Download hier gratis de beperkte, online uitgave van Email Retention Marketing for Dummies. Of lees de samenvatting:
Er zijn twee soorten marketing.
1) Gericht op het werven van nieuwe klanten.
2) Gericht op het behouden van oude klanten.
Met name de tweede soort (‘retention marketing’) is in sommige branches heel belangrijk. Bijvoorbeeld als er sprake is van abonnementen, die verlengd moeten worden. In andere branches is het juist belangrijk dat mensen vaak opnieuw komen, zoals restaurants.
Het is bewezen dat e-mail marketing hiervoor goed werkt. Het is goedkoop, erg gericht en interactief.
– Het is goedkoop.
– Je kan het heel klantgericht inzetten.
– Het is interactief.
Algemene doelen
Het is belangrijk om algemene doelen te stellen. Dat is makkelijker voor het bepalen van:
– inhoud van de mails;
– hoeveelheid mails;
– aan wie je ze stuurt;
– moment van strategieverandering.
Specifieke doelen
Maar in praktijk zijn specifieke doelstellingen handiger. Maak dit zo specifiek mogelijk, benoem het product, je doelgroep, waarom zij jouw product willen hebben, en hoe, waar en wanneer jij dit tot stand gaat brengen.
De verschillende mails die je stuurt kun je baseren op de levenscyclus van de klant: een nieuwe klant kan je verwelkomen en algemene informatie sturen over het merk, de fase daarna kan je producten sturen, een herhalende klant nodig je uit voor de elite loyalty club en zo door.
Daarna moet je je de mail naar de goede doelgroep sturen, door je mailinglist in te delen. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld op aankoopverleden of demografische kenmerken. Pas op dat je niet te enthousiast begint, dan zie je door de bomen het bos niet meer.
De mail zelf
En de mail ontwerpen, met een interessant ‘Onderwerp’, een aantrekkelijke lay-out, waarna je de mail naar een testgroep stuurt. En dan de definitieve mail versturen, waarna je de resultaten test.
Link! Meer weten over lay-out van mails, de levenscyclus van een klant, automatisering en het mijden van spamboxen en natuurlijk BLUNDERS? Download hier gratis de beperkte, online uitgave van Email Retention Marketing for Dummies.