Zelfstandig ondernemer zijn is harstikke leuk.. zolang je klanten hebt. Maar wat doe je als de stroom klanten uit familie- en vriendenkring opdroogt? Adverteren is duur, en steeds minder effectief. Ja, je hebt een website, maar hoe kun je daarmee nou aan klanten komen?
Enter: internetmarketing
Internetmarketing is ideaal voor kleine ondernemers. Met minimale budgetten kun je grootse resultaten behalen.
Hoe?
Hier vier leuke manieren om klanten te krijgen via het web:
1. Verdiep je in zoekmachine-optimalisatie (SEO)
Ga eens na welke woorden en zinnen jouw klanten gebruiken om te zoeken naar jouw product of dienst. Daar kun je achter komen door:
- het ze te vragen
- je (gratis) aan te melden bij Google Analytics en de zoekwoorden te bestuderen waarmee mensen op jouw site komen. Dit kan trouwens ook met Google Webmaster Tools.
- zoekwoorden te onderzoeken met de Google zoekwoord tool of Google Insights for Search
Leer waar je die woorden gebruikt op je site om hoog in de zoekresultaten te komen.
2. Wees actief op social media
Het aantal Nederlandse gebruikers van Twitter, Facebook en LinkedIn stijgt nog steeds. De kans dat jouw potentiële klanten op social media zitten is dus groot. Gebruik social media om je naamsbekendheid te vergroten, relaties op te bouwen en interesse op te wekken. En uiteindelijk natuurlijk klanten binnen te halen.
Ik ken veel kleine ondernemers – van webwinkeliers tot coaches – die via Twitter aan klanten komen. Het belangrijkste bij social media is dat je ze gebruikt waar ze voor zijn: social doen. Groeten, bedanken, retweeten, helpen. En dus niet als verkoopkanaal. Als je alleen maar commerciële boodschappen verstuurt, ben je je volgers zo weer kwijt.
Je kunt met social media ook heel goed aan je expertstatus bouwen door waardevolle tips en adviezen te delen.
Social media zijn ideaal voor kleine bedrijven. Je hoeft niet eerst te overleggen wat je wel of niet op Twitter of Facebook mag zetten. De klant weet bovendien met wie ze te maken heeft en dat is wel zo fijn.
3. Zet bezoekers op je site aan tot actie
Verander je website van een Aviodrome in een Efteling. Wat bedoel ik daarmee? Het Aviodrome museum trekt steeds minder bezoekers omdat je er zo weinig kunt doen. Je mag nergens aanzitten, je kunt niks uitproberen. In de Efteling word je aangespoord op knoppen te drukken, papier in Holle Bolle Gijs te gooien, kortom, het is interactief.
Zorg dat er op jouw site ook van alles te doen is. Dat mensen op links kunnen klikken, reacties kunnen achterlaten, iets kunnen downloaden of zich voor iets kunnen opgeven. Zet bezoekers dus aan tot actie. Zo wek je interesse op en worden bezoekers eerder klanten.
4. Creëer interessante content
Een geweldige manier om klanten aan te trekken op internet is om interessante ‘content’ aan te bieden. Dat kan een (gast) blog zijn, een YouTube filmpje, foto, dowload of tutorial. Op meer reclameboodschappen zit niemand te wachten, maar een leerzaam artikel, grappige video of mooie foto is nooit weg.
Ik ben benieuwd, waar haal jij de meeste klanten vandaan?
3 comments
Dank je voor de tips. Daar kan ik zeker wat mee!
Wat een goed kort maar krachtig stuk.
Comments are closed.