Gratis internet in de trein. Dat zou een feest zijn, niet waar? Het maakt de trein een heel ander vervoersmiddel. In plaats van het verplicht lezen van een boek, kunnen reizigers kiezen wat ze willen doen. Het laatste nieuws lezen, hun inbox checken of site-statistieken bekijken, het kan dan allemaal. De trein wordt plots multifunctioneel.

En de NS is niet gek, dus er bestaat inderdaad al gratis treininternet. Ikzelf gebruik het met name als ik thuis zit, om te msn’en met mensen die op dat moment wel in de trein zitten. Maar dat is nog niet makkelijk.

Zwak
De internetverbinding die er op dit moment is, is namelijk erg zwak. Het valt dus om de paar minuten kort uit, waardoor je af en toe op een antwoord zit te wachten op een vraag die de ander niet eens heeft ontvangen. Dat is niet echt wat je communiceren kunt noemen.

Willekeurig
En er is nog een probleem. Het internet is nog lang niet in alle treinen beschikbaar. Maar een paar afstanden zijn uitverkoren voor dit nieuwe fenomeen. In stoptreinen is het bijvoorbeeld nooit, waar wat voor te zeggen is, want mensen zitten gemiddeld korter in de stoptrein.  Maar ook in intercity’s is het maar af en toe. En wanneer het er wel of niet is, is volstrekt willekeurig voor de klant.

Het maken van afspraken is dus onmogelijk. Dingen die je op het web moet doen uitstellen tot de reis, kan niet, want wie weet zit je vandaag in een internetloze trein. Of andersom: wanneer je gigantisch haast, en daarna blijkt dat je je mail net zo goed in de trein had kunnen beantwoorden. Vervelend.

Verandering
Om het treininternet, en daarmee ook de treinen zelf, succesvol(ler) te maken, moet er nodig wat veranderen. Het internet moet stabieler. Dus een sterkere verbinding, maar ook met regelmaat wel/niet aanwezig zijn. Zodat mensen weten dat ze in de trein van heel geen internet hebben, maar in die van kwart over wel. Zodat mensen het écht kunnen gaan gebruiken,  in plaats van voor de lol voor msn. Dan is het gratis internet pas een feest.

 

0 Shares:
3 comments
  1. Doe dan meteen ook in die stoptreinen, alsjeblieft. Ik zit dagelijks een uur heen en een uur terug in de stoptrein en dat is al niet leuk. 

  2. Ja inderdaad, voor die afstanden van dorp naar stad in het juist belangrijk. Dat stimuleert ook direct dat mensen buitenaf gaan wonen en het ov gaan gebruiken. 

  3. Van internet in de trein word ik heel verdrietig. Het is beloofd in alle intercity's maar tot nog toe kom ik het sporadisch tegen. Ik heb 1 keer in een intercity gezeten met draadloos internet. Ik snap dat niet, aangezien de overheid een flinke subsidie levert.

Comments are closed.

Dit artikel is 3.310 keer gelezen