Met dank aan de populariteit van Twitter neemt ook de populariteit van de Tweetups toe, want hoe gezellig is het om tweeps ook in het echte leven te ontmoeten? Maar als je zelf een Tweetup organiseert, komt daar nog wel wat bij kijken. Hierbij een aantal tips om de organisatie van zo’n Tweetup net wat soepeler te laten verlopen.

Vraag rond

Dit is een inkoppertje, maar vraag eerst eens rond in je timeline hoeveel tweeps er zin hebben in een tweetup. Misschien hebben jullie een gemeenschappelijke hobby ( Twitter!) of wonen jullie allemaal in dezelfde stad? Als tweeps enthousiast zijn over een mogelijke Tweetup, is de kans groter dat ze komen én later ook weer andere tweeps uitnodigen voor dit event.

Plan een datum

Genoeg enthousiaste tweeps gevonden die mee willen doen aan een Tweetup? Dat is mooi, maar wacht nu niet te lang. Voor je het weet zijn de meeste tweeps het plan alweer vergeten en kun je weer van voren af aan beginnen. Plan meteen een datum, een tijd en zoek – niet geheel onbelangrijk –  naar een geschikte locatie.

Vind een geschikte locatie

Een geschikte locatie vinden is niet zo moeilijk, maar hou toch rekening met een aantal dingen. Bekijk of de locatie ruim genoeg is. Als er toch meer tweeps komen dan je dacht, is er in ieder geval genoeg ruimte voor iedereen. Maar het is ook niet prettig als je met tien man in een grote zaal staat. Pas dus je locatie zoveel mogelijk aan het aantal deelnemers aan. Zorg er ook voor dat iedereen vrolijk kan tweeten tijdens de Tweetup, want geen Tweetup is compleet zonder WIFI of 3G-verbinding. Om maar wat te noemen.

Nodig tweeps uit

Heb je een datum, een tijd en een locatie? Dat is fijn, want dan kun je nu alle tweeps, die mogelijk geïnteresseerd zijn, tweeten waar, wanneer en hoe laat de Tweetup plaats vindt. Vergeet niet te melden dat ze tweeps in hun timeline of andere geïnteresseerde mensen ook over deze Tweetup kunnen vertellen. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Toch? Maar schrijf er wel bij dat iedereen zich bij jou op je Twitter-account moet aanmelden voor de Tweetup. Zo blijft het voor jou overzichtelijk wie er allemaal van plan is om te komen.

Maak een Twitter-lijst aan

En als je dan toch bezig bent, kun je net zo goed een lijst op Twitter aanmaken van alle tweeps die zich hebben aangemeld. De organisatoren van een Tweetup waar ik eerder was, hadden de lijst #tweetup058 genoemd. Zo kunnen tweeps al voor de Tweetup elkaar volgen en vooral elkaar leren kennen. En nog leuker? Je kunt van de naam van de lijst een hashtag maken. Weten de deelnemers ook meteen wie er mee doet en wat er over de Tweetup wordt getweet.

Stel de eigenaar van de locatie op de hoogte van de Tweetup

Ben je van plan een Tweetup te houden in een kroeg en komen er veel mensen? Informeer de eigenaar. Niet dat het vaak een probleem is, maar het is wel prettig als het personeel weet dat er mogelijk op een zaterdagavond tientallen mensen -met een telefoon in de hand- met elkaar staan te praten. De eigenaar van het café waar mijn eerste Tweetup werd gehouden, vond het idee zo leuk dat hij zestien flessen champagne doneerde. We hebben ze allemaal opgedronken.

Genereer buzz voor een tweetup

Heb je een Tweetup georganiseerd op een willekeurige zaterdagavond? Probeer dan de week ervoor zoveel mogelijk buzz te genereren. Tweet erover, retweet andere tweets van tweeps die naar de Tweetup gaan, plaats de aankondiging op je blog of zet het op je Facebook-pagina. Vraag andere tweeps dit ook te doen en het kan niet anders dat er veel mensen komen en je Tweetup een groot succes wordt.


Geschreven door