Vorig jaar heeft Instagram een switch gemaakt naar een ander gebruik van de tijdlijn. De chronologische tijdlijn is vervangen door een tijdlijn gebaseerd op het speciale Instagram algoritme.

Omdat Instagram alweer een tijdje onderdeel is van Facebook zal hier een strategie achter verscholen gaan: organische betrokkenheid daalt ten behoeve van meer advertentieverkoop! Maar hoe kun je deze daling in engagement tegengaan?

In dit blog 9 tips om hier verandering in te brengen.

Gebruik hashtags strategisch

Wissel je hashtags voldoende af en gebruik geen hashtags waarvan Instagram aangeeft dat ze een ban hebben (zie hier een overzicht uit 2016). Gebruik van de verkeerde hashtags schaadt de mogelijkheid om je betrokkenheid te vergroten!

Welke hashtags zet je dan wel in? Daarvoor bekijken we de trending berichten in de Instagram zoekresultaten. De berichten met trending hashtags zijn de eerste negen berichten die je ziet als je gaat zoeken op een specifieke hashtag. Het zijn de topberichten aan de bovenkant van de resultaatpagina. Een topbericht wordt bepaald door o.a.: hoeveelheid in engagement, populariteit en trending content (hoe snel groeit de betrokkenheid van een bepaald bericht?).

Plaats berichten op het juiste tijdstip

Zorg ervoor dat je weet wanneer jouw publiek online is. Dit maakt de kans groter op meer interactie. Meer interactie betekent een grotere kans om gezien te worden in de tijdlijn van gebruikers en dit zorgt weer voor meer betrokkenheid. Het is een cyclisch proces.

Waar kun je zien wanneer jouw volgers online zijn? Zorg er als eerste voor dat je een business account hebt. Open Instagram, klik linksonder op het icoon van het poppetje en klik daarna rechtsboven op het staafdiagram. Scroll naar beneden en bekijk per dag wanneer de meeste van jouw volgers online zijn.

Een bericht plannen via de PC op het juiste tijdstip kan met de tool Later.

Reageer op je volgers

Volgers waarderen het als je reageert op een reactie van hun kant. Dit maakt de kans groter dat ze jou blijven volgen en vaker gaan reageren op jouw Instagram berichten.

Plaats goede visuele content

Post niet de eerste de beste afbeelding op Instagram, maar doe moeite om een zeer goede en opvallende afbeelding (of foto natuurlijk) te plaatsen. Houd rekening met de achtergrond, gebruik een professionele camera, let op licht(inval), speel met de compositie van jouw foto, neem meerdere foto’s en blijf bij jezelf.

Gebruik een goede CTA

Gebruik altijd een CTA (= call-to-action) in een Instagram bericht. Stel een vraag aan je volgers nadat ze de titel in het bericht hebben gelezen. Hierbij zorg je voor inspiratie om iets te doen met het bericht en met de CTA geef je uitleg wat er te zien is op de foto. Vertel dat er een nieuwe blog of video online is verschenen, dat er een korting wordt weggegeven in de webshop of vraag simpelweg of jouw volgers hun vrienden willen taggen in het bericht. Daarnaast kun je nog een ander account noemen in de tekst van het bericht, of emoticons gebruiken om het allemaal wat persoonlijker te maken.

Schrijf een wedstrijd uit

Wie houdt er niet van het winnen van een prijs? Vorm een team met een partner of social influencer en verdeel prijzen over een aantal (3 tot 5) dagen waarbij je vraagt aan de volgers om beide accounts te liken en vrienden een mention te geven of te taggen. Hierdoor wordt je bericht interessanter, komen er meer mensen op af en neemt het engagement toe.

Gebruik Instagram stories

Instagram stories kan ervoor zorgen dat je meer engagement krijgt op je berichten alhoewel dit niet ‘wetenschappelijk’ is bewezen. Natuurlijk kunnen Stories wel helpen om jouw merkbewustzijn te vergroten. Het gebruik van Instagram Stories vergroot de kans dat je op de ‘Explore’ pagina van Instagram terechtkomt. Een groot voordeel waarmee je op gaat vallen bij een nieuw publiek.

Sluit je aan bij een Instagram Pod

Een wat? Een Instagram pod. Dit zijn privégroepen (10 tot 15 leden) op Instagram die hetzelfde publiek willen aanspreken en daarom samenwerken. Het doel: het engagement verhogen. Via Direct Messages communiceren zij met elkaar en vertellen de groep wanneer er een nieuw bericht van één van hen de lucht in gaat. Meestal word je lid doordat je wordt gevraagd, maar er bestaan ook Facebookgroepen op dit gebied. Elke pod heeft z’n eigen afspraken en regels. Pods gaan niet in tegen het beleid van Instagram en worden daarom niet afgestraft in hun engagement.

Gebruik geen bots

Bots, in te zetten om engagement op te krikken, kunnen ervoor zorgen dat je een ‘shadowban’ krijgt. Dit omdat de meeste bots de ‘terms of use’ van Instagram schenden. Een ‘shadowban’ betekent dat alleen de mensen die je volgen jouw berichten of jouw gebruikte hashtags zien. Funest als je het aantal volgers wilt vergroten. Instagram doet dit om spamgedrag tegen te gaan.

Zorg dus vooral voor een duidelijke visuele presentatie, vertel fantastische verhalen die mensen willen zien & horen en plaats (creatieve) content. Heb je zelf nog een tip die helpt om de engagement te vergroten? Plaats een reactie, ik waardeer jouw input!

0 Shares:
Dit artikel is 30.894 keer gelezen