SEO is niet meer nieuw. Het internet is niet meer nieuw. Zoekmachines zijn niet meer nieuw. Wat betekent dit in de praktijk? Wat verandert er op deze gebieden en hoe passen gebruikers zich aan? Hoe kun jij meegroeien?

SEO in den beginne

In den beginne was het woord en het woord was Key word. Ik ga het hier niet allemaal herhalen, maar lees vooral Xaviera Ringeling’s SEO om mee te starten 1 en 2 erop na. In Nederland zijn we eraan gewend om te optimaliseren voor Google. Maar zoals nu blijkt betekent op nummer 1 staan in de zoekresultaten levert niet altijd de meeste kliks op en de percentages van doorkliks op positie 1 nemen af. Posities twee en drie stijgen daarentegen in percentage als het gaat om doorkliks. Gebruikers van zoekmachines kijken anders tegen links aan, ze zijn veel gerichter aan het zoeken. Naast de oude SEO-beginselen moet je dus nog wat extra’s brengen.

Ook Google veranderde ondertussen een aantal spelregels.

Zoektermen en links

Het optimaliseren van pagina’s voor Google betekende vooral het volstoppen van een pagina met het zoekwoord waarop je gevonden wilde worden. Dat betekende nog wel eens dat de tekst voor de gebruiker onleesbaar werd. Gelukkig hebben webbies snel begrepen dat je ook met synoniemen een heel eind kunt komen in de zoekresultaten. Maar het beste om hoog te scoren in Google waren toch wel het aantal links. Veel links naar je website of blog betekende automatisch dat je hoger in de ranking kwam. Veel links, dacht Google, dan ben je vast belangrijk. Helaas betekende dit ook dat veel websites links gingen kopen of anders tot stand lieten komen. Daarmee kwam nog steeds niet die website in de zoekresultaten bovenaan die jij zocht. Hoe nu verder?

Social

Zwevende social bar met PinterestDe social media sites worden steeds belangrijker voor gebruikers om aan relevante informatie te komen. Als een van je ‘vrienden’ iets aanbeveelt zul je het sneller lezen dan wanneer je iets ‘gewoon’ terugvindt in de zoekresultaten. Het is daarom belangrijk dat jouw content social is, dat mensen het makkelijk kunnen delen. Wil je dat jouw content terugkomt op Pinterest, zorg er dan voor dat je belangrijkste afbeelding optimaal is gemaakt om te tonen op Pinterest. Wil je jouw content terugzien op Facebook, zorg er dan voor dat het er goed uitziet als het gedeeld wordt op Facebook. En zorg ervoor dat je berichten perfect passen in een tweet als je graag op Twitter gedeeld wilt worden.

Meer kliks ondanks lagere positie

Uit recente data is gebleken dat het aantal kliks in de zoekresultaten van de eerste positie veel minder is geworden. Dit komt vooral omdat gebruikers beter kijken welk zoekresultaat hen het meest aanspreekt. Belangrijk hierbij is dat de presentatie van de zoekresultaten is veranderd. Wanneer de juiste gegevens beschikbaar zijn worden nu ook profielfoto’s, video’s, plaatjes en meta data getoond. Dat maakt het voor de gebruiker een stuk makkelijker om in 1 oogopslag te zien welk zoekresultaat hem het meest aanspreekt.

Wat te doen

  • Zorg er dus voor dat je Google+ profiel een duidelijke profielfoto heeft
  • Koppel je author profiel aan je google-account
  • Zorg voor een goede omschrijving van je content
  • Zorg dat je duidelijk aangeeft dat een stuk van jou is
  • Maak het gebruikers makkelijk om jouw content te delen
  • Gebruik plaatjes en video’s waar mogelijk

SEO old school dood?

Nee, zeker niet. Onthoud alle goede SEO-tips van het begintijdperk, maar breid je strategie uit met de nieuwe trucs die jouw website of blog helpen. Want alleen een combinatie van beide maakt je strategie sterk. En natuurlijk staat of valt je hele strategie met interessante content. Want als je content niet interessant is kun je het nog zo optimaliseren, maar er zal niemand komen kijken.

Heb jij nog leuke voorbeelden van SEO-veranderingen die meer mensen naar jouw site of blog hebben getrokken?


1.982 keer gelezen Geschreven door