Heb mijn #LouisVuitton tas laten liggen in trein van Alkmaar naar Den Helder, 10 minuten geleden. Wie heeft hem gevonden? Pls RT”. Of een soortgelijke tweet over laptops, mobiele telefoons en dergelijke. Laatst zag ik er zelfs een langskomen over een gestolen auto.
Ik heb het over tweets waarin een Twitteraar aangeeft dat hij per direct hulp nodig heeft. Hartstikke mooi natuurlijk. Twitter heeft toch de reputatie dat mensen elkaar helpen en voor elkaar uitkijken. Er zijn immers zoveel voorbeelden die het nieuws hebben gehaald van goede dingen die gebeuren omdat mensen duizenden ogen en oren hebben als ze Twitter inschakelen.
Dat werkte voor mij niet anders. De eerste keer dat ik zo’n tweet zag wilde ik meteen retweeten. Met slechts 1 tweet van mij zou het verloren voorwerp misschien wel teruggevonden worden. Ik voelde me al helemaal een held. Totdat een van mijn volgers (bedankt, @Karin_R) mij kon vertellen dat deze tweet al 3 maanden in Twitterspace rondcirculeerde. De teleurstelling was groot. Ik was te laat geweest met mijn hulpactie.
Ketting-tweet
Ik zou wel eens willen weten hoe lang de #LouisVuitton tweet al op internet rondzweeft. Wie weet of er een manier is om de langste ketting-tweet terug te vinden? En hoeveel van de pak ’m beet 420.000 actieve Nederlandstalige Twitteraars zijn ermee bereikt?
Als je hier verder over nadenkt, dan kom je tot een aantal interessante inzichten. Stel je voor dat alle hulptweets blijven rondzingen op Twitter. Dan wordt het een soort SPAM: mensen vertrouwen het niet meer, reageren er niet meer op. Ook niet bij echte actuele vragen om hulp. Het zou toch jammer zijn, als zo’n mooi mechanisme zichzelf om zeep brengt.
Tweet met datum en locatie
Daarom stel ik de volgende simpele oplossing voor: de originele zender van de tweet neemt de datum op in de tweet: #20042011. Natuurlijk doet niet iedere hulpzoeker dat meteen. Dus als de datum ontbreekt en jij, als alerte Content Girl lezer hebt zelf wel vertrouwen in de hulpvraag, dan voeg je die bij het retweeten toe. Je laat zo aan je volgers zien hoe actueel de vraag is en of er dus een kans is dat ze echt bijdragen aan het terugvinden van het gevonden voorwerp.
Verder bevat een goede hulptweet natuurlijk de plaats waar het voorwerp verloren is gegaan en een korte beschrijving van het voorwerp. De twitteraar is de contactpersoon, dus dat is ook geregeld. Ik stel voor dat we om het helemaal makkelijk te maken nog de hashtag #vv toevoegen voor Verloren Voorwerp. En natuurlijk de tegenhanger #gv voor de Gevonden Voorwerpen.
#vv voor Verloren Voorwerpen
Dan ziet een goede hulptweet er als volgt uit:
@Natasjap Weg: zwarte poes met klein wit befje, naam Nina. We missen haar erg!! #bergeijk #09042011 #vv
Ik zie al voor me hoe er sites ontstaan die de hulpvragen automatisch gaan verzamelen en categoriseren. Als je iets gevonden hebt kun je ’s avonds direct checken wie het verloren heeft. Ondertussen is de crowd van Twitteraars al aan de slag gegaan.
Voor onze Nina zal het te laat zijn. Maar wie weet hoeveel waardevolle voorwerpen en geliefde dieren zo weer op de juiste plek terugkomen!