Ze bestaan nog. Webbouwers die maar gewoon wat gaan bouwen en tekstschrijvers die dat gewoon maar gaan vullen. Zonder plan, zonder afstemming. De klant heeft geen idee hoe zo’n proces verloopt en krijgt een website voorgeschoteld die weliswaar helemaal van ‘nu’ is maar niet past bij de klant. Met een paar tips ben je als klant beter voorbereid en zal je dit niet gebeuren.  

Dit voorbeeld komt van de eigenares van een restaurant waar ik bijna elke donderdag eten afhaal. Ze vertelde dat ze al tijden bezig was met een nieuwe website maar dat de site die de bouwer had gemaakt niet bij hun past en dat ze het heel moeilijk vindt om onder woorden te brengen wat er dan anders aan moet. Een dilemma dat ze voor zich uit bleef schuiven. En zo werd het idee om een mooie nieuwe website te hebben een blok aan haar been.

Voor kleine bedrijven werken dit soort trajecten vaak heel anders dan voor grote organisaties. Bij die laatste zorgt het inkooptraject en het hebben van communicatiemedewerkers voor een andere relatie tussen bouwer en klant. Ook de bouwer is vaak groter en heeft strategen en projectmanagers die zo’n traject in goede banen leiden. Bij kleine bedrijven kan dit traject natuurlijk net zo goed en prettig verlopen, maar de kans is groter dat het proces niet zo strak is en de controle op het proces helemaal niet aanwezig.

Daarom voor iedere zelfstandig professional of kleine ondernemer die denkt aan een nieuwe website, hieronder een paar tips.

Ga er eerst zelf eens voor zitten

Wacht geen eerste afspraak met een webbouwer af. Ga zitten met een vel papier en schrijf op wat je belangrijk vindt. Wat heb je te bieden, wie wil je bereiken, wat wil je dat bezoekers op je website doen, wat is er bijzonder aan jouw bedrijf? Markeer de punten die jij het belangrijkste vindt. Zo krijg je voor jezelf alvast een idee wat er allemaal op je website moet komen en waar de nadruk op moet liggen.

Vraag het jouw klanten

Vraag je klanten wat zij vinden van je huidige website en wat ze zouden verwachten van je nieuwe website. Begin laagdrempelig door de klanten die je spreekt er gewoon eens naar te vragen. “Wat vindt u trouwens van mijn website? Mist u iets? Kunt u alles vinden?” Schrijf dit op en leg dit naast je eerdere aantekeningen.

Wat vind je mooi

Je hebt vast een logo, visitekaartje, folder of zoals bij een restaurant een menukaart. Wat vind je hier mooi aan en wat zou je dus graag terugzien op je website? Ga eens googelen en rondkijken bij anderen. Verzamel voorbeelden van wat je mooi vindt of juist niet.

Vraag door

Als je dan in gesprek gaat met een webbouwer, heb je in ieder geval alvast informatie en ideeën op papier staan en dat praat eens stuk makkelijker. Als het goed is, zal hij/zij jou veel vragen stellen. Stel ook veel vragen terug. Hoe gaat dit in z’n werk? Welke stappen zijn er? Hoe kom je tot een design en wanneer krijg ik dat te zien? Hoe gaat de bouw in z’n werk en het vullen van de website met tekst en foto’s? En niet te vergeten, hoeveel kost het en is dat een vaste prijs ongeacht hoe de bouw van de website verloopt? Denk in ieder geval nooit, dat wordt later vast wel duidelijk.

Maak afspraken

Open deur? Dat zou je zeggen, maar ik denk dat dit toch vaak wordt overgeslagen. Of er wordt te makkelijk over gedacht. Zorg dat je het eens bent over de planning. Wanneer elke stap af is en hoeveel tijd er is om feedback te geven. Hoeveel feedback je kunt geven op bijvoorbeeld het concept en design voordat de website gebouwd wordt. Maak afspraken over wat er gebeurt als de website eenmaal af is. Denk ook aan hosting en onderhoud van het systeem waar de website in gebouwd is.

Hoe het met het restaurant is afgelopen? Dat zullen we de komende weken gaan zien. Een paar weken nadat het ter sprake was gekomen zijn de eigenares en ik er eens samen voor gaan zitten. We hebben geprobeerd de overgeslagen eerste stappen alsnog te nemen zodat ze weet hoe ze de website zou kunnen inrichten die wel bij haar past. Zodat ze het gesprek met de bouwer beter kan voeren. Ik ben heel benieuwd wanneer haar nieuwe site live gaat.

Heb jij ook een voorbeeld van een project waar de eerste, vaak belangrijkste, stappen zijn overgeslagen? Deel ze in de reacties hieronder!

 

0 Shares:
Dit artikel is 13.035 keer gelezen