Je kent ze wel van Instagram en Twitter. De lege kreten #MyPerfectLife #ILoveMyKids #PhotoOftheDay of het lieve #Love. Zonder minstens 10 #MalleKreten is je post niet af. Maar waarom zou je ze op LinkedIn gebruiken?

Het idee van de #Hashtag was ooit dat je berichten zo eenvoudiger te vinden waren. Tik de gewenste # in en iedereen weet jouw gewiekste opmerking of super foto terug te vinden.  Maar is dat echt zo? En wat doen die rare hashtags op LinkedIn?

#EenStukkieGeschiedenis

De # komt al uit de tijd toen we nog MS-DOS hadden in de digitale middeleeuwen. Ze werden geïntroduceerd in de oer-Chat IRC door ene Chris Messina. Waarschijnlijk net zoals met de @ nu een #. Omdat die toch al op het toetsenbord zat en niemand hem verder gebruikte of nodig had. De eerste keer dat de hashtag echt werd gebruikt was in oktober 2007. Ene Nate Ritter gebruikte de hashtag om de berichten over de bosbranden in Californië te verzamelen. Pas bij de Iraanse opstand in 2009 ging de hashtag er echt toe doen. Want nu konden mensen over de hele wereld makkelijk de ontwikkelingen van die opstand volgen.

#Twitter

In 2009 zagen ze ook bij Twitter het licht. Het leek een mooie aanvulling op hun eigen systeem. Elke hashtag in je Tweet werd vanaf 1 juli gekoppeld aan een hyperlink. Even klikken en je kan simpel alle berichten met dezelfde # vinden. Of dat nu je favoriete TV-programma #TVOH was of het Nederlands elftal #Oranje toen we nog deelnamen aan het #WK. In 2010 werd hier de trending topic aan gekoppeld. Nu kon je gelijk zien welk onderwerp het meest besproken werd. Facebook haakte in 2013, na Instagram, aan door de functionaliteit van de hashtag te gaan gebruiken.

#Nonsens

Ok. Dus dat hele gedoe met # is om onderwerpen makkelijk terug te vinden. Een beetje overbodig eigenlijk. Want op Twitter kan je ook door te zoeken zonder # prima een onderwerp terugvinden. Dus waarom al die meuk erachter? Denk je echt dat mensen zoeken op jouw zelfbedachte onderwerp? En je moet wel heel erg depressief zijn als je serieus op #MyPerfectLife een zoekopdracht gaat zetten. #Nonsens dus. Geloof jij echt dat iedereen die #OhZoOrigineleAanElkaarGeplakteWoordjesVanJouLeest? Scheelt een hoop spaties… dat wel weer.

#OpLinkedInSlaatHetNergensOp

Het zakelijke platform gaat inderdaad steeds meer op Facebook lijken. In mijn ogen is daar niets mis mee. Als de boodschap leuk is, komt de rest later wel. Maar #Waarom zou je een hashtag in je bericht zetten? Ook zonder is jouw post best te vinden. Typ maar eens iets in in je zoekbalk en kijk bij de tab content. En ik ken #Niemand die zoekt op jouw hashtag. Echt niet! Nergens voor nodig die rommelige hashtags …. Of toch wel?

#MaakthetBlauw

LinkedIn staat vol met berichten. Je moet schreeuwen om aandacht. Je krijgt maar de helft van een halve seconde de tijd om de aandacht te trekken en het #DuimMoment te creëren. Je kijker moet stoppen en jouw bericht lezen. Het helpt als je een goed plaatje of een leuk filmpje gebruikt. Maar qua tekstopmaak kan je helemaal niets op LinkedIn. Geen vet. Geen cursief. Geen onderstreept. Helemaal niets. Wil je er een #Woord uit laten springen dan zal je dus iets anders moeten doen. En nu is ineens die # op LinkedIn wel erg handig en zinvol. Want zodra je # is geplaatst, wordt het woord er achter #Blauw! Het valt op en knalt er uit. Het maakt je tekst in één keer visueel aantrekkelijker.

#LinkedInIsGeenInstagram

Wees wel spaarzaam met het blauw maken van je update. Dus niet op z’n Instagrams de hele boel vol donderen met 20 verschillende #Kreten. Maar kijk goed waar je de nadruk op wil leggen en welk woord je er uit wil laten springen. Met 1 of 2 blauwe woorden bereik je een optimaal visueel effect. Niet om gevonden te worden of om ultra-hip over te komen. Maar gewoon om gezien en gelezen te worden. Want daar was je hele update toch om begonnen?

 

0 Shares:
Dit artikel is 18.786 keer gelezen