Groot nieuwtje kwam langs op de radio deze week. Op kantoor ging de discussie los, want medio 2011 gaat de cookie wetgeving van start. Cookies mogen niet zomaar meer geplaatst worden door een website. De exacte vorm van die wetgeving is vooralsnog onbekend maar het zou voor de waarborging van de privacy van de consument worden ingezet.
Cookies en content
Cookies zijn voor o.a. internet marketeers van belang om het gedrag van hun consument in kaart te brengen. Iedere consument is, als deze eerlijk is, hier vast wel van bewust. Cookies geven de marketeers, contentmanagers en ook ons bloggers informatie over waar de bezoeker naar op zoek is. Hierdoor kunnen zij gerichter aan de vraag voldoen.Voor bijvoorbeeld retargeting, waar ik niet een heel groot fan van ben, komt het verhaal ten einde als deze wetgeving doorgedrukt wordt. Kijk, een contentgirl heeft als doel gepaste content te creëren. Dus een banner plaatsen en daar niets voor hoeven doen vraagt ook misschien wel om wat richtlijnen en regels. Maar op wat voor wijze gaat dit gebeuren? Gaan we bij elk bezoek gespamd worden met vragen? Misschien zal het allemaal wel niet zo gek lopen, maar stel je voor dat je aan het surfen bent en de volgende notificaties moet wegklikken.
- Let op! Een andere site heeft uw verkeer opgemerkt en wil door u extra informatie te geven een percentage krijgen over het bedrag wat u straks, misschien gaat uitgeven. Wilt u dit?
- Attentie! Er mag een cookie worden gezet als deze site bijdraagt aan uw webbeleving. Met die reden vragen wij een cijfer tussen 1-10 over de zojuiste belevenis . Voer hier in…
De vraag blijft altijd, met welke bezoeker heb je te maken? En dat zou altijd de vraag moeten zijn. Maar omdat internetcontent in Nederland nog geen kwaliteit uitstraalt denk ik dat het hulpmiddel ‘cookies’ nog niet optimaal benut is dus haal het nog maar niet weg. Een cookie draagt nu, voor zover we kunnen, nog wel bij aan het meedenken met de klant.
Rol Facebook en Twitter
Siggyvolgt.nl heeft het over de rol van Facebook en Twitter in dit schouwspel. Een optie dat wanneer je op een website komt, je moet inloggen met een van beide accounts om van meerdere functionaliteiten gebruik te mogen maken. Als bezoeker hoef je dan maar een keer aan te geven welke gegevens van je surfgedrag wel en welke niet mogen worden gebruikt. Via de website hun back-end worden gegevens van de bezoeker bewaard en het is dan de taak van die website, content en budget te richten op deze bezoekers. Hier ben ik voor, geen cookies meer nodig! Eet deze maar op en de content regelen wij wel.