De hype is voorbij, je leest het inmiddels overal. De grote sociale netwerken zijn gesettled. Marketeers gooien massaal hun geld over de digitale schutting, zoals ze dat een paar jaar geleden nog deden met print. Things are back to normal. Of niet…?!

Ja, bijna wel, alleen moeten de goeroes en dakenschreeuwers dat nog onder ogen zien :) Want terugkijkend, is de impact van sociale media eigenlijk helemaal niet zo groot.

Service & innovatie

Sinds de “introductie” van sociale media is vooral het servicekanaal van veel bedrijven naar de voorgrond geschoven. Zij handelen klachten nu af in het publieke domein, in de plaats van achter gesloten deuren. Een grote stap vooruit en deze frontdeskige aanpak heeft ook veel voordelen opgeleverd, zoals betere bereikbaarheid en productinnovatie. Hoera voor de crowd!

Maar wat is er verder gebeurd? Is de service van bedrijven ook echt beter geworden? Mneuh, Youp zegt van niet. Hebben bedrijven echt het beste voor met hun klanten? Mneuh, niet als je sufferd-slash-sukkel Johan Derksen mag geloven. Het Australische Qantas ging laatst nog “de fout in” door een leuke Twitter-campagne te starten, kort na stakingen van hun personeel. Ohohoh, zelfs de Nederlandse Twittersphere had er wel een woordje over te zeggen.

Geen impact

Nee, dan dingen die er echt toe doen. BP wordt verantwoordelijk gehouden voor de dood van miljoenen dieren door het olielek van vorig jaar. Niet alleen het internet ontplofte, ook alle traditionele media veroordeelden het lek en de afhoudende houding van BP. Werd de rij bij het tankstation daar minder om? Nee hoor, zelfs toen dat ding nog niet eens dicht was, stonden de rijen er alweer alsof er niets aan de hand was. Terwijl er 50 meter van mijn lokale BP, gewoon een lokale Shell zit.

Shell was laatst trouwens nog in het nieuws. Ook iets met een olielek. Maar waarschijnlijk heb je dat niet eens meegekregen. De problemen bij Ajax en een, moet ik eerlijk toegeven, briljante campagne van Citroën waren belangrijker. Ik kwam er zelf ook maar bij toeval achter hoor.

Back to normal

Dus, nu de hype over is, kan iedereen weer normaal doen. Bedrijven hebben hun eigen toekomst weer 100% in handen en doen lekker wat ze zelluf willen. Het klapvee staat netjes in de rij, een illusie armer, binnensmonds te vloeken en braaf te wachten tot ze het nieuwste-van-het-nieuwste mogen afrekenen.

0 Shares:
3 comments
    1. Hoi Erwin, na de hypevierdaagse over Quantas is het muisstil geworden rondom die campagne. Er is geen run geweest op hun vliegtickets, het personeel heeft niet opnieuw het werk neergelegd, de directie is niet opgestapt, niets! Het gesprek gaat gaat nu gewoon weer over de slechte service en vertragingen; de alledaagse problemen van Quantas.

      De voorbeelden van Mashable zijn extremen. Ze gaan over totalitaire regimes waar de bevolking opeens een stem kreeg en jarenlang ondergeschoven maatschappelijke problemen. 2012 wordt vooral wat het laatste betreft een heel interessant jaar, maar voor bedrijven gaat die vlieger niet op.

      Youp kon met T-Mobile geen tweede Buckler veroorzaken, en wij met z'n allen ook niet. Als je goede voorbeelden hebt om te weerleggen dat bedrijven niet weerbaar tegen sociale media zijn, ik zie ze graag hoor! :)

  1. Misschien vergt marketing impact wel wat anders dan "een internet techniek" 
    Creativiteit misschien?
    Gevoel voor wat de klant nodig heeft?

Comments are closed.

Dit artikel is 3.844 keer gelezen