Afgelopen week eindelijk weer eens naar een cursus gegaan: crossmediale redactie. Voor de nodige verfrissing en inspiratie. Meestal moet je tijdens een cursus heel hard werken, veel schrijven en herschrijven. Maar niet dit keer. Het kwam er op neer dat we met een clubje van 10 wat gingen babbelen over allerlei internetnoviteitjes. Over leuke online-gadgets waar ik het bestaan soms nog niet wist, over handige hardware en over hoe je het een en ander kunt inzetten.

Maar belangrijkste wat naar voren kwam: je bent tegenwoordig niet meer zomaar redacteur. De content girl van vandaag ontpopt zich tot redactiestrateeg! Zij denkt 3 (4, 5,)-dimensionaal. Ze gebruikt niet alleen pen en papier of laptop. Nee, ze wapent zich met fototoestel, opnameapparatuur en een hoop goede ideeën. Ze schrijft niet zonder meer voor die website, maar denkt na over beeld en andere internettoepassingen. Is er een spannend filmpje of podcast-item aan de tekst te koppelen? Kun je lezers stimuleren tot actie via een forum, weblog, game of webshop? Kan het item in een nieuwsbrief? Is het misschien zelfs iets voor een event of gedrukte uitgave.

Zo kun je één onderwerp of artikel op diverse manieren “uitmelken”. Natuurlijk met de bedoeling dat de uitingen elkaar versterken en de boodschap een groter publiek bereikt. Kortom: contentgirls kijken verder dan hun bevallige neus lang is!

Eigenlijk wist ik het al. Maar nu nog wat meer in praktijk brengen, te beginnen bij het pimpen van mijn eigen website. Het doel van de cursus is elk geval bereikt: ik ben verfrist en geïnspireerd geraakt!

Caroline

  • Overigens viel me op dat content tegenwoordig ook voor gedrukte tekst gebruikt wordt.
  • Las net het stuk van Xaviera over de contenspecialist: de redactiestrateeg is nog lang niet uitgeleerd

Geschreven door