Een van mijn lievelingsquotes is van Lincoln, die ooit zei: “If I had six hours to chop down a tree, I’d spend the first four hours sharpening the axe”.  Verstandige man. Een goede voorbereiding scheelt enorm veel werk in het latere proces. Voor websites is dat niet anders.

Wirwar

Veel sites zijn (veel) complexer dan nodig. Niet zozeer wat functionaliteit betreft, maar meer in termen van content. En dat heeft meestal te maken met de perifere content. Op menig site wordt naast de  standaard navigatieknoppen nog een wirwar aan extra features aangeboden, die de bezoeker proberen te verleiden. Kijk hier – een leuk filmpje! Een onderzoeksresultaat! Een poll! Nieuws! Een advertentie! Een slideshow! Het is, droevig genoeg, bijna standaard geworden. Wie ermee begonnen is weet ik niet, maar de hordes volgen. Met slecht ontwerp in hun kielzog.

Eerst structuur

Kleinere bedrijven en organisaties kunnen zich niet veroorloven zo met klanten om te gaan. Zij moeten een positieve ervaring bieden, willen mensen terugkeren.

Een duidelijke structuur is een goed begin. Tegenwoordig hoor je wel dat je de content moet weten en kennen voor je kun beginnen met een site. Waar, maar slechts tot op zekere hoogte. Wat het niet betekent: al je content kant-en-klaar aanleveren voordat de ontwerpers aan het werk kunnen. Wat het wel betekent: structuur maken. Het is nodig te weten welke soort content waar zal komen. En waarom. Dat moet, zonder dat je het moet schrijven, toch behoorlijk gedetailleerd. Net als bij een magazine kun je de inhoud in abstracte termen definiëren, en daarmee kan elke vormgever uit de voeten.

Overweldigend

Het is makkelijker gezegd dan gedaan. Klanten blijken in het zicht van een nieuwe site vaak overweldigd door alle mogelijkheden. Staand voor het buffet scheppen ze rustig hun bord te vol. We willen een filmpje, een blog, een, nieuwspagina, ALLE social-mediakanalen aan en op de site, een slideshow, veel wisselende beelden, bio’s en foto’s van alle medewerkers…ga maar door en vul maar in. Het is een hele bestelling en het resultaat is een propvolle site die enorm arbeidsintensief is. Dat kan zwaar op de maag liggen.

Vragen, vragen

Maar zover hoeft het niet te komen. Bij het maken van een site zullen altijd meer wensen zijn dan gezond is, dat is normaal. Alles kan worden gemaakt en ontwikkeld. Maar dat wil niet zeggen dat je alles ook moet willen. Hier ligt een schone taak voor ontwerpers, projectleiders, contentmanagers en andere betrokkenen. Zij zullen kritisch moeten zijn. Vragen moeten stellen. Niet om de klant in een hoek te drijven, maar om te helpen bij het maken van beslissingen. Vragen kunnen zijn: hoeveel werk levert dit de administrator op? Is het dat waard? Helpt dit de bezoeker verder? Hoe verhouden de kosten zich tot de functionaliteit? Of, welk percentage van het budget neemt dit onderdeel in beslag? Is dat het waard? Dient deze feature het doel van de website?

Structuur aanleggen is een goed begin, waarbij de uiteindelijke ervaring van de bezoeker het uitgangspunt is. Vervolgens is het zaak wildgroei te voorkomen, zodat de site goed navigeerbaar is voor de bezoeker, beheersbaar voor de sitemanager, en betaalbaar voor de klant.

0 Shares:
4 comments
  1. Helemaal mee eens. Eerst nadenken over de structuur. Maar vooral ook vanuit de doelgroep denken. Wat zoeken ze? Wat willen ze weten? En van daaruit de structuur en de content opbouwen.

    1. Dat is precies wat ik bedoel, Yvonne. dank voor je reactie. Mijn ervaring is dat daar volgens veel opdrachtgevers alleen veel te veel tijd in gaat zitten. Die gaan het liefst direct 'aan de slag' (bouwen). Maar we blijven proberen ze te overtuigen:-)

  2. Duidelijk verhaal! Niet alles willen, hoe moeilijk soms ook is. De kunst van het weglaten zeg ik maar, less is more. Dat probeer ik klanten ook altijd aan het verstand te peuteren. Bezoekers willen overzicht en duidelijkheid en geen wirwar aan nieuwe features. Blijft altijd spannend, die balans te vinden. 

    1. Eens, Dana. Dank je. De kunst van het stellen van de juiste vragen kan al erg helpen bij het vinden van die balans, denk ik. Maar: ze moeten er wel voor openstaan.

Comments are closed.

Dit artikel is 4.022 keer gelezen