Aangezien ik de hele kerst en oud-en-nieuw poeha ontvlucht doe ik vast een schielijke duit in het terugblikkenzakje met een kijk op de top Twitter trends van 2010.

Op het Twitter-blog hebben ze de lijst staan en die is als volgt:
1. Gulf Oil Spill
2. FIFA World Cup
3. Inception
4. Haiti Earthquake
5. Vuvuzela
6. Apple iPad
7. Google Android
8. Justin Bieber
9. Harry Potter & the Deathly Hallows
10. Pulpo Paul

Belangrijk
Leuk zo’n lijstje maar wat zegt het eigenlijk? Op het Twitter blog zeggen ze het zo (vertaald): “Deze trends laten zien wat voor ons het meest belangwekkend is in ons leven.” Aangezien ik een jaar achter de rug heb waar veel is gebeurd en niet alles even leuk, moet ik daar toch even een nuance bij plaatsen. Want ik ben niet de enige die én Twittert én een zwaar jaar achter de rug heeft. Vergeleken met het overlijden van je schoonvader is de Vuvuzela slechts een insignificante ergernis. Toch staat het overlijden van mijn schoonvader niet bij de trending topics.

Wat telt?
Twitter is een filter. Zeker als je trends probeert the ontdekken. Want alleen dat waar veel mensen over twitteren komt door dat trendy-filter heen, het persoonlijke aspect speelt hierin geen rol terwijl dat aspect toch een wezenlijk onderdeel is van het succes van Twitter. Zijn het dus alleen de belangrijke gebeurtenissen op een wereldomvattende schaal die door dat filter heen komen? Tsja, dat maakt Justin Bieber van groots belang voor onze menselijke beschaving, aldus deze lijst – en daar heb ik ook zo mijn twijfels over. Dus dat is het ook niet.

Nee, zo’n lijst geeft aan waar veel mensen over twitteren. Niet meer en niet minder. Het geeft een indicatie waar Twitter voor gebruikt wordt door de massa. Als (technologie) nieuws-ticker, als sport kantine en als entertainment nieuwskanaal.

Twitter extra
Wat deze lijst niet aangeeft en niet aan kan geven is de marge van Twitter waar toch een belangrijk deel van het nut van Twitter schuilt. Dat we elkaar soms even een steunende tweet sturen op moeilijke momenten. Dat help-desks leren om Twitter te gebruiken om hun klanten beter te bedienen. Dat we vragen de timeline in sturen die tot onze verbazing door een wildvreemde wordt beantwoord.

Kortom: Twitter is zoveel meer dan wat de trend aangeeft. Hopelijk blijft Twitter.com daar ook aan denken in 2011. Trending topics zijn leuk maar de werkelijke waarde van Twitter zit voor veel (de meeste?) mensen toch echt in de schaduw van al dat trendy-geweld.

En wie of wat is Pulpo Paul eigenlijk? #trendgemist

0 Shares:
5 comments

Comments are closed.

Dit artikel is 3.395 keer gelezen