Als toegewijd bezoekster van de Efteling en kerstfanaticus word ik altijd erg blij wanneer de Winter Efteling weer van start gaat. Maar tegenwoordig kan ik ook nog vanuit mijn vakgebied enthousiast doen zonder aangekeken te worden alsof ik in het weekend nog in prinsessenjurken rondloop (dat is een ander verhaal). Want de Efteling doet het qua marketing en innovatieve concepten erg goed.

Hoewel het Sprookjesbos al sinds 1952 bezocht kan worden, gaat de Efteling mee met de tijd en de laatste ontwikkelingen. Sinds vorig jaar is het bijvoorbeeld mogelijk om een virtuele toer door het park te volgen via Google Streetview en daarbij user generated foto’s van andere bezoekers te bekijken. Dat deze foto’s niet gemaakt zijn door een marketingafdeling, maar door enthousiaste bezoekers maakt ze extra sterk.

Mobiele sprookjes

Ook de populariteit van smartphones en de toename van mobiel gebruik wordt niet genegeerd. In juni kreeg de samenwerking met Rabobank een magisch tintje met de eerste toepassing van een augmented reality game in de Efteling. Hiermee bereiken ze ook het jongste publiek op een leuke manier. Met een smartphone kun je door een layar-applicatie gekleurde feetjes vangen die zweven bij de Rabo Kluis bij de entree met behulp van de camera en GPS op het toestel. Je volgt op die manier het verhaal van een feetje dat een heks leert om beter te sparen. Leerzaam, leuk en helemaal van deze tijd.

Cadeaus  voor het oprapen

Daarnaast lanceerde het oudste familiepark van Nederland vorige maand een actie met Repudo, waarbij gebruikers van Repudo in de fysieke wereld digitale objecten kunnen oppikken. Door heel Nederland worden honderden cadeaus gedropt naar aanleiding van het 60-jarige bestaan van het park in mei 2012. Via de Repudo-applicatie kun je zien of er een Repudo op straat ligt en die claimen.

Slim communiceren

Online zijn ze uiteraard volop aanwezig op zowel Facebook als Twitter en bij Twitter maken ze daarbij, heel slim, onderscheid tussen consumentennieuws en zakelijke berichtgeving. Maar ook offline worden bezoekers getriggerd met leuke acties  en innovatieve ideeën.

Zo kregen enkele dagen geleden 1000 standbeelden in Nederland en België een sjaal om, om de warmte van de Winter Efteling over te brengen. Stuk voor stuk leuke manieren om de klantbeleving mee te nemen tot over de parkgrenzen. Noemenswaardig hierbij is de communicatie op alle vlakken consequent en universeel is en past bij het imago en het bedrijf.

Bezig blijven

Het park zelf blijft ook in ontwikkeling. Er komen af en toe nieuwe attracties bij, maar ook de huidige attracties ontsnappen niet aan de aandacht. Deze winter zullen er in de avonduren extra dimensies worden toegevoegd aan drie verschillende attracties waar geesten verblijven met behulp van video mapping.

Door gevelprojectie toont Villa Volta het verhaal van Hugo van den Loonsche Duynen en zijn Bokkerijders. In de donkere tunnel bij het Spookslot achtervolgen IJzige IJsbrand en drie monniken de voorbijgangers waarbij er door interactieve installatie echt wordt gereageerd op de gasten.

Bij De Vliegende Hollander is te zien hoe Willem van der Decken de zee probeert te temmen. De indrukwekkende illusies hebben ze neergezet in samenwerking met Muse Amsterdam.

De huidige communicatiestrategie lijkt vruchten af te werpen. Uit een onderzoek van Synergie bleek in september dat de Efteling door de Nederlandse consument als meest inspirerende merk wordt ervaren. Als communicatieprofessional wacht ik bewonderend de verdere ontwikkelingen en nieuwsberichten af. Als fan kijk ik uit naar oudejaarsavond, bij de allereerste oud en nieuw in de Winter Efteling. Voor mij blijft de Efteling tijdloos.

 

 


Geschreven door