Technologie rukt aan alle kanten op, ‘the internet of things’ staat voor de deur en straks hebben we internet misschien niet eens meer nodig omdat we 24/7 met alles en iedereen verbonden zijn. Waar blijft dan de menselijke touch? 

Op 11 juni vond het eerste Twittercongres plaats. Een dag vol inspirerende sprekers over alles wat Twitter Twitter maakt. Het verleden kwam ter sprake, de ontwikkelingen binnen Twitter, de toekomst werd aangestipt, best cases en tips werden gedeeld. Waar ik vooral iets van heb opgestoken, zijn drie keynotes die eigenlijk alledrie het menselijke aspect van Twitter (en technologie in ruimere zin) als onderwerp hadden. Want, met al die oprukkende technologie, waar blijft de mens?

Vertrouwen

Stephan Fellinger (@Fellinger), de man van o.a. de SpinAwards, schetste in eerste instantie een wat somber beeld over de rol van vertrouwen op dit moment.

We leven misschien wel in de grootste vertrouwenscrisis van de mensheid, buiten de oorlogen om.

Stephen Fellinger

© punkmedia

En dat terwijl je als mens zonder vertrouwen eigenlijk niks kunt. Vertrouwen is het cement van de samenleving; zonder vertrouwen kunnen mensen niet naar behoren functioneren. Twitter kan een belangrijke rol spelen in het opbouwen of afbreken van vertrouwen. In een notendop: ga je sociaal met elkaar om, dan ben je al snel bondgenoot en is er vertrouwen. Aan de andere kant kan vertrouwen ook weer rap afgebroken worden, met name als je je niet aan je beloftes houdt. Twitter maakt de wereld transparant, niet nagekomen beloftes worden snel ontmaskerd en dan is het vertrouwen weg. Fellinger onderscheidt drie belangrijke aspecten bij het opbouwen en behouden van online vertrouwen:

  1. Wat beloof je de wereld?
  2. Wat maak je waar?
  3. Wat is het menselijk talent?

Je moet goed nadenken over wat je belooft en of je het waar kunt maken. Daarbij moet je ook oog hebben voor de mensen die je in huis hebt. Je komt niet meer weg met een plofbelofte, aldus Fellinger. De wereld is transparanter geworden en daarbij gaan we anders om met commerciële boodschappen. Het is niet langer degene met de grootste zak geld die de meeste autoriteit heeft. Sterker nog, we vertrouwen meer en meer op elkaar. De deeleconomie, met AirBnB als mooi voorbeeld, maakt duidelijk waar technologie en vertrouwen elkaar kunnen ontmoeten.

De volledige keynote:

Aan vertrouwen kun je bouwen

Vertrouwen is dus belangrijk, maar zelfs vertrouwen kun je manipuleren als je weet welke aspecten een rol spelen in het opbouwen van dat vertrouwen. Een mens heeft in 0,1 seconde zijn oordeel klaar over iemand. Dat is snel. En die eerste indruk is belangrijk. Een eerste indruk wordt namelijk niet snel bijgesteld en is daarmee behoorlijk hardnekkig. De snelheid van die 1e indruk geldt niet alleen als je iemand irl tegenkomt, maar net zo goed voor je profielfoto op, bijvoorbeeld, Twitter.

Mischa Coster (@mcoster), mediapsycholoog, onderzocht een aantal aspecten die een rol spelen bij die eerste indruk. Zo blijkt dat Mischa Costerprofielfoto’s waar je op lacht (tanden bloot) en oogcontact maakt, met iets toegeknepen ogen, het beste scoren bij een eerste indruk. Ook non-verbaal gedrag geeft belangrijke signalen af. Zo kom je bijvoorbeeld betrouwbaar over als je binnen 30 minuten reageert op een tweet. En, leuk weetje, het schijnt dat er een correlatie is tussen de hoeveelheid smileys die je gebruikt en je seksleven. Hoe meer smileys, hoe actiever je seksueel bent.

De indruk die mensen van je hebben speelt ook een rol in de hoeveelheid followers die je op Twitter vergaart. Opinieleiders die maatschappelijk betrokken zijn, hebben de meeste kans een grote schare volgers op te bouwen. En opinieleiders hebben over het algemeen geen gebrek aan zelfvertrouwen, dus ook dat is belangrijk.

Tot slot blijkt dat je tweets ook kunnen voorspellen of je depressief wordt. Als je veel negatieve woorden gebruikt in je tweets (dat lijkt mij best logisch), meer twittert, meer retweet en minder url’s in je tweets opneemt, is de kans groot dat er een depressie op de loer ligt. Ook beweeglijkheid op de aandelenkoersen kunnen voorspeld worden op basis van twittergedrag. Interessant, wil ik graag nog veel meer van weten!

Is Twitter digitaal of menselijk?

Steven van Belleghem

© punkmedia

Wat mij betreft de interessantste keynote, was het verhaal van Steven van Belleghem (@StevenVBe). Zijn stelling: hoe digitaler de wereld om ons heen, hoe belangrijker menselijk contact wordt. Menselijk contact wordt immers een schaars goed in een wereld waarin alles met elkaar verbonden, geautomatiseerd en voorspelbaar is. Het is cruciaal om te beseffen waar wij mensen beter in zijn. En dat ligt natuurlijk op het menselijke vlak: empathie, passie en creativiteit. Vooralsnog zijn we daar in ieder geval beter in dan computers.

Twitter kan op dit menselijk vlak een belangrijke rol spelen. Het is immers het platform bij uitstek waar je snel en makkelijk contact maakt met mensen. Dat kun je zo persoonlijk doen als je wilt. Twitter speelt daar ook meer en meer op in, bijvoorbeeld met de mogelijkheid om snel een video toe te voegen aan je tweet.  Hoe persoonlijk wil je het krijgen? Een geschreven bedankje voor een retweet of een korte videoboodschap waarin je bedankt wordt…

Computers personalize, humans make it personal

Door het inzetten van video krijgt je bedrijf een menselijk gezicht en je creëert een emotionele band met je volgers. Vergis je niet in de impact daarvan, die is groot! Twitter is daarmee misschien wel het ultieme platform voor het opbouwen van vertrouwen, het aangaan van relaties en het borgen van het menselijk aspect in een steeds verder digitaliserende wereld.

Meer lezen? De volledige keynote:

Foto’s Henk-Jan Winkeldermaat 

 


Geschreven door en