Twitter kan niet zonder hashtags. Van #goedemorgen tot #durftevragen en van #waarombenikhierookalweeraanbegonnen tot #ohohohwatzijnweweergrappig: als twitteraar ben ik ze allemaal weleens tegengekomen. Maar hoe zinvol zijn die hashtags eigenlijk? En wanneer (en hoe) gebruik je ze, en wanneer vooral niet?

Volgens de Twitter FAQs wordt een hashtag (#) gebruikt om trefwoorden of onderwerpen in een Tweet te markeren. Een woord met een # ervoor wordt automatisch clickable. Klik, et voilà: een hele lijst met tweets waarin de hashtag wordt genoemd. Handig, als je in één oogopslag wilt weten wat er tijdens een aflevering over De Wereld Draait Door (#dwdd) wordt gezegd.

‘Maar waarom gebruiken die mensen dan hashtags?’, kun je je afvragen. Want als je ‘dwdd’ invoert in het zoekveld op je Twitterpagina, krijg je dezelfde resultaten. En misschien nog wel meer, omdat dan ook het trefwoord zonder # gevonden wordt. Dus wat is dan het nut van een hashtag? Voor zover ik kan nagaan, worden hashtags op 3 manieren gebruikt.

Manier 1: tweets sorteren
Dat ‘nut’ is het volgende: bij sommige onderwerpen, evenementen of programma’s is er niet slechts 1 trefwoord dat het onderwerp omvat: het kunnen we veel meer zijn. Tijdens evenementen als Serious Request worden er soms allerlei hashtags door elkaar gebruikt: #sr10, #sr2010, #seriousrequest, #srequest en noem maar op.

Verwarrend. En vooral: het neemt ruimte in, omdat mensen alle genoemde hashtags in hun tweet proberen te proppen. In het ideale geval weet iedereen die over een bepaald onderwerp twittert, welke # daarbij hoort. Zodat je zeker weet dat je niets mist. Daarom zie je ook steeds vaker dat relatief nieuwe televisieprogramma’s hun hashtag vastleggen aan het begin van een aflevering (#topchef, #ohohcherso, #tvoh).

Manier 2: tweets in context plaatsen
Een hashtag word al lang niet meer alleen maar gebruikt om tweets over een bepaald onderwerp, zoals een tv-programma of congres, bij te houden. Een hashtag is ook heel bruikbaar om je tweet in context te plaatsen – en toch binnen de 140 tekens te blijven. Zo laat je zien waaar je bent of wat je aan het doen bent, zonder dat je er een hele zin aan hoeft te wijden. Zie bijvoorbeeld de tweets over het studentenprotest op de dam van 10 december:

Manier 3: tweets een extra dimensie meegeven
Maar er is meer. Veel mensen gebruiken hashtags om hun tweet een extra ‘dimensie’ mee te geven. Los van elkaar betekenen tweet en hashtag weinig, maar samengevoegd wordt het opeens een verhaaltje waar je je van alles bij kunt voorstellen, en dat vaak grappig is.

Persoonlijk ben ik fan van de extra-dimensie-tweets. En ik vind het knap, zo’n verhaaltje maken van je tweet. Van wat ik heb gezien, zijn het dan ook vaak de ervaren schrijvers en taalvirtuozen die hun tweet ombouwen tot dimensionaal verhaal.

Wat zijn jullie ervaringen? Hoe gebruiken jullie hashtags zelf? Vind je dat ze wat toevoegen? Of ken je misschien nog een andere variant van hashtags? Ik hoor ze graag!

Meer lezen over hashtags?


Geschreven door