Word jij er ook zo moe van? Je kan het natuurlijk ook negeren, maar mij lukt het niet meer. Ik kan mijn LinkedIn niet openen, of ik word weer aan het rekenen gezet.
LinkedIn is een prachtig platform. Je houdt contact met je netwerk. Je krijgt de mogelijkheid om je expertise te delen en zo aan je eigen merk te werken. Je vindt er allerhande nieuws, interessante weetjes, mooie infographics en de leukste blogs. Echt! Ik ben dan ook een geweldige liefhebber van LinkedIn en geef er veel trainingen in. Maar ik zit met een hele grote vraag, want hier begrijp ik dus helemaal niets van:
WAAROM IN HEMELSNAAM POST IEMAND EEN SOMMETJE OP LINKEDIN?????
Ik ben uitgerekend, jij ook?
Het kan aan mijn netwerk liggen, maar elke keer als ik op LinkedIn kom, zijn er minstens 3 die gereageerd hebben op een rekenvraag. Zij geven hun antwoord op de som nooit als eerste. Sterker nog, ze kunnen gemakkelijk vals spelen omdat het antwoord al bij de reacties staat. Ik erger mij niet snel, maar die sommetjes beginnen mij aardig de keel uit te hangen. Misschien ben ik de enige, want tot mijn verbazing lokken deze raadseltjes nog steeds reacties uit. Meestal reageert de poster zelf allang niet meer, maar blijven hele volksstammen zich buigen over de voorgebakken rekenopgave. Met de huidige rekenkundige staat van het onderwijs is dat misschien nog het enige voordeel, want er wordt tenminste weer gerekend.
Maar wat is de boodschap van je sommetje?
Ik heb mijn hoofd erover gebroken. Aan iedereen heb ik het gevraagd. Waarom posten die zielen toch lukraak sommetjes op social media? Ik kwam op de volgende achterliggende beweegredenen:
1) Kwam je zelf niet uit het raadseltje?
Plaats het dan op Twitter. Er is altijd wel een blije ziel die je wil helpen als je er #dtv bij zet.
2) Je bent een vertegenwoordiger in rekenmachines?
Na diepgaand onderzoek heb ik nog geen accountmanager zakjapanners kunnen ontdekken, dus die vlieger gaat ook niet op.
3) Ben je bezig met een IQ-onderzoek binnen je netwerk?
Nodig dan iedereen bij je op de zaak uit en houd een quiz. Bier en bitterballen erbij en het kan nog gezellig worden ook.
4) Waren de Sudoku-boekjes bij de Bruna op?
Doe mij en de anderen een lol. Surf even naar de gratis pagina van denksport, puzzel je gek en laat ons erbuiten.
5) Wil je laten zien hoe geweldig intelligent je bent?
Ai, ik ben bang dat je het omgekeerde nu bereikt. Zeker als je als 25e ook vol overtuiging het foute antwoord toevoegt. Laat je eigen hersenen eens kraken en kom eens met een creatieve update die ons verrast. Of los de Riemann-hypothese op met je grijze massa en verdien meteen 1.000.000 dollar.
6) Zat je zo verlegen om content dat je echt niets anders wist te bedenken?
Als je niets te melden hebt, meld dan ook niets. Wat je nu doet, is een schuine mop vertellen op een begrafenis. Iedereen lacht. Niet om je grap, maar om jou. En dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Eeuwige roem
Heb jij wel een valide reden, of scoor je succes met een sommetje op LinkedIn? Vertel het mij en ik zet je op een voetstuk. Je krijgt de eeuwige roem en ik trakteer je op een biertje. Ik ben namelijk oprecht nieuwsgierig waarom je je netwerk met opzet irriteert. Daar moet toch een uitgerekende reden voor zijn?
7 comments
Je weet toch dat dit een eenvoudige manier is om je SSI index te verhogen? Dat ligt gevoelig bij veel mensen. Het doel is niet die rekensom of dat raadseltje, het uiteindelijke doel is om viral te gaan en die SSI index naar hogere regionen te tillen omdat je een (nietszeggende) post hebt waar veel reacties op komen.
Dit was een aantal jaren geleden ook al het geval met berichten als: Ik wil graag weten wie dit bericht allemaal leest en kan zien.
Heb ik ook eens een artikel over geschreven voor 42Bis
Dat is dan maar op 1 van de 4 SSI assen … Met name de 2 assen “vestig je persoonlijke merk” en “bouw aan relaties” lijken mij dan negatief beinvloed … en dan vraag ik mij ook af wat je met de as” Deel je visie” moet als je content uit sommetjes bestaat :-)
https://www.42bis.nl/2015/10/is-social-selling-index/
Alles leuk en aardig, maar wat is de oplossing van de som?!
@Marcel: ik zou je vraag op LinkedIn stellen, er is vast wel iemand die het weet!
Ik las laatst ergens dat het vaak gaat om bijv. recruiters die, doordat er op hun post gereageerd is, direct een bericht kunnen sturen naar degene die de reactie heeft geplaatst (ook als die persoon niet in het eigen netwerk zit). Weet niet of het klopt, maar zo ja, is er dus een achterliggend doel.
Dan weet je in ieder geval wie je niet moet aannemen :-)
Tja, de vraag is inderdaad of je die mensen wil benaderen… Als ze nou een echt moeilijke som kunnen oplossen misschien wel.
Comments are closed.