Niemand zal het toegeven, maar stiekem strijden we allemaal voor een beetje meer aandacht op social media. Zowel zakelijk als privé.

Meer likes, meer volgers, meer data. Maar hoe bereik je mensen nog in deze wereld gedomineerd door aandacht vragende apps en een wirwar aan mediaplatformen? Vijf experts kregen ieder dertig minuten de tijd om het publiek van SMC030 bij te praten. Een ware Social Media Bootcamp dus, deze keer in de theaterzaal van Stadskasteel Oudean. Was je er zelf niet bij? Geen probleem. Na het lezen van dit blog ben je weer helemaal op de hoogte. Onderaan vind je een overzicht van de belangrijkste tips en adviezen.

Gastheer Mischa Coster heet de aanwezigen welkom in Stadskasteel Oudean.

Twitter

Wie zitten er nog op Twitter? Ja politici, journalisten en marketeers… maar ondertussen leest ook de rest van de wereld alles mee. Met name als ‘de pleuris uitbreekt‘, vormt Twitter een dankbaar medium voor korte en snelle updates. Het blijft dus een waardevolle graadmeter van actuele trends en ontwikkelingen. Spreker Herman Couwenbergh was een van de eersten die Twitter omarmde en werd bekend door zijn scherpe blogs op Twittermania. Nu helpt hij bedrijven, organisaties en personen bij hun online communicatie en marketing via social media. Bekijk Herman’s slideshare.

Verwachtingsmanagement

Waarom je als bedrijf Twitter moet gebruiken? Ten eerste voor het verbeteren van je online aanwezigheid. Zo worden profielen en berichten op Twitter goed geïndexeerd door zoekmachines. Het is dus een extra mogelijkheid om door je klanten gevonden te worden. Dat begint met een compleet zakelijk profiel op Twitter. Deze kun je instellen via Business Settings. Uiteraard heeft Twitter zelf een uitgebreide handleiding om jouw bedrijf aan het twitteren te krijgen.

Maar wat zijn die zakelijke functies precies? En wat kun je ermee? Herman: ‘Als bedrijf kun je Twitter inzetten om de verwachtingen van je klanten te managen. Bijvoorbeeld door in je profiel aan te geven wat je openingstijden zijn en hoe snel je gemiddeld op een bericht reageert. Verder kun je automatische openingsberichten instellen in reacties op nieuwe volgers of reacties.’ In zijn presentatie komen nog een aantal handige opties voorbij, waaronder het maken van een online beeldbank via Twitter Studio, het verbeteren van je interne communicatie via Tweetdeck teams en klantenservice met chatbot integratie.

Webcare via Twitter

Volgens Herman kun je Twitter perfect inzetten voor je webcare. Zorg dat je ‘Privéberichten van iedereen ontvangen’ aan hebt staan en maak een DM-knop op je website. Zo wordt het nog makkelijker om een privégesprek met mensen te beginnen. Zo ben je niet langer beperkt door honderdveertig tekens en verplaats je de discussie naar een besloten omgeving. Twitter DM is laagdrempelig en ook geschikt voor mensen die hun telefoonnummer liever niet aan bedrijven willen geven.

Facebook

Met 1,8 miljard gebruikers is Facebook het meest dominante platform wereldwijd. 7 miljoen Nederlanders zijn dagelijks op Facebook te vinden. Tweede spreker Peter Minkjan is social media strateeg en oprichter van Likeconomics, een platform van specialisten die bedrijven als RTL, de Bijenkorf en SnappCar helpen om meer zakelijk succes te behalen via Facebook en Instagram. Hij ging in op de geschiedenis van Facebook, hoe het platform is veranderd en wat de gevolgen zijn voor marketeers en bedrijven. Bekijk Peter’s slideshare.

Gebruikerservaring

Sinds 2014 ‘beschermt’ het algoritme Edgerank gebruikers tegen viral spam en clickbait. Nadeel voor bedrijven is het lage organische bereik: maximaal 7% per gebruiker voor native video. Wat voegt Facebook dan nog toe boven je eigen website? Het antwoord is: snellere laadtijden. Bedrijfswebsites met veel content worden traag. Alle native apps van Facebook zijn er op gericht om die gebruikerservaring te verbeteren (en zo meer data te verzamelen). Peter noemt een paar van zijn favorieten (zie onder). Daarnaast kan je met Facebook zogeheten ‘lookalike audiences’ maken; vergelijkbare doelgroepen gebaseerd op je bestaande klantenbestand. Hiermee kun je advertenties richten aan potentiële klanten die je bedrijf nog niet kennen.

Dataprofielen

Het grote issue voor Facebook is dat er steeds minder persoonlijke informatie op het platform gedeeld wordt. Gebruikers wijken uit naar Instagram Stories en Snapchat, waar het bericht na vierentwintig uur automatisch verdwijnt. Facebook heeft volledige dataprofielen nodig om haar advertenties goed te kunnen targeten en verkopen. Je kunt er dus vergif op innemen dat Facebook steeds meer functies zal kopiëren van succesvolle apps als Whatsapp, Instagram en Snapchat. Peter: ‘Ondanks dat Facebook het grootste platform is, kun je beter in je eigen bestand investeren. Gebruik Facebook dus om zelf contactgegevens van je doelgroep mee te oogsten.’

De retentie op Facebook is redelijk, maar het loont om daarnaast je eigen  database op te bouwen. Bijvoorbeeld door het oogsten van e-mailadressen.

Betalen vanuit Messenger

Facebook Messenger is een aparte app waarmee je kunt chatten zonder op Facebook te hoeven inloggen. Sinds kort kun je er veel meer mee dan alleen berichten en emoticons versturen. Bijvoorbeeld het doorgeven van live locaties, het delen van muziek via Spotify, het spelen van online games en het versturen van korte video’s en filters. Je kunt via de privacy instellingen ervoor kiezen om je berichten te beveiligen of op een zelfgekozen moment automatisch te laten verwijderen. Verder kun je vragen stellen aan chatbots, vliegtickets boeken, hotelkamers reserveren en zelfs internetbankieren, alles direct vanuit het Messenger scherm. Bedrijven als Uber, KLM en Hipmunk spelen hier al handig op in.

Facebook als televisie

De kwaliteit en betrouwbaarheid van ‘nieuws via Facebook’ is laag. Facebookers zoeken humor en luchtig vermaak, getuige het meest gedeelde bericht in Nederland. Je hoeft als bedrijf dus niet persé diepgravende content te bieden om succesvol te zijn op Facebook. Van alle formaten werkt (vierkante) video het beste; het levert meer bereik en interactie op dan foto’s of alleen tekst.

Videoberichten krijgen de meeste interactie op Facebook.

‘Facebook is waar je video’s bekijkt waar je niet naar op zoek was. Eigenaar Mark Zuckerberg wil van Facebook het grootste videoplatform maken. Verwacht nog meer native video opties en integraties met virtual en augmented reality.’ aldus Peter. Facebook is trouwens ook bezig met een eigen versie van Google Glass.

Instagram

Instagram is het enige social mediakanaal dat nog echt hard groeit. Het heeft op dit moment ongeveer 3,7 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan 2,6 miljoen dagelijks actief zijn. Afgelopen jaar is Instagram gestart met een strenger algoritme, adverteren, stories maken en statistieken aanbieden. Tijd voor een update! Derde spreker van de avond is Kirsten Jassies. Als social media trainer richt zij zich met name op digitale trends en tools als Instagram, Snapchat en Youtube. Voor Frankwatching schreef ze het boek ‘In Beeld met Instagram‘. Bekijk Kirsten’s slideshare.

Influencers

‘Instagram is heel geschikt om je producten te ‘showcasen’ en zo je merkidentiteit bij je doelgroep in beeld te brengen. Dat kan zowel je persoonlijke als bedrijfsmerk zijn.’ legt Kirsten uit. ‘Belangrijk is dat je een vrolijk, beeldvullend verhaal vertelt waarmee je de aandacht grijpt, ook als het maar tijdelijk zichtbaar is.’ De belangrijkste voordelen van een bedrijfsaccount zijn de contact-knop (in het profiel), inzage in je statistieken en het feit dat je kunt adverteren op Instagram. Om meer bereik te krijgen, kun je samenwerken met Influencers. Er is veel schijnvertoning op Instagram. Let dus goed op de kwaliteit van de posts en profielen.

Algoritme

Volwassenen gebruiken Instagram als een soort digitale krant, net als Facebook. Millennials (geboren tussen 1982 en 2004) gebruiken het om persoonlijke berichten te delen, als alternatief voor Facebook en Snapchat. Moederbedrijf Facebook heeft Instagram voorzien van een ondoorgrondelijk algoritme, welke op basis van je gebruikersgegevens bepaalt welke posts je als eerste te zien krijgt. Het gevolg is dat 70% van de updates niet meer in je timeline verschijnt. Voor marketeers valt er vooralsnog helaas weinig in te sturen. Wil je weten welke bedrijven het op dit moment goed doen? Bekijk dan de #brandengagementindex.

Shoppen via Insta

Een belangrijke update die er aan zit te komen is Instagram Shopping. Hiermee kun je straks producten in een foto taggen en het bericht van een ‘Shop now’ link voorzien. Groot voordeel is dat er geen externe partij of browser meer nodig is. Je komt met één klik terecht op de pagina waar je het product kunt kopen en kunt met een swipe of klik terug naar de Instagram-feed. Hiermee zal Instagram (en dus Facebook) een enorme hoeveelheid waardevolle data kunnen oogsten over het online koopgedrag van haar gebruikers. De verwachting is dat met deze verbeteringen Instagram nog harder zal groeien.

In de pauze is er tijd voor een drankje in restaurant Oudean.

LinkedIn

LinkedIn heeft in Nederland 7,2 miljoen gebruikers en is daarmee het grootste zakelijke online platform. Gemiddeld hebben mensen tussen de vijfhonderd en duizend volgers. Welke kansen biedt LinkedIn je als ondernemer en hoe etaleer je kennis om business te generen? Vierde spreker van de avond is Richard van der Blom, LinkedIn expert en trainer op gebied van social selling. Hij gaf tien inzichten om je LinkedIn profiel mee te verbeteren. Je krijgt tenslotte maar één kans om een goede eerste indruk te maken. Bekijk Richard’s slideshare.

Profiel

Bij alles wat je op LinkedIn deelt, wordt je profielfoto, naam en headline (elevator pitch) weergegeven. Met Photofeeler kun je checken hoe je profielfoto overkomt. Richard: ‘Gebruik de ruimte van je elevator pitch tekst om duidelijk te maken wat je ervaring en expertise is, welke visie en doelen jij nastreeft en wie je klanten zijn. Sluit altijd af met een call to action en/of je contactgegevens.’ Verder is het volgens Richard voordelig om zowel een Nederlands als Engelstalig profiel te hebben. Deze hoeven niet gelijk te zijn. Sterker nog: beiden worden door Google geïndexeerd, dus zo kun je via meerdere termen gevonden worden.

Social proof

LinkedIn houdt er steeds meer rekening mee wat anderen over jou vinden. Daarom is het belangrijk om ook skill endorsements en referenties te hebben. Helaas zijn Nederlanders niet zo goed in complimenten geven, en al helemaal niet in het er actief naar vragen. Richard zegt: ‘Gewoon doen! Zorg dat je het moment goed uitkiest, bijvoorbeeld direct na het succesvol afronden van een opdracht of project. Breng het persoonlijk ter sprake en volg dit daarna online op.’ Door concrete vragen te stellen, krijg je ook een duidelijkere en meer waardevolle referentie. Bijvoorbeeld ‘Kun je iets vertellen over mijn manier van werken? Wat was mijn toegevoegde waarde/resultaat?’ en ‘In welke situatie zou je mij aanbevelen?’

Meer bereik

Een veel terugkomende vraag vanuit bedrijven is: hoe vergroot ik mijn bereik op LinkedIn? De impact van posts vanuit corporate bedrijfsaccounts is de afgelopen jaren sterk gedaald. Het organische bereik ligt nu rond de 2%. Door het algoritme worden updates van personen vaker en beter weergegeven dan posts van bedrijfsaccounts, tot wel 25%. Daarom is het bij het delen van content belangrijk om niet alleen vanuit je bedrijfspagina, maar juist ook vanuit je medewerkers updates te plaatsen. Hoe bewerk je dan het algoritme? ‘Zorg dat je een compleet profiel hebt en maak gebruik van de featured skills en referenties om beter gevonden te worden.’ Meer tips vind je in Richard’s stappenplan.

Connect marketing

Sinds kort is het weer mogelijk om te zoeken in het tweedegraads netwerk, dus je kunt zien welke connecties jouw volgers hebben. Wat niet veel mensen weten, is dat LinkedIn voor iedere skill een Topic Page maakt. Door deze te volgen kun je op de hoogte blijven en je netwerk vergroten met anderen die een gelijke interesse hebben. Als in zo’n netwerk een oproep voorbij komt, kun je mensen aan elkaar voorstellen via een groepschat. Nu LinkedIn in handen is van Microsoft, zullen er meer integraties komen met andere ‘Microsoft Companies’. Bijvoorbeeld een koppeling met Skype videoconferenties, het bijwonen en delen van kennis via Microsoft Ignite en het synchroniseren met je Office 365 account.

Snapchat

Snapchat heeft 2,1 miljoen dagelijks actieve gebruikers in NL. Het merendeel is tussen de 13 en 24 jaar. De verhouding man/vrouw is gelijk aan Instagram (45/55). Voor bedrijven is het een interessante doelgroep, omdat het een redelijk exclusief publiek betreft dat weinig of geen andere social media gebruikt. De meesten kijken geen TV en hebben een adblocker geïnstalleerd. Hoe bereik je ze dan? Hekkensluiter van de avond is Tim van der Wiel (18). In 2014 startte hij samen met Liam Tjoa (19) het bedrijf GoSpooky, waar hij campagnes en strategieën maakt voor merken zoals HEMA, ING, Hudson’s Bay en Lowlands.

Engagement

Tim: ‘Ik begin bij grote merken meestal met het stellen van vragen als: Wat is jouw graadmeter voor succes op social media? Hoeveel mensen interacteren daadwerkelijk met jouw content?’ Volgens Tim is de mate van engagement op Snapchat vele malen hoger dan op Instagram. ‘Tieners hebben op Instagram meestal twee profielen: een algemeen en een alleen voor vrienden. Op Snapchat volg je alleen vrienden en misschien een influencer. Hierdoor is de interactie op Instagram maar 15%, vergeleken met 72% op Snapchat. Bovendien bevat Instagram teveel content: slechts 38% kijkt de verhalen helemaal af, terwijl dit bij Snapchat 69% is.’

Merkwaarde

In Snapchat ontbreken nu nog functionaliteiten als contentcreatie en advertenties. Hierin voorziet Gospooky bedrijven. Als voorbeeld laat Tim een case zien van de Kleur het leven’ campagne die Gospooky voor de ING heeft gedraaid. Hierbij werd een speciale Snapfilter ontwikkeld voor de Gay Pride in Amsterdam. Mischa Coster: ‘Als zo’n filter maar 15 seconden duurt, wat is dan de waarde voor je merk en hoe meet je de conversie? Tim: ‘Merkwaarde bouw je op over een periode van jaren. Als de eerste seconde goed is, heeft dat al invloed. Het zijn al die kleine interacties die er uiteindelijk toe bijdragen dat iemand je merk koopt.’

Mischa Coster bedankt de sprekers voor hun inspirerende verhalen.

Alle adviezen op een rij

Tips van Twitter expert Herman

  1. Geef aan dat je zakelijk bent: geef je account een unieke en herkenbare naam die bij je bedrijf past;
  2. Zorg voor een duidelijke profielfoto. Let hierbij op welke verwachtingen je schept: vragen stellen doen mensen liever aan een logo en gesprekken voeren lukt beter met een persoonlijke foto;
  3. Let op de positie van je achtergrondfoto. Zorg dat het onderwerp nooit centraal in het midden staat. Op de mobiele versie staat op deze positie namelijk de avatar;
  4. Gebruik het linker menu om aanvullende informatie over je bedrijf kwijt te kunnen. Bijvoorbeeld wat je openingstijden zijn of wanneer je op berichten reageert;
  5. Maak gebruik van de optie om een belangrijk bericht vast te pinnen, zodat deze altijd bovenaan je timeline te zien is;
  6. Geef aan of je DM’s van iedereen wilt ontvangen;
  7. Stel een pre-bericht in, zodat mensen automatisch een welkomstbericht krijgen wanneer ze je een DM sturen;
  8. Maak snelkoppelingen voor je website via de Publish functie. Bijvoorbeeld een DM knop;
  9. Via TweetDeck kun je als team twitteren via hetzelfde account zonder wachtwoorden, ook via de mobiele app;
  10. Maak een QR-code waarmee mensen je direct kunnen volgen (mobiele app > profiel > gear icon > QR-code);
  11. Vraag een ‘Verified Account‘ aan (het blauwe vinkje bij je profiel) – hierbij helpt het als je ‘belangrijk’ bent. Geef dus via referenties aan waarom, wat je hebt opgericht en/of waar je bent gepubliceerd.

 Tips van Facebook expert Peter

  1. Verbeter je interactie door gebruik te maken van video. De ideale video is:
  • Native – dus geen externe links, zoals Vimeo of YouTube;
  • Vierkant of verticaal – wat 78% meer schermruimte pakt dan 16:9 video;
  • Kort – maximaal 1 minuut;
  • Geoptimaliseerd voor no-sound – bevat ondertitels en teksten;
  • Grijpt de aandacht in de eerste drie seconden – geen logo’s in de intro.
  1. Verbeter de laadtijd van je eigen website of maak gebruik van native apps als Facebook Canvas om snelle mobiele landingspagina’s mee te bouwen;
  1. Publiceer nieuwsartikelen en blogs via Instant Articles;
  1. Maak zelf chatbots voor Facebook via ManyChat en Chatfuel;
  1. Vertaal je catalogus naar mobiele advertenties via Collectie advertenties;
  1. Laat Facebook vergelijkbare doelgroepen voorstellen om je advertenties beter mee te targeten.

artwork door Social Creatures

Tips van Instagram expert Kirsten (meer, meer, meer)

  1. Volg meer mensen;
  2. Like & reageer meer;
  3. Plaats vaker foto’s/video’s;
  4. Analyseer de timing;
  5. Gebruik relevante hashtags;
  6. Tag anderen in je foto’s;
  7. Werk met influencers;
  8. Sluit je aan bij instagram posses;
  9. Herhaal je successen;
  10.  Adverteer;
  11.  Gebruik insta stories;
  12.  Stap over op een bedrijfsprofiel.

Tips van LinkedIn expert Richard

  1. Zorg dat je profiel compleet is (All-Star) en maak ook een Engelse versie (want: 2x indexatie in Google);
  2. Maak gebruik van personal branding: maak een PPI (persoonlijke professionele introductie);
  3. Gebruik social proof, geef sturing aan je skill endorsements en vraag actief om referenties;
  4. Volg uitnodigingen direct op met een DM met daarin een korte pitch en de vraag hoe je voor elkaar van waarde kunt zijn;
  5. Deel je kennis, netwerk en inzichten.

Tips van Snapchat expert Tim

  1. Denk als bedrijf goed na over wat, wie en hoe je wilt bereiken via social media;
  2. Verplaats je in je doelgroep, gebruik de juiste platformen en spreek ze in hun eigen taal aan;
  3. Hou het luchtig en authentiek, gebruik humor en durf je kwetsbaar op te stellen;
  4. Sta niet stil (dat doet je doelgroep ook niet) en blijf creatief bij je media-inzet.

– Geschreven door  Erik Brendon de Vries

Social Media Club Utrecht | SMC030 is een club die maandelijks events organiseert over alles wat ‘digitaal’ en ‘online’ aangaat met een knipoog naar social media. Over social media kennis, trends, toekomst, maatschappelijke onderwerpen en meer. Vanzelfsprekend zijn wij te volgen via social media #smc030 en op meetup staan alle evenementen in de jaarkalender.

Iedere meetup willen we een blog zetten op onze corner op 42bis. Wil jij een keer bloggen of de foto’s maken of zelfs sponsoren? Geef dit aan via een van de online kanalen.

Of woon gewoon een meetup bij. We werken altijd aan de beste volgende meetups, jij maakt ‘m geweldig. Tot dan, tot #smc030!

0 Shares:
Dit artikel is 7.975 keer gelezen