GeeklifeWebkennis

Nokia: de strijd om relevant te blijven

De wereld verandert. De zekerheden van gisteren lijken vandaag minder vanzelfsprekend. Microsoft was ooit de enige grote speler in de besturingssysteem markt. Vandaag worden de alternatieven iedere minuut aantrekkelijker en Windows is niet meer de enige zinnige keuze als het gaat om het besturen van je laptop, bureaucomputer, telefoon of tabletcomputer.

Als het gaat om mobiele telefoons geldt hetzelfde. Als je op zeker speelde kocht je een Nokia. Nu smart phones de markt overnemen is dat niet meer zo. Nokia heeft het moeilijk.

Er is een parallel hier: als marktaandeel iets te maken had met de toekomst van een bedrijf dan stond de toekomst van Microsoft en Nokia als een huis. Maar zoals bedrijven inmiddels weten (zie AOL), marktaandeel is ongeveer zo veilig als je huis tijdens een sub-prime crisis. Het blijkt dat klanten wispelturige beesten zijn. Merkloyaliteit is maar beperkt. Als een fabrikant niet de juiste snufjes biedt en – nog belangrijker – niet de juiste gebruikservaring, dan gaat de klant ergens anders kijken. Nokia heeft al een poosje niet de juiste gebruikservaring geleverd. Het Symbian OS is verouderd en vermolmd vergeleken met iOS en Android. Het is rommelig, ziet er knullig uit en vergt te veel knopdrukken of schermtikken om te komen waar je wilt zijn. Het was ooit een prima systeem maar nu niet meer.

Tijdens een vlammende speech gisteren probeerde Nokia’s top marketing man, Niklas Savander, een ontwikkelaars-publiek te overtuigen van Nokia’s plannen hun merk nieuw leven in te blazen. Nieuwe smart phones draaiend op een nieuw OS moeten Nokia weer relevant maken in de smart phone markt. Hij haalde zelfs Steve Jobs aan toen hij spottend zei: “One more thing, they perform, day in day out. No matter how you hold them.” Dit is natuurlijk het moment dat Murphy z’n kop om de hoek steekt en alle nieuwe Nokia’s “Oefff!” zeggen en hun ontvangst verliezen. Het is altijd gevaarlijk grappen te maken ten koste van de concurrent.

Ik ben sceptisch als het gaat om de blijvende relevantie van Nokia in de smart phone markt. Hun marktaandeel in de US is verwaarloosbaar en hoewel ze grote aantallen smart phones verkopen  – 260.000 per dag volgens Nokia zelf – betwijfel ik of de N8, het nieuwe vlaggeschip met het Symbian^3 OS Nokia gaat redden. Vooral omdat smart phones de ‘high end’ markt verlaten en de alledaagse telefoon aan het worden zijn. Dat maakt het OS nog belangrijker.

Na wat tests van de N8 gelezen te hebben denk ik dat er mensen zijn die deze telefoon best aardig zullen vinden. Er zijn wat vreemde gebreken maar er zijn ook goede punten. Maar dat is niet genoeg. Om relevant te blijven in de smart phone markt moet Nokia niet komen met een telefoon die ‘best aardig’ is. De telefoon is belangrijk maar ze moeten vooral met een OS komen dat zowel de iOS als de Android telefoons groots overtreft. De N8 met Symbian^3 gaat dat niet doen. Het wordt hoogstens een derde keus. En als derde keus gaat een enorm bedrijf als Nokia het niet redden.

Wat zou Nokia dan wel redden? Misschien dat een 4” smart phone vlaggeschip waarop Android draait het zou doen; gebouwd als een tank en een camera aan boord die een SLR doet verbleken. Nokia moet met een telefoon komen die ononderbroken dienst doet en zelfs nog tevreden stelt als de concurrentie gedurende de contractduur vooruit is gesneld. Met andere woorden ze hebben de moderne versie nodig van mijn oude, vertrouwde Nokia N82 die ik nog dagelijks tevreden gebruik.

(Vertaald door de auteur. Het origineel staat hier: Nokia: struggle to remain relevant in smart phones)
Henk de Kruyff

Henk de Kruyff

Schrijven en filosoferen is mijn werk. Daarnaast ben ik een ex-IT-er, ex-sound engineer en ex-windows gebruiker. Als er knopjes gedraaid kunnen worden en schermpjes gloeien ben ik happy mits de knopjes en schermpjes op de goede plek zitten en ook doen wat ze beweren te zullen doen. Soms combineer ik het schrijven, filosoferen en de knopjes en dan onstaan er online geek-stukjes die niet geheel vrij zijn van (zelf)spot.

Previous post

Einde van de iTijd

inspiratie
Next post

Bloggen: waar haal je inspiratie vandaan?

3 Comments

  1. Adriaan Bloem
    16 september, 2010 at 15:53

    Dat zijn allemaal verleidelijke observaties, maar er zijn wel de nodige kanttekeningen bij te zetten:

    * Het marktaandeel in de US is voornamelijk zo klein, omdat Nokia daar direct aan de consument wilde verkopen (in tegenstelling tot de rest van de wereld, waar ze traditioneel zwaar gesubsidieerde modellen via de providers verkopen). Daarnaast hebben ze volledig de CDMA-boot gemist.

    * Gevolg is dus ook dat alle bekende bloggers (die vnl. in Sillicon Valley zitten) absoluut niet begrijpen dat (en waarom) de rest van de wereld allemaal Nokia Symbian telefoons heeft.

    * Nokia gaat nooit een Android telefoon doen, eenvoudigweg omdat ze niet alle services aan Google willen laten. Net als Apple wil Nokia zijn eigen appstore e.d. promoten omdat daar een goed gedeelte van de winst te halen is.

    * Dat is meteen ook een groter probleem dan het OS zelf, want de Ovistore is niet vergelijkbaar met de iTunes App Store qua hoeveelheid (en kwaliteit) van de apps. (Hoewel de Ovistore weer een stuk beter is dan de Android market.)

    Het probleem is dus veel diffuser dan simpelweg een "onhandige" UI. Als je een uurtje in een willekeurige telefoonwinkel gaat staan luisteren, merk je al snel dat mensen meestal niet over iOS vs. Android vs. Symbian staan te praten, maar over specifieke modellen. Daarbij interesseert het ze zelden dat er bijv. geen kinetic scrolling in de menu's van een Symbian telefoon zitten, of dat je moet "dubbelklikken"…

  2. Silvia de Haan
    16 september, 2010 at 22:04

    Hoi Henk,

    Schiet een beetje in de lach. Kreeg vandaag namelijk het advies vooral weer over te stappen op een Nokia, want daar kun je nog 'normaal' mee bellen :-). Je artikel sluit hier mooi op aan.

    Silvia

  3. […] Nokia: de strijd om relevant te blijven, translation (to Dutch) of the Nokia article above. […]