Is Snapchat een hip huisfeestje van een knappe chick van 23 en Facebook de verjaardag van je oma waar je advocaatjes drinkt en augurken eet? Door middel van een socialmediabattle kom je erachter welk kanaal je het beste kan inzetten voor jouw bedrijf.

“Snapchat is een droom voor gebruikers maar een nachtmerrie voor marketeers” zei Elja Daae tijdens het Congres Facebook Marketing georganiseerd door Likeconomics en Entopic op 9 juni. De jongeren zijn allang weggevlucht van Facebook en zitten massaal op Snapchat. Met meer dan 10 miljard video views per dag en een geschatte bedrijfswaarde van 16 miljard euro is Snapchat geen geintje meer. Zoals dat vaak gaat met technologische ontwikkelingen, volgen later pas de ouderen, adverteerders en bedrijven. Tijd voor een battle tussen de twee social media reuzen. De rondes: content, features, adverteren en webcare. Wat kunnen bedrijven, adverteerders en marketeers met deze kanalen en is Facebook echt zoveel suffer?

Ronde 1 – Content

Het is je misschien al opgevallen dat video het nieuwe paradepaardje is van Facebook. De tijdlijn vult zich meer en meer met video en steeds minder met foto’s; tekst updates zijn al nauwelijks meer zichtbaar. Snapchat draait sinds het begin al grotendeels om video (altijd verticaal!), minder om foto en nog minder om tekst. Hier zie je dat Facebook Snapchat meer achterna gaat.

Waar de content op Snapchat informeel, rauw en heel vluchtig is, is die op Facebook formeler, minder rauw en voor altijd beschikbaar. Het organisch bereiken van je doelgroep is bij Facebook haast onmogelijk geworden, terwijl je op Snapchat nog 100% organisch bereik hebt. Content is kort en vluchtig, dus de engagement heel hoog en de aandacht groot. Bij Snapchat bepaal je ook helemaal zelf naar wie je jouw content stuurt.

Wel moet je bereik op Snapchat volledig via andere kanalen opbouwen, want dat is via Snapchat nog knap lastig. Mensen moeten actief op zoek gaan naar jouw kanaal, wat bij Facebook al helemaal vanzelf gaat. Toch wint Snapchat wat mij betreft deze ronde, de Snapchat content is gewoon leuker dan Facebook content.

Ronde 2 – Features

Oudere mensen zijn vaak van mening dat de user-interface van Snapchat onhandig en onduidelijk is, maar voor jongeren is content maken makkelijk én leuk. Snapchat draait om de fun en Facebook is vaak een tikkeltje serieuzer. Snapchat heeft filters waarmee je kan spelen en per stad zijn er speciale geofilters. De lenzen die je kan kiezen veranderen je opeens in een dier of een bejaarde, of je gehele gezicht wordt datfaceswap snapchat bedrijven van iemand anders, de welbekende face-swap. Hilarisch, en niet mogelijk op Facebook.

Daarnaast zijn er op Snapchat de live stories rondom grote evenementen en gebeurtenissen, waar alle gebruikers aan kunnen bijdragen. Nu heeft Facebook ook de live-functie, maar die wordt nog maar mondjesmaat gebruikt, het lijkt voor velen nog een te grote stap om live te gaan. Op Snapchat verdwijnt de content weer, op Facebook blijven blunders voor altijd zichtbaar. Voor de lucky few (grote Amerikaanse bedrijven) is het mogelijk om content te maken voor Discover, een kanaal waar merken content kunnen plaatsen. Snapchat wint de features ronde.

Ronde 3 – Adverteren

Zoals de quote aan het begin al aangeeft is Snapchat (nog) niet makkelijk in te zetten als marketingtool. De zoekfunctie is onhandig, targeting is er niet bij en de content verdwijnt na maximaal 24 uur voor eeuwig. Adverteren is nu ook nog eens redelijk duur, maar wordt steeds goedkoper vanwege de ontwikkelingen in de analytics. Een gesponsorde geofilter kan al vanaf 5 dollar, maar een branded lens kan pas vanaf ‘enkele tienduizenden dollars’ (Adformatie, mei 2016).

snapchat of facebook voor bedrijven

Om adverteren op Snapchat nog onhandiger te maken, is het ook nog eens zo dat mensen de app niet kunnen verlaten, omdat er geen API is. Met adverteren op Snapchat kan je mensen niet leiden naar je website. Dit soort dingen zijn met Facebook een eitje. Wat betreft adverteren wint Facebook zeker deze ronde. Maar de ontwikkelingen bij Snapchat gaan erg snel en wie weet wat 2017 gaat brengen.

Ronde 4 – Webcare

Webcare via Snapchat is, in tegenstelling tot Facebook, knap lastig. Eigenlijk is het een ramp. Je kunt maar op 1 device inloggen, berichten verdwijnen als je ze niet opslaat, er is geen overzicht en naast het maken van screenshots zijn er geen andere opties om snaps te bewaren.

Bedrijven die toch webcare willen doen via Snapchat zullen daarom creatief moeten zijn, en bovenal heel snel. Voor nu wint Facebook deze ronde.

En nu?

Zoals alles in het leven hebben beide kanalen voor- en nadelen. Feit is dat Facebook al een aantal jaar oud is en voor adverteerders heel ver ontwikkeld. Snapchat is jong en nog minder ver in die ontwikkeling. Maar juist daarom zijn er nog kansen te over als je als bedrijf nu op Snapchat gaat.

• De filters, ads, branded lenses en branded content in de Live Stories zullen heel snel ontwikkeld worden en ook in Nederland komen voor betaalbare prijzen.
• Via Snapchat is organisch bereik nog 100%. Als je zorgt voor goede content op je eigen kanaal en bouwt aan bereik via andere kanalen, kan je snel groeien.
• Engagement is heel hoog
• Vanwege de bedrijfs-onvriendelijke interface zijn nog maar weinig bedrijven actief op Snapchat, dus doe hiermee je voordeel.

Antwoord jij ja op de volgende vragen?

Heb je een jonge doelgroep? (15-25)
Richt je je op startups?
Draait je merk om actie, sport, entertainment of outdoor?
Werk je met grote evenementen/locaties?
Wil je nu ervaring opdoen zodat je straks klaar bent voor de groei in target audience?

Begin dan NU met Snapchat!

0 Shares:
Dit artikel is 18.032 keer gelezen