Artificial intelligence, virtual reality, augmented reality, mixed reality, computer vision, automation, data, machine learning. Dat zijn de meestgehoorde termen tijdens de presentaties op The Next Web Conference in het Westerpark in Amsterdam. De technologische ontwikkelingen gaan snel en hebben veel invloed op ons werk en leven. Logisch dus dat het onmogelijk is om hieraan te ontkomen.
In twee dagen tijd woonde ik twintig praatjes van zo’n twintig minuten per stuk bij. De één inspireerde mij meer dan de ander en de onderwerpen liepen sterk uiteen. Ik neem je in deze blog mee langs de belangrijkste lessen die ik tijdens dit congres geleerd heb.
Artificial intelligence wordt machine learning
Meerdere sprekers heb ik horen zeggen dat artificial intelligence (AI) een verkeerd gebruikte term is. Een apparaat is namelijk niet intelligent tenzij je het léért om intelligent te zijn. Een stap verder gaat machine learning (ML). Met deze technologie maak je machines die zelflerend zijn. Denk bijvoorbeeld aan Facebook dat door middel van algoritmes leert wat jij leuk vindt en je steeds meer van dat leuks voorschotelt.
AI is wat mij betreft gewoon een verzamelnaam voor alle slimme dingen die we apparaten kunnen laten doen. Het gaat uiteindelijk om wat je daarmee kunt bereiken, waar je mensen mee kunt helpen. Zoals bijvoorbeeld met het inmiddels niet zo nieuwe meer internet of things.
Internet of things: data is the new oil
Internet of things (IOT) draait om apparaten die verbonden zijn met internet. Ze kunnen daardoor meer dan apparaten die alleen elektriciteit gebruiken. Volgens Mikko Hypponen (F-Secure) zijn al onze apparaten straks verbonden met internet, want data is the new oil. Bedrijven zijn maar wat blij met de gebruikersdata van onze apparaten. Het belangrijkste risico van IOT is natuurlijk gehackt worden via die apparaten. Dit risico kan ontstaan door een fout van de maker, maar ook door de consument die het apparaat niet goed instelt. Want wie leest tegenwoordig nog een gebruiksaanwijzing? De oplossing volgens Hypponen: leg een veilig thuisnetwerk aan van al je apparaten. Hij bedacht trouwens ‘Hypponen’s law’:
Whenever an appliance is described as ‘smart’, it’s vulnerable.
Computer vision technology: beeldtechnologie
Veelbelovend vond ik computer vision technology. Deze technologie helpt computers iets van beeld te begrijpen en daar dan op voort te borduren. Bijvoorbeeld zelfrijdende auto’s die anticiperen op wat er in hun omgeving te zien is. Danny Lopez (Blippar) ziet mogelijkheden voor deze technologie in:
- Verkeer (zelfrijdende auto’s zijn al bijna gewoon)
- Gezondheidszorg (AI robotverpleegkundigen, voorspellende data)
- Onderwijs (AR brengt boeken tot leven)
- Training & productie (digitale content vult de training aan)
- Marketing & entertainment (AI brengt producten tot leven)
Lopez gaf een marketingvoorbeeld. Hij koppelde zijn smartphonescherm aan het grote scherm, opende de app Blippar en hield een blikje cola voor zijn camera. Vervolgens zagen we (augmented reality) een laag over het blikje verschijnen en kreeg je de mogelijkheid muziek te luisteren. De echte doorbraak van deze technologieën is al een tijdje aan de gang en zal nog wel een paar jaar duren.
Gezondheidszorg anno 2017
De gezondheidszorg timmert op technologisch vlak ook al even aan de weg, zo bleek uit voorbeelden die Lucien Engelen (REchape Center Radboud UMC) liet zien. Denk aan oordopjes met 28 sensoren, continue monitoring van je lichaam via apps en virtuele assistent Nadia. Hij deed een oprechte oproep aan het publiek om kennis en creativiteit in zijn centrum te komen delen.
Socialmediadata: slecht bruikbaar
Kunstmatige intelligentie en machineleren, prima, maar: hoe intelligent kun je het algoritme van Facebook eigenlijk noemen, als je telkens meer uit je eigen filterbubbel krijgt voorgeschoteld? Volgens Kodi Foster (Viacom) kun je niet zoveel met de data van Facebook en andere social media die werken op basis van algoritmes. Het gevaar van uitgaan van die data is dat je je doelgroep niet begrijpt, zoals bleek toen Pepsi met hun reclamefilmpje onlangs totaal de mist in ging. De oplossing: ouderwets onderzoek doen.
Conflict zorgt voor vooruitgang
Ook Alexander Klöpping bespreekt de filterbubbel. Hij zegt dat mensen zich er lekker in voelen, dat ze het gevoel hebben ergens bij te horen. Wat hij met Blendle probeert, is naast dat fijne gevoel ook conflict te veroorzaken. Dat doet hij door artikelen voor te schotelen aan zijn lezers die niet in die bubbel passen. Volgens hem lezen mensen het nieuws enerzijds om ergens bij te horen en anderzijds om vooruit te komen. Dat laatste doe je door iets te lezen wat je normaal niet zou lezen.
AI is een supermacht
Is AI gevaarlijk? Volgens Siraj Raval (The Siraj Raval Company) wel. Het is een supermacht waar we voorzichtig mee moeten omgaan. Het gevaar schuilt in moordlustige robots en manipulatie door fake news. De ontwikkelaars die de technologie gebruiken, bouwen in die apparaten hun eigen waarden in, waardoor deze als het ware bevooroordeeld worden. Bijvoorbeeld over wat normaal menselijk gedrag is. En dát is natuurlijk voor discussie vatbaar. Door bewustwording te creëren voor AI en mensen erover te leren, kunnen we zorgen dat het iets van de massa wordt, dat we het leren te vertrouwen. We moeten AI democratiseren volgens Raval, die zijn praatje afsloot met, jawel, een rap.
Nieuwe technologie is verslavend en leidt af
Aan die technologische vooruitgang zitten ook persoonlijke gevaren: het leidt af en is verslavend, volgens Nir Eyal (auteur van ‘Hooked’). Een tijdje terug schreef ik al eens een blog over smartphoneverslaving. Echt verslaafd zijn maar weinig mensen, maar eigenaren van socialmediaplatformen kunnen precies zien wie die verslaafden zijn. Zij hoeven maar te kijken naar de doorgebrachte tijd op het platform. Waarom sturen zij die mensen geen berichtje om hulp aan te bieden? Misschien zou het product wel beter worden als verslaafden geholpen worden. Afleiding is een ander probleem. Dat we afgeleid worden, is niet onze schuld. Producten worden steeds beter. Het is wèl onze verantwoordelijkheid om hier goed mee om te gaan. We moeten ons gedrag aanpassen aan de nieuwe technologische oplossingen. Haal bijvoorbeeld prikkels weg door gebruik te maken van speciale Chrome-extensies voor Facebook (bijv. Friends Feed) en YouTube. Apps om je te helpen: Pocket Points en Freedom. Meer over onze smartphoneverslaving in het recente NRC-artikel van Wouter van Noort.
Tijd om weer zelf de baas te zijn
Nog meer tips om afleiding te weerstaan komen van Jocelyn Glei (auteur van ‘Unsubscribe’). We zijn volgens haar heel goed geworden in tijd maken voor wat zij noemt ‘busywork’ en slecht in tijd maken voor ons beste werk. De tools zijn onze bazen geworden. Tijd om de rollen om te draaien.
- Identificeer je echte beloningen: social media zijn als een gokmachine, je weet niet wat je krijgt en soms win je iets goeds. Schrijf op (print uit, hang op) wat het grote plaatje is voor jou in de komende drie maanden. Maak ’s avonds al een to-do-lijst voor de volgende dag.
- Creëer voortganghacks: we zijn verslaafd aan busywork, we zijn geprogrammeerd om taken af te handelen, zoals een mailbox leegmaken. Houd je voortgang bij in aantallen en etaleer je vooruitgang.
- Oefen met ‘nee’-zeggen: we zitten vast in overal maar op reageren. Daardoor doe je nooit wat je eigenlijk wil doen. Zeg niet meer ‘ik kan dat niet’ maar ‘ik doe dat niet’, want dat is sterker. Maak een lijst van dingen die je niet meer doet, omdat die teveel aandacht van je vragen. Productiviteit draait om wat je nìet doet.
Tot slot: 7 marketinglessen
Een aantal sprekers vertelde inspirerende verhalen over hoe zij, vaak met behulp van technologie, succesvol zijn geworden met hun bedrijf. Ik verzamelde de volgende eye-openers voor je:
- Nieuwe technologieën als AI kunnen zorgen voor betere klantervaringen met je app. En daardoor voor hogere betrokkenheid (Daniëlle Levitas, App Annie).
- ASO staat voor App Store Optimization: zorg dat je app goed gevonden wordt in de appstores van de verschillende platformen (Daniëlle Levitas, App Annie).
- Elke klant is een influencer. Behandel klanten dus ook zo, waardeer hun meningen. Hierdoor faciliteer je het digitale gesprek (Emily Weiss, Glossier).
- Robbert van de Corput, a.k.a. DJ Hardwell, had een groot aantal tips voor zijn publiek over hoe hij zover met zijn carrière is gekomen. De rode draad in de vijftien tips: geef gratis content weg, gééf aan je fans.
- De laatste tijd zijn veel merken saai geworden. Zeg niet let’s do the minimal viable product maar gooi er fun en liefde in! Passie! (Brian Collins, Collins)
- AI en influencers zijn een mooie combinatie volgens Ryan Detert (CEO Influential). Het voelt namelijk niet als reclame. Je kunt met AI bijv. visuele herkenning doen van je merk en de omgeving, maar ook gezichtsherkenning (blij, fronsend). Het zoeken in video is de toekomst van AI.
- De tijd is aangebroken voor merken om een standpunt in te nemen, ergens voor te staan (David Karp, Tumblr). Het is een logische volgende stap in het bedienen van je community. Tumblr heeft haar community uitgelegd wat netneutraliteit is, waarom het belangrijk is en hoe mensen kunnen bijdragen in de bescherming ervan.
Ik ben heel benieuwd hoe jij de technologische vooruitgang ziet, nadat je dit alles hebt gelezen. Zie je de toekomst zonnig tegemoet of juist met angst en beven? Laat je reactie hieronder achter!