Op 26 en 27 januari j.l. vonden de Webwinkel Vakdagen plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. Onderdeel daarvan is het IMME, oftewel het Interactive Media and Marketing Event. Een hele mond vol. De geplande presentaties voor die dagen lijken interessant en dus verruil ik twee dagen mijn kantoor in Groningen voor de Jaarbeurs.

Al snel wordt me duidelijk dat de Intercity naar Utrecht voor 90% gevuld is met mensen die ook naar de Jaarbeurs gaan, echter voor de NOT (onderwijsbeurs). Not my kind of thing en samen met mijn collega dood ik de tijd door wat over het werk te praten en met onze smartphone te spelen en doe ik mijn best niet naar de leraren in de trein te luisteren die net als de kinderen in de klas een hoog zeurgehalte hebben. Eenmaal in de Jaarbeurs is het een drukte vanjewelste. We besluiten eerst onze badges te halen, waarna we allebei onze eigen weg gaan en presentaties bezoeken die voor ons vakgebied nuttig zijn. Zij specifiek SEO en ik Online Marketing breed en een beetje Social, altijd leuk.

Social Media en Conversie Attributie

Social Media is booming, dat bleek wel toen ik een van de vele presentaties wilde bijwonen over dit onderwerp, maar de zaal ruim een kwartier van te voren niet meer in kon. Dan maar een Masterclass Affiliate Marketing denk ik. Ik ben ten slotte veel met dit deel van Online Marketing bezig. Helaas bevat deze masterclass van IAB Taskforce niks ‘masterigs’ waardoor ik al snel ietwat teleurgesteld afhaak en me onder het genot van een kop veel te dure koffie en een overheerlijke chocolade muffin van Australian ga oriënteren op de komende presentaties van die dag. Na een paar presentaties gevolgd te hebben merk ik dat geen enkele presentatie doet wat er wordt beloofd. Dit blijkt dan ook uit de vragen uit de zaal na afloop.

Kortom, ik ben geen steek wijzer geworden op het IMME. Het enige wat ik weet is dat we ons als online marketeers in 2011 moeten focussen op Social Media en Conversie Attributie (het juist toewijzen van de waarde van een conversie aan de verschillende bezoeken die aan de conversie vooraf gaan). Social Media, deden we dat niet al in 2009? Okay, er zijn altijd bedrijven die zich er nog niet aan wagen en anders kan het altijd beter en meer, maar toch, echt vernieuwend is het niet. En conversie attributie is allemaal leuk en aardig, helaas is er geen enkel analytics pakket dat dit nu ondersteunt, behalve het pakket van Trafficbuilders, die toevallig ook deze presentatie verzorgen. Toeval? Nee, IMME, verkooppraatjes ten top, erg vermoeiend. We sluiten de dag toepasselijk af op de Affiliate Borrel, gesponsord door Daisycon. Proost!

Lekker kletsen op de Webwinkelvakdagen

Ondanks de tegenvallende eerste dag besluit ik de tweede dag toch weer te gaan. Na een mislukte poging om een presentatie bij te wonen op het IMME (capaciteitsprobleem) besluit ik de Webwinkelvakdagen onveilig te maken. Ik doe een rondje affiliatenetwerken, wat me erg goed bevalt, loop wat (oude) bekenden tegen het lijf. Handjes schudden, kletsen, stand van zaken doornemen, plannen bedenken en nog meer kletsen. Deze tweede dag is dan ook erg geslaagd te noemen.

De presentaties tijdens het IMME en de Webwinkel Vakdagen zouden van toegevoegde waarde en een goede aanvulling op de stands zijn als ze een vernieuwend karakter zouden hebben. Nu ligt het kennisniveau erg laag waardoor het interesse snel weg is en je het meer als een leuk tijdverdrijf zou kunnen zien.

De cases zoals Hyves en Pink Ribbon zijn leuk om naar te luisteren en om inspiratie op te doen, maar ze zijn net zoals de overige presentaties weinig vernieuwend. In plaats van kennis, tips en nieuwe inzichten te delen met webwinkeliers en andere online marketeers proberen de bedrijven op de beurs hun kennis en diensten via een in mijn ogen minimale presentatie te verkopen. Mijns inziens boeken bedrijven die op de beurs kwalitatief goede inhoud presenteren veel meer resultaat dan met een verkooppraatje. Hoe dan ook, misschien ben ik ook wel met een verkeerd idee die kant op gegaan. Desalniettemin zouden de Vakdagen en het IMME inhoudelijk sterker kunnen…

Tot Slot…

Na deze dagen ben ik weer op de hoogte van allerlei zaken, zo weet ik dat Hyves alles behalve dood is, hoe Pink Ribbon d.m.v. Social Media vriendinnen werft, hoe je met Social Media meer uit je nieuwsbrief haalt, alles over Conversie Attributie, nog meer over Social Media en Conversie Attributie en tot slot, heel verrassend, hoe je de Duitse markt verovert, maar ook dit was niet nieuw.

Wil je iets leren? Ga dan niet naar het IMME. Wil je netwerken (lees: gezellig kletsen), gratis pennen verzamelen en een opfriscursus online marketing of ben je nieuw in het wereldje? Dan moet je vooral wel gaan, bovendien is de entree gratis. Of ik volgend jaar ga? Ja, ik ga weer lekker kletsen op de Webwinkel Vakdagen. Even mijn gezicht laten zien en partijen warm houden voor mijn plannen. Een beetje netwerken kan immers nooit kwaad.

0 Shares:
2 comments
  1. Hoi Brenda, ik heb zelf helaas niet veel workshops gezien maar vond de beurs zelf wat tegenvallen, zeker qua organisatie en uitstraling. Ben je bij mijn seminar geweest op woensdag om 14:45 in zaal 3, en zo ja heb je nog inhoudelijke feedback gezien je kritische blik? Graag!

    Mischa Coster

  2. Ik was ook van plan om te gaan, maar hoorde dat het veel te druk was. Heb toen besloten om het maar niet te doen. Ik hou niet zo van die massale events. Dan liever een congres met een wat knussere sfeer.

    En ben het met je eens dat op veel plekken het niveau te wensen overlaat. Nog steeds uitleg van wat twitter is en linkedin. Nog steeds uitleggen wat je ermee kunt. Natuurlijk is dat voor een groot deel van het publiek ook juist wat ze nodig hebben. Gek genoeg – en dat merk je niet zo als je er zelf veel mee bezig bent – zijn er nog genoeg (ook grote bedirjven) die nog steeds online niet voor vol aanzien, laat staan social media etc.

    Ik ben zelf kritischer geworden op de events die ik bezoek. Aan de andere kant treed ik ook op als spreker. En de vraag die ik het meeste gesteld krijg is om uit te leggen wat social media is… :)

Comments are closed.

Dit artikel is 2.824 keer gelezen