Het landschap verandert. Dit is natuurlijk overdrachtelijk bedoeld. Op dit blog gaat het niet over het landschap wat zich al dan niet uitstrekt als je de voordeur open doet. Het gaat over het landschap dat zich afschildert op onze schermen.

Nieuwe tijden, nieuwe mogelijkheden

bunnyIn den beginne was er tekst. Deze tekst op onze schermen is een geduchte concurrent geworden van de gedrukte versie. Nu iedereen voor journalist en schrijver kan spelen en kan publiceren op het Internet, hebben de gedrukte media hun aanpak grondig moeten veranderen. Hetzelfde gebeurt in de muziek wereld. Veel muziekmakenden kunnen hun publiek nu serveren zonder de dure route van CD-persing en distributiedeals met een platenmaatschappij. De platenmaatschappij is voor een deel vervangen door Myspace.

Dit heeft tot gevolg dat niet alleen de productie en distributie een revolutie heeft ondergaan, ook het hele rechtensysteem is op zijn of haar erg overgewichtige achterste gevallen. Waar vroeger faam en fortuin werden gebruikt als lokmiddel voor wurgcontracten hebben producenten van materiaal nu een middel om het in eigen beheer te houden. Creative Commons, Open Source, nieuwe termen -nieuwe rechtsvormen zelfs- die ‘In Eigen Beheer’ een ander smaakje geven. Een smaakje waar de gevestigde orde steeds meer rekening mee moet houden of ze nu willen of niet. Steeds vaker blijft het intellectueel recht op een product in handen van de maker.

Betaalbaar

Een mooi voorbeeld van een Open Source, Creative Commons productie is het animatie werk wat Ton Roosendaal met een team enthousiastelingen produceert. Dit zijn films in het genre Pixar en Dream Works. Met andere woorden geen stok poppetjes die houterig over het scherm bewegen maar volledig ge-renderde films in alle drie de dimensies: Elephants Dream in 2006 en Big Buck Bunny in 2008.

Tot voor kort was het onmogelijk voor een onafhankelijke onderneming zonder grote geldschieters dergelijke films te maken. Simpelweg omdat de computer-kracht nodig om een film te renderen vrachtwagens met geld kostte. Dat is veranderd. Met de huidige betaalbare multi-processor machines en Open Source software (Linux en Blender) die een paar van deze computers koppelen tot een krachtige render machine is voor weinig geld (let wel ‘weinig’ is hier een relatief begrip natuurlijk) een 3D film te maken. De drempel is verlaagd.

Film 2.0

Behalve het financiële gedeelte is er nog een belangrijke reden waarom films als Elephants Dream en Big Buck Bunny gemaakt konden worden: community. Blender is een Open Source grafisch 3D programma dat een enthousiaste groep gebruikers kent, waaronder veel Linux gebruikers. Deze groep gebruikers ontwikkelen samen het programma en voelen zich betrokken bij zowel het programma als bij het werk wat ermee gedaan wordt. Hierdoor was het voor Ton Roosendaal mogelijk om uit deze groep enthousiastelingen goede artiesten te rekruteren om deze films te maken. Vervolgens kan de community dienen als platform om de film te distribueren. Er zijn altijd wel een paar Linux freaks te vinden die ergens een beetje server ruimte overhebben om de filmbestanden te hosten. Problemen tijdens de productie kunnen vaak ook opgelost worden door aanspraak te maken op de community (lees de archieven op de Big Buck Bunny site bijvoorbeeld). Kortom: Open Source werkt op vele fronten.

Micro investeren

Waar komt het geld dan vandaan? Want hoe goedkoop ook, geld kost het. Wederom: voor een groot gedeelte de Blender en Linux community. En hier komt vertrouwen om de hoek kijken. The Blender Foundation verkocht al DVD’s van Elephants Dream voordat er een bit opstond. Pre-sale noemen ze het. De Blender community en andere geïnteresseerden hadden blijkbaar genoeg vertrouwen in Ton Roosendaal, de hoofd ontwikkelaar van de Blender software om te investeren in het project. Micro-investment zou je het kunnen noemen. Zo hebben de fans van een film die nog niet bestond ‘hun’ project gedeeltelijk gefinancierd. Daarbij wat sponsoring en een ijzeren doorzettingsvermogen van het team en bergen kunnen werkelijk worden verzet, zo blijkt.

Want de resultaten mogen er zijn. Elephant’s Dream is een surreëel verhaal waarbij werkelijkheid en droom in conflict zijn. Big Buck Bunny is meer in het genre van Shrek waarbij…….-ach, kijk zelf maar. De films zijn tenslotte gratis te downloaden en zonder meer de moeite waard. En ja, legaal gratis! Eventueel kun je een DVD kopen waar nog extra’s op staan. Je weet dan ook dat je hebt ge-microinvesteerd in een eventueel volgend project.

Wat ook erg leuk is: de bronbestanden van de film zijn beschikbaar. Download Blender (ook gratis), laad de bronbestanden en- merk hoeveel werk het is om een animatiefilm te maken…

PS: Bij het rondneuzen op de site van Blender zie ik dat er ook een Open Source game project is: Yo Frankie! Is voor mij ook nieuw dus kan er niks over zeggen. Gewoon uitproberen zou ik zeggen!

0 Shares:
4 comments
  1. Mag ik hier ook nog het werk van Sil van de Woerd noemen? Zie: <a href="http://www.silvanderwoerd.com” target=”_blank”>www.silvanderwoerd.com. Geen voorbeeld van werken met open source software (ik zou het niet weten in ieder geval), maar wel iemand van Neerlands bodem die fraai werk levert.

  2. Heel interessant! Ik ben erg nieuwsgierig geworden naar big buck bunny (die naam…) en elephants dream. Vanvond klikken en kijken :-)

  3. @Erwin

    Inderdaad geen Open Source maar wel heel erg mooi. Bedankt voor de link.

    @ Xaviera en Monique

    Het zijn geen avondvullende films maar wel heel leuk vind ik. Ik hoop dat ze de financiën en mensen bij elkaar kunnen krijgen voor een feature length film in de toekomst.

Comments are closed.

Dit artikel is 4.092 keer gelezen