds grotere vraag van klanten naar persoonlijke service door bedrijven, koopgedrag dat wordt beïnvloed door social media, de gunfactor, online reputatie, het onderscheid (of eigenlijk het gebrek daaraan tegenwoordig) tussen zakelijk en privé, de verschuiving van kennis is macht, naar kennis is gezag en het optimaliseren van euforiemomentjes.

Zoals je ziet: voor de meeste online marketeers en communicatiemedewerkers gesneden koek, maar voor de ‘rest van de wereld’ biedt het een mooi overzicht van veranderingen in het zakendoen.

Geen ‘grote-bedrijven-problemen’

In deel 2 worden de verschillende social media behandeld: hoe maak je een profiel aan, hoe plaats je een statusupdate en wat zijn de zakelijke mogelijkheden van een netwerk. Jan Willem Alphenaar maakt gaat hier in op verschillende sociale netwerken (Facebook, Twitter, Linkedin en Google+) en social media content tools (Youtube, Pinterest, Slideshare, Flickr, Foursquare, Weblogs, Mobypicture, Instagram).

Hij geeft leuke praktijkvoorbeelden en doet iets waar ik heel erg blij van word: hij gaat voor een groot gedeelte voorbij aan alle ‘grote-bedrijven-problemen’. Als ZZP’er of kleine ondernemer heb je gewoon niet zoveel van doen met alle ‘social media gevaren’ (zoals ‘waar in de organisatie hoort social thuis?’, ‘hoe ga je om met medewerkers die ook op social aanwezig zijn?’ en ‘hoe overtuig je je CEO van de ROI van social media?’) waar je op congressen over social zo nu en dan mee wordt doodgegooid. Dit maakt het boek lekker leesbaar en zeer praktijkgericht. Prima geschreven voor de doelgroep dus!

Begin gewoon!

In het derde deel wordt nog wat verder op social media ingegaan. Mooie opening van dit deel: ‘Zakendoen met social media: begin met kleine doelen en stel die gaandeweg bij. In het begin is een ingewikkelde strategie nog niet nodig’. Dit bedoel ik dus.  Alphenaar verwoordt precies wat ik vaak zeg: begin gewoon! Natuurlijk gaat dit in geval van grote ondernemingen niet altijd op, maar kleine ondernemers kunnen volgens mij, en gelukkig dus ook in de ogen van Jan Willem, heel goed gaandeweg leren.

Al gelezen? Ik ben benieuwd naar jouw mening!

Met ‘Simpel. Zakendoen met social media’ heeft Jan Willem Alphenaar naar mijn mening een lekker weg te lezen en prima bij de doelgroep passend boek geschreven. Ik zal het in ieder geval aan de ondernemers die ik spreek aanbevelen. Het boek is vanaf vandaag te koop. Ga jij het lezen? Wat vind je er van? Vervult dit boek een bestaande behoefte? Deel gerust jouw mening over het boek in de comments.


3.086 keer gelezen Geschreven door