wegenwachtOoit reed ik met zeer hoge snelheid (net boven de 200 km/u) door Duitsland. Het was de tijd waarin bellen achter het stuur nog helemaal niet verboden was en er nog geen Postbus 51 spotjes bestonden over het gevaar ervan. Dus toen mijn zusje belde om even te kletsen nam ik de telefoon direct op. Zou ik vandaag de dag niet meer doen hoor, verlichte geest dat ik nu ben. Hoewel de wet op dat moment geen middelen had om me hiervoor te straffen, bleek mijn karmakaart toch vol te moeten. Met al mijn 200 kilometer per uur reed ik een benzinestation voorbij, zo gezellig met zuslief aan de telefoon dat ik dacht “ik pak de volgende wel.” Maar er was geen volgende. En mijn tank raakte gestaag leeg. Wat was ik blij met mijn ANWB buitenlanddekking toen ik bij het een of andere Duitse dorp nog net de afrit haalde. Daar stond ik dan. Lege tank, nog ver van de bewoonde wereld en alleen mijn mobiel om me te redden. Thank God voor de ANWB (nou ja, thank de ANWB voor de ANWB eigenlijk).

Vandaag stellen we in de formulieren maandag een vraag aan de ANWB. Want hoewel hun service in de offline mijn leven meer dan eens heeft gered, ben ik nu benieuwd naar hun digitale prestaties.

Veelgestelde vragen
anwb1Het formulier start met de oproep om voor het antwoord op een vraag toch vooral eerst naar de Veelgestelde vragen te kijken. Begrijpelijk en op zich handig. Handiger zou zijn als er niet alleen een link naar de Veelgestelde vragen stond, maar ook een top 5 van meest gestelde vragen waar je meteen op kunt klikken. Zo’n top 6 (waarom geen 5 eigenlijk) is er wel, maar deze is alleen terug te vinden op de Veelgestelde vragen pagina zelf. Het scheelt waarschijnlijk wat ingevulde formuliertjes als deze boven het formulier worden getoond.

Drop down
Hierna wordt het formulier een beetje irritant.

anwb3

De bedoeling is dat ik een een hoofdcategorie kies en dan een subcategorie. Wie de Formulieren maandag vaker leest, weet dat ik er een hekel aan heb wanneer ik als klant geacht wordt de administratie van een bedrijf te doen. En dit is al helemaal overdreven vervelend. Daarbij is er nergens een optie Overig te bekennen en dat betekent dat ik echt moet gaan nadenken over waar ik mijn bericht onder categoriseer. Bah!

Pay off
In het volgende stuk kan ik aangeven of ik wel of geen lid ben van de ANWB. Als ik invul dat ik geen lid ben, verdwijnt slechts het veld Lidmaatschapsnummer uit het formulier. Met andere woorden, lid zijn levert weinig winst op. En voor mensen die graag hun administratie op orde hebben (getuige de uitgebreide drop downs van hiervoor) is dat opmerkelijk.

anwb4

In het laatste stuk vul ik alle andere gegevens in. Gelukkig is er niet al teveel verplicht. En de gegevens die dat wel zijn, daar kan ik me best wat bij voorstellen.

Foutmeldingen
Wanneer ik niet alle verplichte velden invul, krijg ik terecht een foutmelding. Het is wel een grijze grauwe systeemmelding en het verschijnt pas nadat ik op Verzenden heb geklikt. Ik ben tegenwoordig meer van de inline foutmeldingen. Dan weet ik direct waar ik aan toe ben. Maar op zich vertelt deze melding wat er nog mist of niet goed is en daarmee bereikt het z’n doel.

Oordeel en cijfer
Het contactformulier van de ANWB is een beetje 2005. De vele drop downs en het feit dat er geen veelgestelde vragen top 5 is doet af aan de score. Verder is het formulier best in orde. Niet slechter dan veel formulieren die ik heb gezien en tenminste bestaat het ding uit 1 stap. Mijn cijfer is een 6-. ANWB mag het wel ietsje beter gaan doen.

0 Shares:
3 comments
  1. Beste Xaviera,

    Laten we eerst beginnen bij de complimenten. "Formulieren maandag" levert wat mij betreft (ik ben web ontwikkelaar van beroep) een waardevol inzicht op hoe het beter kan, en ik haal zonder twijfel mijn voordeel van, alhoewel ik helaas niet eleke maandag van de partij mag zijn. Mijn felicitaties en mijn dank bij deze dus.

    Ik heb deze keer wel een opmerking te maken. Je zegt tegenwoordig meer van de inline foutmeldingen te zijn, en hoewel ik me kan voorstellen dat vanuit de perspectief van een gebruiker het prettig kan zijn, is het vanuit de perspectief van een ontwikkelaar helaas niet (altijd) aan te raden of zelfs te realiseren.

    Validatie dient aan de kant van de server te gebeuren, anders is het makkelijk om te zeilen en dus voor niets geweest. Dat betekent dat je zelfs als je enige vorm van client-side validatie in een formulier aantref, datzelfde routine zou ook op de server moeten gebeuren nadat de data verzonden wordt.

    Tegenwoordig heb je technieken (ik hoor je al zeggen) waarbij je vanuit de client rechtstreeks een verbinding kan leggen met de server, zoals AJAX, maar het valideren van formulieren met deze technieken niet alleen belast de server onnodig (iedere keer dat je een toets intypt zou een nieuwe verbinding met de server gemaakt moeten worden om te controleren of alles correct is) maar het blijft niet veilig (de validatie moet nogmaals opnieuw op de server gebeuren).

  2. Beste Nacho,

    Laat ik dan beginnen met te bedanken voor de complimenten: dank!! :)

    Ik snap je verhaal en van de kant van een webbouwer (hoewel niet supertechnisch) begrijp ik ook heel goed welke zwaarwegende overwegingen er zijn om bepaalde technieken wel of niet in te zetten.

    Tegelijkertijd probeer ik bij formulieren maandag juist vanuit de gebruiker te denken. Al realiseer ik me heel goed dat ik geen gemiddelde gebruiker ben. Maar die gebruiker intereseert het niet wat al die interne (procesmatige) maar ook technische overwegingen zijn om het haar moeilijker te maken. Zij ervaart het alleen als moeilijker, frustrerender en in het ergste geval een reden om het kruisje aan te klikken ipv de bestelling te doen.

    Daarmee wil ik dus niet zeggen dat ik de keuzes dom, stom, of expres irritant vind. Zoals gezegd weet ik dat er achter de schermen allerlei argumenten zijn om iets wel of niet te doen en dat die vaak zeer steekhoudend zijn.

Comments are closed.

Dit artikel is 5.711 keer gelezen