SEO (search engine optimization), ofwel zoekmachineoptimalisatie, is al een paar jaar een must-have voor elke (commerciële) website. Iedereen is er inmiddels wel van overtuigd van het belang dat een website goed door de zoekmachines (lees: Google) kan worden gevonden. (Zo nee: ga naar google.nl en tik een vragend voornaamwoord gevolgd door SEO in).

search-engine-optimisation-uk

Een setje keywords toevoegen, adverteren met Adwords of een betaalde link aanbieden is daarbij niet meer voldoende: de pagina’s moeten ook organisch worden gevonden. Dat betekent dat de bezoeker voor hem of haar relevante pagina’s voorgeschoteld krijgt naar aanleiding van de ingevoerde zoektermen. Met relevant bedoel ik dat de gebruiker een pagina te zien krijgt die hij of zij verwacht, waarop content staat die logisch en bruikbaar is. Op dat laatste aspect richt ik me in dit artikel met name. Relevante content heeft veel met tekst te maken en is dus iets waarop je als webredacteur/contentspecialist veel invloed kunt uitoefenen.

Onthoud:

– Content is king
– Mensen blijven langer op een organisch gevonden pagina, dan op een gesponsord zoekresultaat
– Wat vind je belangrijk? Zoveel mogelijk traffic of kwalitatieve content?

Optimaliseren maar

Het kan een idee zijn om SEO voor jouw site uit handen te geven. Trainingsbureaus gericht op de optimalisatie van websites piepen nog steeds als paddestoelen uit de grond. Met flitsende rapportages razen ze door elke organisatie. De aangeboden optimalisatietrajecten zijn vaak vooral gericht op het verwerven van een plekje in de top 10 van Google-zoekresultaten en het verhogen van traffic naar jouw site. Dat is een prima streven als je je bedenkt dat 94% Google als zoekmachine gebruikt en veel mensen (i)Google als startpagina hebben ingesteld. Er zijn tal van tips en trucs om in de top 10 te komen. Maar het is maar de helft van het verhaal. Staar je vooral niet blind op een plekje hoog in de rankings maar bewaak ook de kwaliteit van je content. Wat heb je eraan als je goed gevonden wordt, maar je bezoeker onmiddellijk afhaakt wanneer deze niet vond wat hij zocht? Bekijk dus zeker rapportages over jouw website en laat je informeren over rankings en resultaten van de concurrent. Maar onthoud dat de vele seo-tips en trucs niet allemaal toepasbaar zijn op jouw site. Filter wat je kan gebruiken en overdrijf het niet.

De basics

Paginatitels, koppen, lopende tekst, links:  allemaal elementen die spider van Google, de GoogleBot, gebruikt om je webpagina te beoordelen en te indexeren.

Zorg er in de eerste plaats voor dat deze maximaal aansluiten op het onderwerp en doel van jouw pagina. Pak daarna ook het synoniemenwoordenboek erbij. (Als mensen een …zoeken, bedoelen ze vaak ook …). Google Adwords is een handige tool om zoekwoorden te vergelijken en analyseren.

Tip: kijk op https://adwords.google.nl/select/KeywordToolExternal en leef je uit

Zo moet het niet

Overdrijf het fenomeen ‘keyword density’ niet. Een tekst leest niet prettig en verliest vaak effectiviteit als deze kunstmatig is volgepropt met populaire zoekwoorden. Wat ik ook vaak zie, is dat sites overgaan foutief nederlandse spelling om de traffic maar te verhogen. Het mag dan wel effectief zijn om de bezoeker op de pagina te krijgen, maar wordt ook gemeten hoeveel mensen er afhaken door slordige spelling? Als ik een tekst vol spelfouten zie, neem ik zo’n site vaak niet meer serieus. Zeker voor de grotere bedrijven weegt taalgebruik zwaar.

Het houdt nooit op

Zoekmachines (lees: Google) werken op mysterieuze wijze. Om de zoveel tijd veranderen de criteria en technieken om relevantie te bepalen. Je plaats in de zoek top 10 of -20 fluctueert vaak per dag. De invloed die je erop hebt houdt ergens op. Probeer de grillen van Google bij te houden. Er zijn tal van blogs en sites te vinden waar je dat kunt doen.


Geschreven door