Verkopen is een kwestie van gunnen. Vertrouwen kweken en een band met je klanten smeden. Dat mag nooit saai zijn en moet persoonlijk zijn. In het echte leven geef je de klant een hand en je mooiste glimlach. Maar hoe doe je dat online?
Natuurlijk beschik je over een mooie zakelijke LinkedIn-profielfoto en staan al je functies netjes op chronologische volgorde. Je updates zijn onkreukbaar zakelijk en goedgekeurd door de baas van de PR-afdeling. Supercorrect, maar ook dodelijk saai. Gestrand in goede bedoelingen zoek je je een slag in de rondte naar content die wel eens een reactie uitlokt bij je netwerk, zodat je een dialoog kunt starten. Maar dat lijkt maar niet te lukken. Help! Niemand reageert. Wat moet je nu?
Succesvolle verkopers zijn sociaal
Verkoop is het meest sociale vak dat je kunt bedenken. Als jij niet snapt wat de emoties, gevoelens en behoeftes van je klant zijn, dan ben je gedoemd te mislukken. Dus als ondernemer of verkoper moet je je wel verdiepen in Social Selling als je je target wilt halen. Of blijf jij liever op afstand en puur zakelijk? Verkopers die aan Social Selling doen, zijn 78% succesvoller dan hun collega’s die dat niet doen. Bovendien halen zij nog eens 48% meer leads binnen, zegt LinkedIn.
Schroom versus personal branding
Wij houden er niet zo van in Nederland. Onszelf laten zien vinden wij eng. ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ zit er van jongs af aan ingebakken. Er zijn zelfs mensen die hun profiellogo vervangen door een logo van de zaak of nog erger… een foto van de kat. Zal het ingewortelde Calvinisme wel zijn maar op LinkedIn schiet je er niets mee op. Mensen doen namelijk zaken met mensen en niet met logo’s.
Zelfportret
Musea hangen vol met portretten van schilders die zichzelf hebben afgebeeld. Rembrandt en van Gogh zijn er groot mee geworden. Onbetaalbaar en iconen die bij onze vaderlandse geschiedenis horen. Moderne beroemdheden zoals Kim Kardashian en Sylvie Meis hebben hun status zelfs te danken aan hun selfies. En geef toe dat ook jij wel eens een paar selfies op je Facebook hebt geplaatst voor je vrienden. Je hebt misschien zelfs wel een selfiestick gekocht voor op vakantie. Maar waarom gebruik die niet eens voor je werk? Zo gek is dat helemaal niet.
Real life soap
Het klinkt misschien gek, maar mensen kijken graag naar mensen. Niet alleen als ze op een terrasje zitten, maar altijd. Zet de tv vanavond maar eens aan en zapp langs de zenders. Bijna alles op het scherm is een real life soap. 80% van de programma’s gaat over andere mensen die dingen aan het doen zijn. Of het nu “Say yes to the dress”, “Pawn Shop”, “De rijdende rechter”, “Utopia”, “Ali B op Volle toeren”, “Eigen huis en tuin” of Rudolf op 24Kitchen is, wij kijken blijkbaar graag naar mensen die dingen doen. Het resultaat is minder belangrijk dan de manier waarop het tot stand komt.
Smile je bent online
Op LinkedIn krijg je hoogstens een seconde de tijd om de aandacht te trekken. Voor je het weet zijn ze al weer doorgescrolld naar de update van je concurrent. Je moet er moeite voor doen om in beeld te komen en op te vallen bij je netwerk. Dat kun je doen met een mooie aanbieding, een boeiend artikel dat je gelezen hebt of het zoveelste sommetje. Maar laat ik je uit de droom helpen. Het boeit bijna niemand. Het wordt niet gezien. Content is king, maar het hoeft niet over te lopen van inhoud. Een glimlach werkt veel beter. Maak een selfie bij een klant en zet hem op LinkedIn. Dat is niet raar. Het werkt. Een foto krijgt van LinkedIn veel meer ruimte dan een stukje tekst of een geplakte URL. Je glimlach wordt over de volle breedte getoond.
Goede tag
Tijdens de LinkedIn Business Games die ik geef, blijkt iedere keer weer dat een selfie met een klant werkt en tot interactie leidt. Een selfie is ongedwongen en laat gezichten zien. Het laat zien waarmee je bezig bent. Het laat zien dat andere mensen het ook leuk vinden. En als je de mensen in je selfie tagt door hun naam te vermelden, dan staat het ineens ook op hun netwerk. Dat zorgt voor een flinke verspreiding van jouw bericht ook buiten je eigen netwerk. Je zult merken dat er meer mensen op je profiel kijken en met je willen linken en contact met je zoeken. Mijn LinkedIn Business Gamers scoren hier gewoon hun nieuwe verkopen uit. Serieuze deals dankzij een selfie. Zo werk je aan je eigen omzet en merk zonder al te veel werk.
Oh ja. Die foto boven dit artikel heeft in een paar dagen op LinkedIn meer dan 75 duimpjes opgeleverd en een handvol nieuwe contacten…
1 comment
Leuk artikel, Richard. Ik herken de aarzeling bij veel mensen om jezelf letterlijk te laten zien.
Maar volgens mij heeft het ‘mentionen’ van iemand bij (bijvoorbeeld) een selfie op LinkedIn niet hetzelfde effect als op Facebook, het gaat niet automatisch hun netwerk in. Ze moeten eerst zelf nog liken, commenten of delen.
https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/34936/mention-people-and-companies-in-your-updates-frequently-asked-questions?lang=en
Comments are closed.