Je hebt tweeps en je hebt Tweeps. Contentgirls vroeg zich af hoe de Tweeps met hoofdletter met Twitter omgaan. Hoe ga je om met duizenden volgers en een timeline die explodeert? Dat legden we voor aan een aantal reuzetweeps. Dit keer wenhud.

Wie ben je, wat doe je en welk ijsje vind je het lekkerste?

Wendy Hudepol, mijn bedrijf heet Get That Flow en ik ben Social Media Manager. Omdat het allereerst van belang is op welke manier je jezelf neerzet als je groots van je gaat laten horen online, geef ik ook branding en personalbranding trainingen en workshops. Mijn lievelingsijsje is Italiaans Stracciatella ijs met stukjes chocola.

Sinds wanneer Twitter je?

Sinds eind 2007

Kind je hebt veel volgers, hoe kom je daaraan?

Allemaal gelokt met mijn charme ;) Nee, dit is mijn werk en sinds ik me ben gaan richten op ZZP-ers en MKB om die verder te helpen met hun merk en profilering onder de juiste doelgroep is het ook een stuk harder gegaan. Maar veel volgers wil helemaal niet zeggen dat je veel invloed hebt, het gaat erom WIE je volgers zijn.

Je kunt ook ongericht volgers ‘kopen’ wist je dat? Maar je moet je afvragen wat je daaraan hebt. Als je dat doet, doe het dan wel heel gericht maar dat is niet meer zo makkelijk… Twitter maakt het zulke partijen niet makkelijk en je loopt het risico dat je profiel uit de lucht wordt gehaald.

Wanneer volg je iemand terug?

Ik volg bijna altijd terug, tenzij ik zie dat het een specialiteit betreft waar ik liever ver van uit de buurt blijf en die ik ook niet met mijn diensten en tips wil verblijden… staat straks het hele internet vol met die troep!

En wanneer écht niet?

Bij profielfoto’s van lichaamsdelen die niet geschikt zijn voor een ‘portretfoto’.

Noem jouw 3 dones en not-dones op Twitter.

Dones:

  1. Laat je profiel en aantal volgers ‘organisch’ groeien. dat wil zeggen dat je niet meteen zoveel mogelijk mensen gaat volgen (dat lijkt meer op spammen) maar dat je gericht zoekt op interesse, wie volgen zij, wat zijn de onderwerpen van gesprek etc.
  2. Hou altijd in de gaten wat er over jou, je bedrijf, concurrent, vakgebied wordt gezegd op Twitter en reageer eventueel positief of laat je kennis zien. Neem een RSS feed op deze zoektermen en het kost je weinig tijd om bij te houden, terwijl je altijd op de hoogte bent van alles!
  3. Reageer, bedank en help anderen, het is niet de media die sociaal is maar de gebruikers die het wel of niet sociaal maken.
  4. Nog eentje extra: stel je vragen op Twitter als dat niet vertrouwelijk is; grote kans dat je binnen korte tijd een reactie hebt of iemand die je wil helpen. Nergens gaat dat zo snel als op twitter.

Not-dones:

  1. Elke minuut twitteren wat je denkt, doet of zegt: dat heet SPAM
  2. Negativiteit wanneer het puur om eigen frustratie gaat (lees:gezeur om aandacht)
  3. Alleen maar twitteren wat je te koop hebt. Tenzij je een ‘speciale aanbiedingen’ profiel hebt gemaakt, dan weten mensen waar ze aan toe zijn.

Maar hier wil ik wel graag aan toevoegen dat ik niet vind dat het gebruik van Twitter aan banden gelegd moet worden… met zoveel mensen en bedrijven op Twitter zijn er veel uitzonderingen en speciale gevallen te bedenken. Iedereen moet het ontdekken door trial and error en meten wat succesvol is. Dit is het allerleukst aan mijn werk als Social Media Manager voor versschilende ZZP-ers en organisaties; er is niet één waarheid…

Houd je nog wel bij wat er op Twitter wordt gezegd met zoveel volgers? En hoe doe je dat?

Ik volg lists, en een aantal mensen heb ik op een afgesloten lijst staan die ik actief volg. Verder volg ik discussies of tweets op voor mij interessante zoekwoorden. En ik hou in de gaten wat er over mijn klanten word gezegd en wat zij zelf doen op Twitter om te kunnen blijven adviseren en bijsturen (of complimenteren!) Ik kan en wil inderdaad niet alles volgen.

Wat is jouw geheim? Waarom lukt jou, wat vele anderen graag zouden willen: gevolgd worden door een hele hoop mensen?

Hmmm… ik denk dat ik daarom werk als Social Media Manager? Er zijn geen experts op het gebied van Social Media, dat geloof ik niet…binnen social media zijn namelijk wel weer gebruiksersspecialisten te vinden op deelgebieden – die weten alles wat er kan met een tool. Er is zo ontzettend veel en het verandert snel allemaal.

Ik denk dat er hooguit ervaringsdeskundigen zijn en mensen met veel kennis en creativiteit – vooral het weten in te zetten op de juiste manier van alle mogelijkheden is belangrijk. Het delen van kennis en ervaring is daarom ook heel belangrijk, net zoals echte interesse… zonder dat je niet echt blij wordt van vaak online zijn ga je achter lopen. Dat heb ik ook een tijdje gemerkt toen ik me meer met offline opdrachten bezig hield. Dat vond ik erg jammer en ik mistte echt de tijd om online te zijn. Vandaar dat ik me nu echt focus op datgene wat ik leuk vind en waar ik goed in ben; social media marketing.

Levert Twitter je ook wat op? En wat dan?

Jazeker, heel veel zelfs. Diverse interessante contacten en klanten. Veel doorverwijzingen, daar werkt Twitter heel goed en effectief voor. Men stuurt makkelijk een tweet aan je door met ‘iets voor jou?’ of ‘ik denk dat je @wenhud hiervoor moet vragen’ dan dat ze de telefoon pakken. Vervolgens is het aan jou om er accuraat op te reageren. Daar hou ik heel veel aan over. Maar vergeet ook vooral niet hoe makkelijk het is om nieuws te filteren via Twitter. Ik lees heel gemakkelijk precies wat ik wil lezen en de rest van ‘de krant’ sla ik over.

Wat vind je het nadeel van Twitter?

Dat het voor sommige mensen blijkbaar een uitlaatklep is en er daarom ook veel negativiteit op het web komt. Ik denk dat je je altijd moet afvragen voordat je iets twittert of er wellicht iemand is die gebaat is bij jouw tweet… zoniet, hou je frustraties dan lekker bij je.

Heb je het idee dat je grote groep volgers je invloed geeft?

Je wordt eerder als specialist gezien. En ik wordt vaak gevraagd om mee te werken aan marketingacties, dan willen ze gebruik maken van mijn netwerk voor het versturen van een nieuw event ofzo.

Word je wel eens benaderd om je volgers in te zetten voor een goed doel, commercieel of iets anders? En hoe reageer je daarop?

Ja dus. Maar dit is vaak minder zinvol dan men denkt. Het grootste deel van mijn volgers volgt mij omdat ze iets gemeen hebben met mij of mijn interesses. De kans is groot dat als ik opeens iets ga doortwitteren van een partij over een onderwerp dat totaal niet bij mij en mijn doelgroep past… dat er weinig op geklikt wordt. Ik doe dat dan ook niet vaak en als ik het doe is dat omdat ik het zelf een leuk onderwerp vind.

Wat is de meest gehoorde opmerking die je van mensen over je twittergedrag krijgt?

Ik tweet vrij weinig over privezaken en probeer altijd relevante info te sturen. Wat ik het meeste hoor is daarom ook; ‘ja ik volg je nu al een tijdje en ben toch wel erg benieuwd wat je voor ons/mij zou kunnen doen’ En dat is precies wat ik wil. Blijkbaar is de informatie dan relevant en hou ik genoeg volgers geïnteresseerd. Maar ik ben vooral voor mijn klanten bezig en moet eerlijk zeggen dat mijn eigen ‘strategie’ weleens achter blijft en ik weet dat ik er veel meer uit kan halen. Maarja… eerst de klanten he.

Welke van de lijsten waar je opstaat vind je het coolst?

Ik sta op veel lists met ‘interesting people’ of ‘socialmedia’. Daar hoor ik ook thuis denk ik ;)

Waarom zouden (nog meer) mensen jou moeten volgen?

Als ze geïnteresseerd zijn in Social Media en New Media nieuws van over de hele wereld dan zouden ze zeker @wenhud moet volgen.

En voor brandingtips- en artikelen is mijn account @getthatflow interessant. Daar vind je weinig tot geen privé tweets. Op @wenhud leer je mij ook meer een beetje persoonlijk kennen. Maar nooit maar dan ook nooit over mijn broodje pindakaas ;)

Je kunt wenhud hier volgen.

Ook interessant


0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 3.696 keer gelezen