In theorie wil iedere contentspecialist de doelgroep voor ogen houden. In praktijk komt het er zelden echt van. Veel sites bedienen graag een breeeeede doelgroep. Het definieren van de doelgroep kan dan voelen als het beperken van mogelijkheden. Niet intrappen. Het is wel degelijk slim om je te verdiepen in die ene persoon aan de andere kant van het beeldscherm.

Om te onthouden

  • Trap er niet in: de gemiddelde Nederlander bestaat niet.
  • Laat je vertellen wie de doelgroep is: praat bijvoorbeeld eens met de helpdesk.
  • Verwacht je doelgroep: geld, tijd, gemak, nieuwsgierigheid, erbij horen en/of inspiratie?
  • Maak je doelgroep concreet: kies een vertegenwoordiger.

Iedereen zit op internet, dus maak je content voor iedereen

Niet dus. Uiteraard maak je andere content voor een chique notarissenvereniging of voor de voetbalclub om de hoek. Dat snapt iedereen. Ingewikkelder wordt het als de lezer niet zo makkelijk in een hokje te duwen is. Wie is bijvoorbeeld de doelgroep als je content maakt voor een ziekenhuis? Of voor een bank? Als je schrijft voor de gemiddelde Nederlander schrijf je voor helemaal niemand. De gemiddelde Nederlander bestaat namelijk niet.

Prettig kennismaken met je doelgroep

De snelste en beste manier om de doelgroep te achterhalen is door het je te laten vertellen. Een uitgebreid en tijdrovend onderzoek is zelden nodig. Praat eens met een medewerker van de helpdesk. Of ga op zoek naar iemand die inzicht heeft in het klantenbestand. Probeer onderscheid te maken in huidige klanten en gewenste klanten. Soms is het slimmer om je op de laatste te richten. Doe dat dan wel bewust en ga niet klakkeloos mee met de marketeer. Verkoop is niet op iedere webpagina het hoogste doel.

Wat verwacht je doelgroep eigenlijk?

Internetgebruikers zijn op zoek naar iets. Probeer zo goed mogelijk te achterhalen wat jouw doelgroep zoekt. Wil jouw lezer tijd besparen door online aankopen te doen? Of is je lezer op zoek naar achtergrondinformatie? Het bepaalt de vorm en toon van je content.

De belangrijkste drijfveren zijn:

  • Geld
  • Tijd
  • Gemak
  • Nieuwsgierigheid
  • Erbij horen
  • Inspiratie

En nu concreet: dromen over je doelgroep

Nu je de basiskenmerken van je doelgroep hebt achterhaald, kun je natuurlijk gewoon beginnen. Maar tijdens het schrijven zul je nieuwe dingen ontdekken over je doelgroep. Je conclusies blijken niet zo vaststaand en je doelgroep verandert. Dat hoort. Als je de enige bent die content maakt, is er niks aan de hand. Werk je in een team? Dan is het belangrijk dat jullie ideeen niet uit elkaar gaan lopen. Dan kan het handig zijn om aan het begin van het traject samen een voorbeeldpersoon aan te wijzen. Kies bijvoorbeeld Femke Halsema. Of Jan Smit. Hang een poster op en gebruik post-its om persoonskenmerken aan te duiden. Tijdens de inhoudelijk discussies die ongetwijfeld volgen, staart Femke of Jan jullie verwijtend aan: voor wie schrijf je nu eigenlijk?

Om te oefenen

Kies een bekende persoonlijkheid die de doelgroep van contentgirls kan vertegenwoordigen. Wat zoekt ze, wat verwacht ze, wat is haar leeftijd, wat doet ze in haar vrije tijd, op vakantie? Is ze single of juist niet. Bedenk minstens 25 kenmerken.

Vorige les: Weet wat je wilt bereiken << >>Volgende les: Slim gebruik maken van MS Office (8-10-2008)

Docent: Moniquewww.zins.nl

Â


Geschreven door