Joost de Valk sprak op 5 februari, tijdens Vision 2009 over Search Engine Optimization (SEO). Geen technisch verhaal, een stuk historie, een stuk advies, een paar goede voorbeelden en een prachtige conclusie: we kunnen weer ‘normaal’ gaan schrijven, ook voor zoekmachines. Zoekmachines (lees Google) worden steeds slimmer waar het gaat om het achterhalen van het onderwerp van een tekst. Ze worden / zijn in staat om woorden die bij elkaar horen te ‘herkennen’ en te groeperen, waardoor onderwerpen duidelijk worden.

Joost geeft als voorbeeld de volgende woorden, de vraag is: waar gaat het over?

  • Passagier
  • Reizen
  • Station
  • Stoom
  • TGV

king

Inderdaad, het goede antwoord is ‘trein’. Bij welk woord wist je dat het over een trein ging? Waarschijnlijk bij woord drie. Wij mensen kunnen heel goed de verbanden leggen tussen deze woorden, maar voor zoekmachines is dit erg lastig. Gelukkig worden de zoekmachines steeds ‘slimmer’ waardoor ook zij deze verbanden kunnen gaan leggen. Het simpelweg spammen van je zoekwoorden op pagina’s is dan niet meer voldoende. Het gaat erom dat je teksten schrijft die over het onderwerp gaan. Klinkt logisch, klinkt als: schrijf maar normale, fatsoenlijke teksten, ook voor zoekmachines.

Clusters in Flickr

De clustermethode van Flickr is volgens mij een prachtig voorbeeld van hoe het zou moeten. Neem bijvoorbeeld het woord ‘passagier’ (passenger). Flickr geeft, wanneer je op passenger zoekt de volgende mogelijke clusters:

Flickr Cluster: Passenger

De uitkomst is direct duidelijk. Flickr analyseert de tags die mensen meegeven aan hun foto’s en groepeert de foto’s aan de hand van deze tags. Tags die vaak samen met elkaar gebruikt worden vormen een cluster. Op die manier kan Flickr verschillende ‘onderwerpen’ herkennen naar aanleiding van een zoekopdracht van slechts één woord. Prachtig stukje techniek!

Google geeft al enige tijd onderaan de zoekresultatenpagina’s, en tussen de resultaten zelf, suggesties over zoekgerelateerde onderwerpen om zo zoekers sneller naar de beste zoekresultaten te kunnen leiden.

Google Searches related to: grafisch ontwerper
Suggesties tussen de zoekresultaten.

Google Search related to: Steam

Suggesties onderaan de zoekresultaten.

Hiermee toont Google aan dat ook zij bezig zijn met het bepalen van het onderwerp aan de hand van andere zoekopdrachten / inhoud van webpagina’s. Een goede ontwikkeling!

Bekijk de volledige presentatie van Joost de Valk op Vision 2009 (excuses voor de ruis):

Bekijk de slides:

Dit artikel is eerder verschenen op webanalisten.nl.

0 Shares:
5 comments
  1. Reinout W.: "we kunnen weer ‘normaal’ gaan schrijven, ook voor zoekmachines."

    Maar ik was helemaal nooit opgehouden met normaal schrijven. Ben ook altijd van mening geweest dat dat het gevonden worden niet in de weg hoeft te staan, als je er wel een beetje over nadenkt.

  2. Goed nieuws! Al ben ik ook nooit echt opgehouden met normaal schrijven. Al gebruik je idd wat vaker hetzelfde woord in je teksten. Dat dat nu misschien minder hoeft is goed om te weten.

    Het is de uitdaging om een tekst te schrijven die én lekker leest én SEO-wise goed is geschreven. Eigenlijk heeft het SEO-en een soort extra dimensie gegeven aan het schrijven. :-)

  3. @Allen dank voor de reacties! Gelukkig maar dat jullie niet gestopt zijn met normaal te schrijven :D Maar helaas zijn er wel mensen die dit niet deden, enkel om hoog in de Google resultaten te komen. Dit bericht is dan ook meer gericht aan de mensen die daar aan meededen/meedoen en niet zozeer aan de mensen die 'gewoon normaal' schrijven, zoals jullie.

    Het feit dat Google steeds slimmer wordt, houdt niet alleen in dat normale teksten als normaal/goed worden beoordeeld, maar ook dat Google in staat is om spammers, copycatten en searchschrijvers te ontmaskeren en juist slecht te beoordelen (penalties te geven / uit de resultaten te gooien).

    Ik ben vooral gecharmeerd van de techniek (noem me een geek, een nerd, of gewoon een beetje gestoord), maar de manier waarop Flickr (volgens mij) al drie jaar de clusters gebruikt, vind ik echt geniaal.

    Zo geniaal zelfs dat ik écht begin te denken dat ik er zelf maar iets (samen met? wie meldt zich aan) mee moet gaan doen omdat in die drie jaar er nog geen zoekmachine is gekomen die die techniek goed heeft ingezet.

  4. Beste Reinout,

    Er is een zoekmachine die deze techniek inzet, al is het nog steeds in ontwikkeling, namelijk Powerset <a href="http://(http://www.powerset.com)” target=”_blank”>(http://www.powerset.com). Zij hebben als doel "to change the way people interact with technology by enabling computers to understand our language."

    Web 3.0 / het semantische web wordt steeds populairder, maar het is moeilijk (onmogelijk??) voor zoekmachines om betekenis aan woorden te hechten zoals mensen dit doen; relaties die wij zonder nadenken leggen zijn niet zo eenvoudig als het op het eerste gezicht lijkt.

    Ondanks dat Google steeds slimmer wordt, denk ik dat het nog lang duurt voordat Google zo slim is als wij!

Comments are closed.

Dit artikel is 4.421 keer gelezen