Vrouwen versus mannen. Of het verschil in gedrag tussen de twee geslachten nu daadwerkelijk biologisch van aard is of dat de opvoeding/omgeving de bepalende factor is: er ís verschil in gedrag. Ook op internet. Als grrl interesseert mij natuurlijk het internetgedrag van vrouwen. Naar internetgedrag in het algemeen wordt regelmatig onderzoek gedaan en er blijken verschillen tussen mannen en vrouwen, onder te verdelen in een aantal onderwerpen.

Netwerken

goddess

Web 2.0 gaat over interactie en delen. Dat betekent dus communicatie waar vrouwen nu eenmaal anders in staan dan mannen. 84% van de Nederlanders zit in enige mate op internet; vrouwen en mannen ongeveer evenveel. Vrouwen (en dan vooral vrouwen tussen 14 en 24 jaar) bevinden zich in grotere getale dan mannen op online netwerken. Dit geldt alleen niet voor LinkedIn, waar meer mannen actief zijn.
Voor Hyves blijkt de verhouding man-vrouw overigens iets gelijker te zijn.

Bloggen

Als het gaat om bloggen zijn vrouwen in opkomst. De Volkskrant deed onderzoek naar netwerken voor bloggende vrouwen en kwam tot de conclusie dat vrouwen steeds beter zijn vertegenwoordigd op weblogs en hier ook steeds meer erkenning voor krijgen. Natuurlijk viel de onderzoekers ook het blog Dutch Cowgirls op! Naar aanleiding van de start van dit blog spreekt Jeroen Mirck van de feminisering van internet, alhoewel hij ook aangeeft dat de vernieuwde impuls in “vrouwenmarketing” grote onzin is.

Aankopen

Vrouwen zijn in meerderheid (een algemeen bekend percentage is 80%) verantwoordelijk voor de aankopen in het gezin en dit doen zij ook, en zelfs voor hoge bedragen, op internet. Uit onderzoek onder Britse vrouwen (30-40 jaar) blijkt dat shoppen (goederen en reizen) een belangrijke motivatie is om op internet te vertoeven. De aankopen die vrouwen doen blijken vaak niet alleen voor zichzelf te zijn. Vrouwen zijn meer geneigd om gratis producten aan te vragen en acties door te sturen.

Zoeken op internet

Uit een Amerikaans onderzoek (.pdf) dat ik bij het organisatie- en adviesbureau Present Media vond, blijkt dat vrouwen internet meestal zoeken naar productinformatie, informatie over gezondheid of informatie over reizen in het kader van “kijk en vergelijk”. Mannen zijn vooral geïnteresseerd in weer- en nieuwssites (met name financieel nieuws) en het downloaden van muziek.

Carrière

In de ICT-sector blijken vrouwen op weg te zijn naar de top. Ook Viva probeerde met de Viva 400 aan te tonen dat het met vrouwen (online én offline) echt zo slecht nog niet gaat. Hoofdredacteur Corinne van Duin op Dutch Cowgirls:

“Zodra het onderwerp vrouwen & carrière aan bod komt is het in Nederland meteen tobben geblazen. Taskforce Vrouwen aan de top, Glazen Plafonds, poldermoeders, dure kinderopvang – allemaal enge termen voor zeurderige werkverhalen. Dat de werkelijkheid er veel rooskleuriger uitziet, bewijst de lijst van Viva 400 met louter succesvolle jonge vrouwen. Zij zijn helemaal niet bezig met het springen van Glazen Kliffen en zitten ook niet te dubben over het percentage seksegenoten dat deelneemt aan het arbeidsproces. Deze vrouwen gáán er gewoon voor. Ze zijn gedreven en doen waar ze goed in zijn én lol in hebben. En zo bereiken ze stuk voor stuk de top.”

Al met al verschilt het gedrag van vrouwen op internet eigenlijk niet veel van het gedrag in de echte wereld; echt schokkende resultaten heeft mijn zoektocht niet opgeleverd. En dat is ook wel weer een resultaat. Nog een laatste feitje dan; een kwart van de Nederlandse vrouwen laat zich inspireren door… vrouwen!

Tot slot: voor wie niet gelooft dat vrouwen over de wereld heersen, moet dit filmpje maar eens bekijken! ;-)

Plaatje geleend van tuexperto_com5

0 Shares:
9 comments
  1. Beregoed artikel, erg inspirerend om de feiten zo eens op een rij te zien staan. Ben wel benieuwd wat jij vindt van de zogenaamde 'vrouwenmarketinghype'. Dat vrouwen op deze manier apart worden gezet van de norm vind ik maar raar. Vrouwen zijn de norm :-)

    Aan de andere kant ben ik nu wel heel nieuwsgierig naar wat bovenstaande feiten betekenen voor het maken van content. Levert een meer vrouwelijke aanpak bijvoorbeeld meer conversie op? En wat is dat dan, een vrouwelijkere aanpak? Ik denk nog even door…

  2. @ Monique: thanks voor het compliment. Vrouwenmarketing is natuurlijk grotendeels onzin; wie zit er nu echt te wachten op een roze mobieltje of Ford Ka? Volgens mij willen vrouwen gewoon als mens behandeld worden, los van geslacht.

    Als het over content gaat, denk ik dat mannen en vrouwen in elk geval een andere manier van schrijven hebben. Vrouwen zullen gemiddeld bijv. meer woorden gebruiken dan mannen, maar of ze als lezer gemiddeld ook echt houden van diezelfde lappen tekst, weet ik niet. Ik heb net zo goed last van tijdgebrek als mijn vriend of mannelijke collega. Wel zijn meer vrouwen dan mannen (boeken)lezers (kijk maar naar het aantal vrouwelijke bibliotheekleden!) dus misschien ook wel meer kans dat ze van hun eigen teksten houden. Alhoewel er weer meer mannelijke dan vrouwelijke schrijvers zijn. Ingewikkelde kwestie! ;-)

  3. mmm, ik denk juist dat vrouwen online minder woorden zullen gebruiken, omdat ze misschien eerder en beter denken aan wat de bezoeker wil weten. En volgens mij zijn roze mobieltjes best populair, net als blingblinglaptoptassen. Wat ik dan weer gek vind, maar ja.

    Leuke kwestie wel!

  4. @ Monique: het blijft een beetje gokken wat de waarheid is. Ik kon in elk geval zo snel geen wetenschappelijk onderzoek hiernaar vinden wat uitsluitsel zou kunnen geven.

  5. @Natalie: ik heb ook even zitten zoeken en heb ook niks gevonden, dat is dan eigenlijk ook wel weer typisch, is best een onderzoekje waard lijkt me zo.

  6. Hoi Dames,

    Afgelopen zomer op een congresje over vrouwenmarkeing geweest. Natuurlijk zijn de echte vrouwelijke producten als een roze mobiel ed een vorm van vrouwenmarketing. Maar wat nu juist erg in opkomst is, is de vrouwelijke benadering van de consument. Juist omdat vrouwen vaak de kopers zijn (die 80% op internet is natuurlijk een fantastisch voorbeeld) wordt het steeds interessanter om op een vrouwelijke manier te communiceren met je doelgroep. En dat geldt dan niet voor vrouwelijke producten als Prada-telefoons maar juist voor zaken waarvan je zou denken dat mannen beslissen. Ik denk aan een auto kopen; vaak heeft de vrouw daarin een behoorlijk belangrijke stem.

    Er zijn wel onderzoeken naar gedaan, met name in Engeland. Lees het boek 'inside her little pretty head' van Roberts en Cunningham of google eens "Justien Marseille". 3 dames met een eigen kijk op vrouwenmarketing.

    En bijvoorbeeld reclamebureau N-i-e-u-w.nl die ook een eigen kijk hebben op vrouwenmarketing.

    Groeten, Esther

  7. @Esther: oeh!! Dat is precies wat ik bedoelde en waarnaar ik op zoek was. Ik ga verder op zoek…

  8. @ Esther: waar ik erg benieuwd naar ben, is wat dan die vrouwelijke manier van (marketing)communicatie is. Maar ja daar kan ik nu net als Esther zelf verder naar op zoek. Bedankt voor je aanvullende reactie in elk geval!

Comments are closed.

Dit artikel is 5.006 keer gelezen