In het vorige deel over SEO eindigde ik met het bezoek aan Google en de quote van de nerd (lees het hier). In dit deel wil ik jullie vertellen wat wij als redactie met SEO hebben gedaan. Met als uitgangspunt dat SEO in zijn essentie een combinatie is van relevantie en toegankelijkheid.

Terug op kantoor – na ons Google-bezoek – besloten we om dat SEO-gebeuren eens goed aan te pakken. We maakten een SEO-plannetje en dat zag er als volgt uit:

Stap 1. Wat is belangrijk (relevantie)

Bij stap bepaalden we eerst welke pagina’s we gingen optimaliseren. Op dat moment bestond de website uit 3000 pagina’s. Die hoefden we niet allemaal te optimaliseren. Er zijn altijd pagina’s waarop je niet perse geGoogled wilt kunnen worden. Van die 3000 pagina’s waren er meer dan 100 bedanktpagina’s: de pagina die je te zien krijgt nadat je een formulier hebt ingevuld. Waarom zou je willen dat iemand die via Google vindt? Daar kunnen ze namelijk helemaal niks mee. We kozen dus belangrijke pagina’s uit om daar onze aandacht (en uiteindelijk beperkte resources) op te richten.

Stap 2. Waar gaan ze over? (relevantie)

Nadat we hadden bepaald wélke pagina’s we gingen optimaliseren, bepaalden we op welke woorden we wilden dat de pagina’s gevonden werden. Als je pagina over stofzuigers wordt gevonden op het woord piano, heb je daar niet zoveel aan. Iemand die via Google zoekt naar een piano, zal niet opeens trek hebben in een stofzuiger.

Je wilt de mensen naar je toe halen die interesse hebben in een stofzuiger, zodat de kans dat ze er eentje bij jou bestellen bij hun bezoek groter is.  De truc is om per pagina een of twee termen te kiezen en die zoveel mogelijk op de pagina terug te laten komen. Dat doe je door die woorden terug te laten komen in content die op de pagina staat. Niet alleen je broodtekst zoals dat heet, maar ook in

  • De kop
  • Tussenkopjes
  • Titels
  • links

Google ziet al die teksten namelijk als extra belangrijke teksten. En die belangrijke teksten wil je ook zoveel mogelijk naar boven in de pagina hebben staan. Hoe eerder, hoe belangrijker.

Pas hier wel op dat je niet je hele pagina volstopt met die gekozen woorden (keyword stuffing heet dat). De bedoeling is dat er leesbare teksten overblijven die mensen weten te verleiden te doen wat jij wilt dat ze doen (conversie).

Een goede webtekst heeft een duidelijke boodschap. Google dwingt je om niet teveel boodschappen in één tekst te stoppen. In principe zouden op natuurlijke wijze de woorden die je kiest (waarover de pagina dus feitelijk gaat) voldoende terug moeten komen. Het checken van de keyword density van een woord (= hoe vaak komt het woord terug in de tekst) doe je om jezelf scherp te houden. Die keyword density moet overigens ergens tussen de 4% en 6% liggen voor een zoekterm.

Nog een tip: ga niet uit van waarop jij vindt dat bezoekers je moeten vinden. Ga uit van wat zij zoeken. Een erg grappig voorbeeld dat ik via een collega hoorde ging over Miele. Zij noemen hun wasmachines wasautomaten. Door de hele site worden wasmachines zo genoemd. Dat is ooit intern zo besloten door de afdeling communicatie neem ik aan. Het probleem – als het gaat om SEO althans – is dat mensen natuurlijk helemaal niet zoeken op wasautomaat wanneer ze een nieuwe wasmachine willen kopen. Die interne term, zit optimalisatie voor Google in de weg.

Nog een voorbeeld. Toen ik bij een bank werkte, liep er een langlopende disucssie over pinpas tegenover betaalpas. De communicatieafdeling wilde graag dat we in alle teksten betaalpas zeiden, want dat is wat je ermee deed. Wij van de internetafdeling probeerden uit te leggen dat niemand Googled op betaalpas, maar veel eerder op pinpas en dat dit voor het internetteam reden was om die term te gebruiken.

Zoek dus wat ook wel de carewords (in tegenstelling tot keywords) worden genoemd. Oftewel de woorden die jouw klanten gebruiken. Ook hier geldt weer dat Google je eigenlijk dwingt om een goede webschrijver te zijn: eentje die spreekt in de taal van zijn doelgroep.

Stap 3. Optimaliseren (relevantie)

De gekozen pagina’s hadden nu een duidelijk verhaal en idee en in de belangrijke teksten hadden we waar mogelijk en natuurlijk, de gekozen zoektermen gestopt. Wat we daarna deden was controleren of de pagina’s ook voorzien waren van de juiste meta-data. Data die aan een pagina “hangt” en waarin informatie gestopt wordt over de pagina. Zoals bijvoorbeeld de taal waarin de pagina is geschreven of een korte beschrijving van waar de pagina over gaat en hoe hij heet.

Op dat laatste hebben we ons voornamelijk gericht. In de meta-tag description geef je in ongeveer 160 karakters aan waar de pagina over gaat. Vul je die niet in, dan gebruikt Google de eerste zoveel karakters van je pagina om te bepalen waar je pagina over gaat. Maar in die eerste 160 karakters komt je zoekterm misschien helemaal niet terug, dus het is handig om ook die beschrijving te optimaliseren.

Overigens gebruikt google die beschrijving niet voor ranking. Maar je wanneer je zoekt zijn die woorden wel dikgedrukt als ze ook als zoekterm zijn gebruikt.  En dat helpt gebruikers (die erg doelgericht zijn wanneer ze aan het computeren zijn) om sneller te bepalen welke pagina’s ze interessant vinden uit de dood Google gegenereerde resultaten.

Daarnaast gebruikt Google deze meta-data ook als omschrijving van je pagina in de zoekresultaten op Google.com. je wilt dan dus dat die beschrijving net als al je andere teksten verleidelijk, duidelijk en prikkelend is.

Behalve de titel van je pagina (gebruikt in de zoekresultaten en moet dus ook het liefst een keyword bevatten), is ook de URL van je pagina belangrijk. Oftewel het adres. Nu heb je daar als redactie niet altijd invloed op. Maar heb je dat wel, zorg er dan voor dat ook de URL een zoekterm bevat. Maar vooral dat de URL goed beschrijft waar de pagina over gaat!

Stap 4: meten

Om te kunnen constateren of wat we doen een positief effect heeft, is het van belang om te weten hoe je er bij aanvang voorstaat. Vergeet dus niet om een nulmeting te doen. Google je rot (of gebruik bijv. deze tool) en leg vast op welke posities je allemaal terug te vinden bent voor de in stap 2 bepaalde keywords in relatie tot de in stap 1 bepaalde pagina’s.

Je blijft aan de gang

Meten is weten en dat is wat je met SEO wilt. Niet alleen aan het begin natuurlijk, maar ook terwijl je bezig bent. SEO-optimalisatie is een dynamisch proces. Ten eerste omdat Google nog wel eens de regels verandert. Maar ook om het simpele feit dat jij niet het enige bedrijf bent dat aan SEO doet. Wanneer jij er bijna bent, kan een concurrent best net op het punt zijn dat ze het helemaal goed hebben. Je moet dus aan de gang blijven. Steeds weer monitoren en dan bijsturen als het nodig is.

Nog wat dingen

Oké, ik heb het nu voornamelijk gehad over redactionele aspecten van SEO. En die zijn ook erg belangrijk. Maar de Google-nerd zei ook iets over toegankelijkheid van websites/pagina’s. En dat deel gaat toch voornamelijk over techniek.

In veel gevallen zal je dat dus niet zelf kunnen regelen of zelfs maar constateren. Maar om jouw werk goed te doen is het wel van belang, dat je voor elkaar weet te krijgen (of iemand anders daartoe aanzet) dat je site een aantal zaken goed doet:

–          De site moet bestaan uit schone, gangbare code. Wat dit precies inhoudt moet je aan een echte nerd vragen, maar als het goed is weten zij dan wel waar je het over hebt.

–          Je site moet goed presteren: snel zijn dus!

–          En dat gaat het beste wanneer je pagina’s ook voor snelheid geoptimaliseerd zijn en dus niet te groot qua bestandsgrootte.

–          Werk je met een CMS? Zorg dan dat je zelf invloed hebt over hoe je URL’s worden opgebouwd (niet dat het systeem dat voor je bedenkt en jij geen invloed hebt)

–          Zorg dat je ontwerp uit meer tekst en minder plaatjes bestaat. Tekst is toch het belangrijkste. Oh en bedenk dat Google geen Flash verstaat. Zorg dus voor een tekstalternatief en wees zuinig met het gebruik ervan.

–          Zorg ervoor dat er een sitemap is. Daarmee ontdekt Google de structuur van je website en daaruit leest hij de relevantie van pagina’s.

Er is nog véél meer. Wil je écht álles weten? Check dan deze hele uitgebreide lijst. Hier vind je alles terug en nog een heleboel zaken die je SEO goeddoen en zaken die je liever wilt vermijden.

SEO is helemaal geen wiskundige formule. Je moet ervoor zorgen dat je met je website zowel zoekmachine klaar bent, als gebruiksvriendelijk. Je teksten moeten zoekmachines blij maken, maar vooral mensen. Vooral dat laatste wordt nog wel eens vergeten. Raak niet verloren in SEO. Zorg er gewoon voor dat je er vanaf en over weet. Pas toe wat je kan en zorg dat de randvoorwaarden op orde zijn.

Als laatste nog een kleine tip: bekijk je pagina/website zoals een machine ernaar kijkt. Dit zal je direct al verbeteringen opleveren. Hou er rekening mee dat alles wat je belangrijk vindt zo hoog mogelijk op de pagina moet gebeuren. Dus geen code, maar metatags en teksten bijvoorbeeld.

Ik wens je veel succes!

0 Shares:
7 comments

Comments are closed.

Dit artikel is 4.827 keer gelezen