Contentmarketing heeft traditionele reclame definitief vervangen. Toch blijkt het maken van content die raakt een grote uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat jouw contentmarketing werkt? Het Handboek Engaging content – contentmarketing met WOW-effect biedt houvast.

handboek ECAuteur Patrick Petersen actualiseerde het Handboek Engaging Content, dat nu ruim 30 pagina’s extra content bevat. Terecht, want het vak contentmarketing is booming! En ik kan het niet vaak genoeg zeggen hoe belangrijk goed georganiseerde en relevante content is voor bedrijven en merken. Dat voel je in dit boek van @onlinemarketeer – contentmarketeer nummer 1 van Nederland. Wat biedt het boek jou buiten deze bewustwording nog meer? De sleutel tot het WOW-effect.

End with the begin in mind

Het laatste hoofdstuk is de basis voor het hele boek: het stappenplan om een contentplan te maken. Als projectmanager en strategisch-planner kon ik tijdens het lezen niet wachten totdat ik bij de laatste pagina aanbelandde. Want een plan is voor mij het uitgangspunt van hoe ik te werk ga. Eenmaal daar aangekomen blader ik continu terug naar de theorie in eerdere hoofdstukken. Dus ik begon wel netjes ‘met het einde in gedachten’, maar eigenlijk werk je met dit handboek andersom: ‘end with the begin in mind’. Waar je ook begint: het verhaal is rond. Een compleet handboek om aan de slag te gaan met jouw contentmarketing.

Het begint bij onderzoek

Na uitleg van een woordenboek aan belangrijkste termen, wordt al snel duidelijk dat de eerste stap – voordat je echt content gaat maken – een goed onderzoek is. Contentcreatie is geen truc, dus het gouden ei bestaat niet en vind je ook niet terug in dit boek. Het is serieuze marketing. Je moet heel goed weten wie jouw doelgroep is: wat zijn de kenmerken en waar is deze te bereiken? En ook hoe je doelgroep zich verhoudt tot jouw kanalen, wat deze al doet met jouw content. Inzicht hierin maakt dat je uiteindelijk hoger scoort wat betreft engagement.

Hoezo engagement?

Nu wordt het interessant: we gaan in op de diepere psychologische kant van contentmarketing! Engagement snappen is erg actueel. Noodzakelijk ook, want je moet delen, geven en empathie hebben. Zonder empathie geen engagement en ook geen ‘likeability’. En laat dat nou net die sleutel zijn waardoor je op een positieve manier waarde creëert bij je publiek. Dat is de basis voor alle acties die je wenst van je klant. Als jij waarde toevoegt voor je consument, zal deze ook positief staan tegenover jouw boodschap en uiteindelijk jouw product.

Empathie & beleving

5 tips voor een emotionelere band

Of je nu een eigen platform aanmaakt of content aanlevert, het belangrijkste is dat je een band opbouwt met je publiek. De waardevolle content, juiste contentvorm, de juiste context en consistentie zorgen voor die gewilde emotionele connectie. Patrick Petersen houdt van overzichten en lijstjes, dat je soms niet meer weet welke nou het nuttigst is. Deze pik ik eruit, omdat het van uiterst belang is dat jouw contentboodschap de band met je publiek versterkt:

  1. wees consistent
  2. zorg voor ritme
  3. laat anderen deel uitmaken
  4. zend meer over de Why in plaats van de What
  5. blijf trouw aan je missie

Creatie en de contentbloem

Nu de strategie is bepaald en de richtlijnen voor engaging content er liggen, kunnen we eindelijk de engaging content gaan maken! Leuke voorbeelden genoeg – ook in dit boek – maar creatief aan de slag gaan is nog steeds niet gemakkelijk. Daarom haal ik 10 werkende contentvormen uit dit boek aan, om geïnspireerd te raken bij contentcreatie: contentbloem

  1. Onderzoek en statistieken
  2. Snackcontent (bijv. quotes)
  3. Recensie
  4. How-to (met tips)
  5. Overzicht of lijstjes
  6. Soundbite
  7. Interview met experts of BN-ers
  8. Case (study)
  9. Meme of inhaker
  10. Infographic

Uiteindelijk toets je de waarde van de content concreet op basis van de zogenaamde contentbloem (zie afbeelding). Deze afbeelding gebruik je als checklist, tezamen met natuurlijk je merkwaarden en je missie. Het boek staat nog vol tips, die uiteindelijk allemaal bijdragen aan het WOW-effect van jouw content.

Meten is weten

De auteur behandelt ook een aantal tools met toelichting om meteen te gebruiken. Uiteindelijk wil je je doelen meetbaar maken en zien wat het effect is van je inspanningen. Naast een hoop gratis tools, zijn er interessante betaalde tools die vaak net dat betere inzicht geven. Ze zijn ook gemakkelijk om content in te plannen en die meerdere social mediakanalen integreren. Ik werk graag met het Nederlandse OBI4wan, dat opvallend (en jammer-) genoeg niet in het boek staat.

Alles voor een sterk merk

Met het boek ga je aan de slag dankzij een duidelijke strategie, doelstellingen, meten en bijsturen. Dus maak die contentkalender! Daarin staat welke soort content (content archetypen), via welke kanalen en op welke dagen je content gaat maken. Verpakt daarin ligt natuurlijk je doel, je boodschap en de waarde voor je doelgroep. Want uiteindelijk creëer je de content niet voor jezelf, maar voor jouw netwerk, jouw community, jouw klanten, leden en dus je doelgroep. En dat is nou net wat we willen weten om een sterk merk te bouwen!

Wat biedt het boek mij als contentmarketeer?

Het boek is uiteraard geen lekker leesboek: het was een worsteling om door de brij aan terminologie heen te komen. Foutloos geschreven is het overigens ook niet. Maar de interviews met experts, zoals Mischa Coster, maken veel goed! Voor contentmarketeers die al volop bezig zijn in de praktijk en zelfstudie doen dankzij e-learnings in het vakgebied, is dit boek wellicht een open deur. Het biedt wel een frisse blik op engagement en een duidelijk stappenplan voor het (her)introduceren van een contentmarketingplan.

Voor wie is dit boek interessant?

Handboek Engaging Content is een absolute aanrader voor de beginnende contentmarketeer, voor alle marketing managers en andere leidinggevenden die contentmarketing willen implementeren in het bedrijf en voor verantwoordelijken die contentmarketing (extern) gaan begeleiden. Patrick Petersen weet wel hoe hij handboeken moet schrijven. Aanrader voor velen die nog twijfelen of zojuist overtuigd zijn geraakt van het belang van goede contentmarketing!

0 Shares:
Dit artikel is 38.363 keer gelezen