Doe jij al aan SEO? Je weet wel Es Ee Oo zoals het door sommigen wordt genoemd (gewoon lekker seejo zeggen): zoekmachineoptimalisatie dus. Als je die uitleg van de afkorting SEO (Search Engine Optimization) moest lezen, dan is de kans groot dat je er nog niks mee doet.


 

Uhm SEO?

Misschien is het dan handig om je eerst even kort te vertellen wat SEO eigenlijk is. Heel simpel: SEO is het optimaliseren van je website en je teksten zodat je website beter gevonden wordt via zoekmachines.  En in Nederland heeft de zoekreus Google zo’n groot marktaandeel, dat we het hier best makkelijk hebben. SEO betekent hier namelijk optimaliseren van je site en teksten voor Google. Dat is fijn, want dan hoef je niet te voldoen aan de ingewikkelde formules van allerlei andere spelers (zoals Yahoo en Bing) en kun je je gewoon op Google richten. En in die resultaten wil je dus lekker ergens bovenin komen te staan.

Waarom wil je dat?

Webzoekers zijn erg ongeduldig. Als ze niet snel vinden wat ze zoeken, gaan ze over op een alternatieve zoekterm en vinden ze jou misschien niet meer. Als je niet in élk geval op de eerste pagina staat, ben je voor de meeste websurfers uit het zicht. Het is dus van belang om zo hoog mogelijk in de resultaten terecht te komen, zodat  mensen die op zoek zijn naar wat Jij te bieden hebt, je ook kunnen vinden. Zo´n 86% van internetsurfers start hun internetreis op Google met een zoekopdracht. Veel van je bezoekers vinden je dus niet door een link in een radiospot, maar doordat ze op zoek zijn naar iets en daardoor via Google bij jou terechtkomen.

FYI: organische resultaten

Misschien heb je iemand de term “organische resultaten” wel eens horen gebruiken. Misschien durfde je toen niet te vragen of die organische resultaten scharrelresultaten waren of iets dergelijks. Dus voor het geval je het nog niet wist even kort dit: je hebt organische resultaten en betaalde resultaten. Zoals het woord al aangeeft kun je de betaalde resultaten gewoon inkopen (al is dat ook nog een kunst op zich, maar dat een andere keer). De organische resultaten daarentegen kun je alleen maar beïnvloeden door  je SEO op orde te hebben. Zie hieronder een afbeelding waarin de organische (groen kader) en betaalde resultaten (rood kader) zijn aangegeven. Dikke kans dat ik je iets vertel wat je al weet, maar ik wil later geen verwijten hé!

SEO is dus als je dus probeert hoger te komen in die organische resultaten. Ga je aan de slag met de betaalde resultaten, dan spreken we van SEM, Search Engine Marketing.

Weet je dat ook weer.

Hoe dan?

Maar hoe doe je dat dan…”SEO”. Hoe zorg je ervoor dat jouw website op voor jou belangrijke zoektermen bovenaan in de resultaten komt te staan? Nou, ik ben geen SEO-loog, maar laat ik je dan in elk geval vertellen wat ik zou doen.

Een anekdote

Een tijdje geleden was ik eens op bezoek bij Google. Het was natuurlijk een erg leuk bezoekje, want Google is (net als Mickeysoft overigens) een erg leuk bedrijf. Zo kon ik nadat ik me bij de receptie had aangemeld, inloggen op een pc, nadat ik wat gegevens had ingevuld werd een sticker voor me uitgeprint, die ik bij wijze van bezoekerspas op mijn jasje mocht plakken. Best geinig toch.

Ssshhtt

Tijdens de afspraak die ik daar met 2 collega’s en iemand van Google had, probeerden we van alles om het algoritme van Google los te krijgen. Ben je niet zo in de nerdscene, dan is het handig om te weten dat dat algoritme van Google, de formule is waarmee Google bepaalt hoe hoog jouw site/pagina in de resultaten verschijnt. Die formule is geheim. Want als iedereen zou weten hoe het allemaal werkte, dan zou een hogere waardering z’n waarde verliezen.

Bikkel

Goed, wij hebben die jongen dus de kieteldood gegeven, ge-waterboard, koffie zonder suiker gegeven en gedwongen om een CD van de toppers te luisteren, maar het leverde allemaal niks op – hij hield zich sterk en weigerde het geheim te vertellen. Wat hij wel zei bleek – al was ik wat teleurgesteld dat ik het geheim niet te horen kreeg –  ook erg interessant. Op de vraag hoe we daar als bedrijf dan iets mee konden doen (met dat SEO) antwoordde de Google-jongen:

Google wil eigenlijk maar één ding, namelijk dat een zoekresultaat bestaat uit pagina’s die voor de gebruiker zo relevant mogelijk zijn én door zoveel mogelijk mensen gebruikt kunnen worden.

Welnu, dat vond ik een nogal verfrissende kijk op SEO van deze Google-nerd.  Als je wel eens met bureautjes te maken hebt die je gouden SEO-bergen beloven of met mensen die überhaupt pretenderen SEO-loog te zijn, dan kom je nogal wat hoogdravendheid tegen. Maar in essentie is SEO wat de Googlenerd zegt. Het draait om een combinatie van relevantie en techniek.

Wat dat inhoudt en hoe je daar dan wat aan/mee doet komt in deel 2 aan bod.


4.807 keer gelezen Geschreven door