In februari 2009 zag ik David Merrill ze aankondigen tijdens een verhaal dat hij hield op TED. Op slag was ik verliefd op de Siftables zoals ze toen nog heetten. Het was een periode waarin ik mezelf wanhopig verdronk in hulpmiddelen om mijn oudste, die serieuze leerproblemen had, toch aan het rekenen en lezen te krijgen. En hier zag ik ineens kleine blokjes met tal van ongekende mogelijkheden en toepassingen. Makkelijk te bedienen en uitdagend om mee aan het spelen te gaan.

Ik zocht contact met David, maar helaas, de cubes waren nog volop in ontwikkeling en nog niet in productie. Ik was echter vastbesloten ze zo gauw als ze op de markt kwamen aan te schaffen en abonneerde me op de nieuwsbrief, bezocht trouw de site voor updates en bleef contact zoeken. In januari 2011 kwam er dan eindelijk bericht dat er een eerste batch geproduceerd zou worden. Een zeer geringe oplage, maar inschrijven kon. Eigenlijk alleen voor de VS, maar via via omzeilde ik dat probleem en eind maart werden hier dan zes kleine Sifteo Cubes afgeleverd. Ik kon niet wachten om te zien of ze hun beloftes waar zouden maken en om ze aan iedereen te laten zien.

httpv://www.youtube.com/watch?v=5GV52hZFWXs

Uit de verpakking komen zes kleine witte computer-blokjes ieder ter grootte van ongeveer een kwart iPhone, met een oplaaddisplay waar ze netjes in uitgestald kunnen worden. Verder bevat het pakket een usb-stick, want de Sifteo’s werken enkel via aansturing vanuit een computer (Mac OS of Windows). Het gebrek aan een handleiding wordt verklaard zodra ik de USB stick in de laptop doe en daar stap voor stap vertrouwd word gemaakt met alle functies van de cubes. Schuin houden, schudden, indrukken, tegen elkaar aanhouden, alles werkt en ze maken inderdaad contact met elkaar en reageren op elkaar. Grappig om te zien hoe snel de techniek gaat want al kun je de blokjes ‘aanklikken’ door ze in te duwen,  je mist toch de  touchscreen -besturing die je intuïtief zou willen gebruiken. Een eerste aanbeveling dus al gelijk voor de volgende oplage.

Ik ontdek eerst de gewone spelletjes, grappig en vermakelijk, daarna verken ik het rekenspel.  Geweldig hoe je met de zes blokjes rekensommen kan leggen. Op de blokjes verschijnt een cijfer maar door even te schudden met het blokje wordt het vervangen door een willekeurig ander cijfer. Paar keer schudden en je hebt t gewenste nummer. Naast elkaar leggend komt er in de schermpjes een plus en één van de blokjes toont het “= teken”. Met een druk op de blokjes verander je plus in min en dan verandert ook automatisch de uitkomst die op het blokje na het “= teken” wordt weergegeven. Via de site kun je meerdere (leer)spellen downloaden, sommige gratis en andere tegen een geringe vergoeding. Ik download het taalspel, waarbij ieder blokje een letter weergeeft en waarbij de blokjes gaan knipperen als de letters, naast elkaar neergelegd, daadwerkelijk een woord vormen.  Helaas nog niet in het Nederlands, maar het is een begin. Ook vermenigvuldigen en delen apps zijn in de maak zo begreep ik.

De echte vuurdoop geschiedt wanneer de  kinderen uit school komen. Enthousiast wordt er gekibbeld wie er eerst mag. Intuïtief en makkelijk te gebruiken  is  de conclusie en leuke spelletjes  maar er wordt al gelijk nagedacht over meer mogelijkheden. Zoek de juiste dierenouders bij elkaar en in het derde blokje verschijnt het juiste babydier, zoek land en hoofdstad bij elkaar om de vlag te laten verschijnen, schenk inhoud (bijvoorbeeld digitaal geld) van het ene blokje in het andere blokje etc.etc. Daar zit een uitdaging inderdaad. De techniek is prachtig en het feit dat de blokjes elkaar herkennen en communiceren is een schitterend gegeven, maar welke zinvolle toepassingen bedenk je ermee? De bedenkers van Sifteo zelf hebben dat ook door en riepen  al creatieve geesten op leuke spelletjes en apps te verzinnen. Op hun site zullen ook steeds nieuwe games verschijnen om te downloaden. Ik kijk er met ongeduld naar uit om van mijn blokjes muziekinstrumenten te maken, tekenblokken, zinsontleed-hulpjes, gegevens-uitwisselblokjes, digitale spaarpotjes voor de kinderen, kortom al die leuke  creatieve maar ook leerzame toepassingen waarbij zelfcontrole zo’n mooie toevoeging is. En voorzichtig laat ik mijn gedachten al gaan over meer volwassen, zakelijke en misschien zelfs medische toepassingen.

De Sifteo Cubes zijn nog volop in ontwikkeling, de games-pagina op hun website zal steeds worden aangevuld met nieuwe spelletjes en  toepassingen, maar ondertussen vliegen de nominaties voor innovatie prijzen de Sifteo-bedenkers al om de oren. Van ons Bureau TrendWatcher.com kregen ze in ieder geval de  ‘DitIshandig.nl Award 2011′ toegekend.

0 Shares:
Dit artikel is 3.285 keer gelezen