Hoe richt ik mijn site zo in dat er klanten naar toe worden getrokken, er blijven en terugkeren? Het is de cruciale vraag die internetondernemers veel hoofdbrekens bezorgt.

Recent vond ik een infographic die deze vragen in één keer beantwoordde. De belangrijkste tips heb ik op een rijtje gezet en de infographic is onderaan de blog te bekijken.

Snelheid en uiterlijk

Consumentenpsychologie is een cruciaal onderdeel van elke onderneming en dit geldt helemaal voor de e-commerce. Inzicht in wat klanten willen en verwachten van een webwinkel maakt het verschil tussen succes en falen. De laadsnelheid van de website is bijvoorbeeld essentieel: langzame sites zijn gegarandeerde wegklikkers. De meeste mensen willen gemiddeld niet langer dan 3 seconden wachten op een site en dit vertaalt zich direct in de verkoopcijfers. Zo becijferde Amazon dat voor elke 100 milliseconden laadtijd de verkoop met 1% daalt!
Het gaat natuurlijk niet om snelheid alleen – een supersnelle maar saaie site met wat tekstregels en lage resolutie foto’s zal zeker geen klanten trekken. Sterker nog, 93% van de bezoekers beschouwt de visuele aantrekkelijkheid van een site als sleutelfactor voor het wel of niet overgaan tot een aankoop. De grote kunst voor sitebouwers is dus om een site te ontwerpen die er aantrekkelijk uitziet, zonder dat dit ten koste gaat van de laadsnelheid.

Contact met de klant

Een interessant gegeven is dat ondanks dat het om virtueel winkelen gaat, veel consumenten de mogelijkheid tot contact belangrijk vinden. Het is belangrijk dat er een goede klantenservice klaar staat achter de site. Deze zou dan het liefst zowel per telefoon als via live-chat bereikt moeten kunnen worden. Cijfers uit de VS tonen aan dat dit een waardevolle investering is: 63% van de online klanten keert terug naar een site met de mogelijkheid tot live-chat.

Betrouwbaarheid en veiligheid

Betaalgemak, veiligheid en betrouwbaarheid zijn andere belangrijke pijlers onder een succesvolle webwinkel. Klanten worden zich steeds bewuster van de gevaren van het internet en zullen niet zomaar meer persoonlijke data en betaalgegevens afstaan. Sites moeten dus betrouwbaarheid uitstralen. Dit kan bijvoorbeeld door het aanvragen van bekende betrouwbaarheidszegels en het in zee gaan met gereputeerde betaaldiensten als PayPal.

Deze en nog veel meer andere feiten uit de consumentenpsychologie staan in deze infographic: onmisbaar voor internetondernemers en webbouwers. Gebaseerd op uitgebreid consumentenonderzoek.

e-commerce psychologie van klanten

Gemaakt door dr-discount

0 Shares:
Dit artikel is 8.316 keer gelezen