Inmiddels anderhalf jaar na onze eerste stappen op het optimalisatiepad is multivariate testing in al zijn hevigheid ingezet op onze website. Dat heeft nogal impact gehad op het werk van mij en mijn collega-webredacteuren. Door onze webanalisten en internetmarketeers is deze tool met luid gejuich ontvangen. En inderdaad, de resultaten liegen er niet om. Meer verkoop verkoop verkoop! En daar draait het natuurlijk om in een commercieel bedrijf. Maar wat betekent het voor webredacteuren? Vloek of zegen?
Testen maar!
Uit een kleine poll op onze afdeling blijkt dat ook de redacteuren niet meer zonder willen. Het betekent meer werk, sommige pagina’s moeten in meervoud gebouwd worden, maar je steekt er ontzettend veel van op!
Zo had ik twee verschillende pagina’s gebouwd voor een campagne. Eén met een langere, informatieve introductietekst en één met een rijtje bullets als introductie. In een test in het usabilitylab was de pagina met de langere introductie favoriet. Anders snapten de proefpersonen niets van het product en wilden ze ook ab-so-luut geen afspraak maken. In een multi variatetest bleek de bulletspagina 3x beter te converteren.
Triomf!
En ken je die marketeers die koste wat kost een flashbanner willen op hun pagina (want dat is zo lekker innovatief)? Ik ook, en probeer ze maar eens te overtuigen van de verkoopremmende krachten. Het leidt alleen maar af. Met multivariate testing hoef je de discussie niet meer aan. Zet een pagina met en zonder flashbanner live en de resultaten spreken voor zich. Zo heb ik een dure, extern ontwikkelde flashbanner na een paar dagen van de site mogen halen omdat het ons toch wel wat klanten kostte.
Kleine voetnoot hierbij: soms krijg je zelf ook meer dan eens ongelijk, wees dan niet te trots om dit toe te geven.
Valkuilen
Is het dan alleen maar goud dat gloort? Ja! Maar pas wel op dat je CMS geen zooitje wordt. Gooi alles weg wat je getest hebt en niet meer wordt gebruikt. Zet duidelijk in de naamgeving welke pagina’s in de test zitten en welke niet. Zorg ook dat je weet wat je moet doen als de nood aan de man is, en een test moet worden uitgezet. Met andere woorden, ken de systemen waarmee je werkt!
6 comments
Prima artikel!
Zijn er meer van die duidelijke voorbeelden uit jullie tests gekomen?
Leuk artikel. Mooi om te zien dat het ondanks dat het meer werk is, je toch niet zonder wilt.
Is het trouwens een intern usabilitylab of was het onderzoek bij een extern bureau gedaan?
Leuk om te lezen, want herkenbaar. De multivariatietest is een gewéldig instrument om vele (soms oeverloze, on-beargumenteerde) discussies mee te beslechten. Ik kan niet wachten om er zelf mee aan de slag te gaan.
Leuk artikel! Aardig ook het verschil tussen kwalitatief testen in een usabilitylab en kwantitatief door middel van MVT. De eerste heeft niet altijd gelijk en de tweede levert het bewijs onder je 'echte' bezoekers. Toch ben ik van mening dat het een en de ander elkaar kunnen versterken.
Een andere valkuil is wellicht 'testing overkill' kortom: teveel testen zonder dat je weet wat je meer of testen waarvan je de uitkomst wellicht al weet. Ik ben nieuwsgierig wat voor strategie ABN AMRO hierin hanteert, wanneer wordt er wel of niet getest?
Bedankt voor jullie reacties! Wij voeren zeer regelmatig tests uit, als ik leuke resultaten heb zal ik er zeker weer een artikel over schrijven. Verder hebben we (heel luxe) een usabilitylab in huis en ook die wordt regelmatig gebruikt.
Leuk stukje!
Wat me opvalt is dat de resultaten uit het usability lab zo anders zijn dan uit de MVT test. Is usability testing dan overrated, of is het misschien gewoon meer geschikt voor applicaties dan door webcontent?
Comments are closed.