Tegenwoordig moet alles echt zijn. Ben lekker jezelf, gebruik geen plastische chirurgie, wees eerlijk tegen mensen, ben transparant als bedrijf. Echtheid is het nieuwe credo. Kan ik mij helemaal in vinden. Maar volgens mij is ‘nep’ af en toe helemaal zo slecht nog niet…

Hulde aan McDonald’s

Afgelopen week zag ik een interessant filmpje voorbijkomen van McDonald’s. Zonder mijn voorkeur of afkeur voor de keten zelf uit te spreken, of mijn favoriete burger te benoemen, wil ik McDonald’s complimenteren met dit geweldige filmpje. Chapeau! Een klant vroeg zich af waarom de heerlijke burgers op alle reclameborden er zoveel aantrekkelijker uitzien dan het broodje dat je uiteindelijk van de lieve mevrouw achter de kassa krijgt.

Goede vraag dacht McDonald’s, daar gaan we iets mee doen! We maken een filmpje waarbij duidelijk wordt waarom, en hoe, wij de burger zo aantrekkelijk mogelijk maken voor marketingdoeleinden. Prima mevrouwtje, prima filmpje, prima set, allemaal erg goed over nagedacht. En beter nog: ik snap het.

Iedereen weet heus wel dat je bij McDonald’s niet die burger krijgt die je op het plaatje ziet en toch vinden wij dat niet erg. We willen namelijk zien hoe die burger er op zijn mooist uit zou kunnen zien.  Het zou natuurlijk helemaal niet praktisch zijn als alle ingrediënten er aan de zijkant uithangen, zodat alles er direct langs valt als je een hap wilt nemen van je burger. Maar stel je voor dat McDonald’s de burger zou afbeelden zoals je hem in het restaurant krijgt voorgeschoteld. Dan verdwijnt die lekkere trek direct. We willen dus graag ‘voor de gek’ gehouden worden. We houden stiekem toch een beetje van nep.

Nep is oké

Een mooi voorbeeld is ook de Dove campagne “echte schoonheid” uit 2006. Bij deze campagne zijn nu eens niet de standaard slanke dames gebruikt, maar volslanke modellen, om vrouwen een goed gevoel te geven. Wat bleek? Het werkte averechts, want het zelfbeeld verslechterde. We willen Sylvie van de Vaart helemaal niet op het strand zien huppelen met spataderen en putjes in haar kont, daar wordt niemand vrolijk van. Maar een blik achter de schermen waarbij de spataderen en cellulitis vakkundig wordt weggewerkt met professionele make-up, daar zou ik nou vrolijk van worden.  En met mij vele vrouwen denk ik. Nep is oké, mits een merk eerlijk is over het mooier maken van iets of iemand. Want, eerlijk is eerlijk, we kijken nu eenmaal graag naar iets moois, toch?


1.670 keer gelezen Geschreven door