Banneradvertising: love it or hate it, het is nog steeds een vast onderdeel van de online marketingmix. De Amsterdamse startup Bannerwise wil voor MKB-ondernemers en marketeers dé tool zijn om makkelijk goed presterende banners te maken.
Full disclosure: ik ben als tekstschrijver en marketeer betrokken bij de ontwikkeling en de marketing van Bannerwise. Vandaar de dikke vette SEO-proof link met superrelevante anchortekst in de intro hierboven.
In de online marketing draait het tegenwoordig vooral om snelheid. Om succesvol te zijn, is het belangrijk dat je niet alleen continu de juiste succesfactoren meet, maar ook dat je meteen kunt bijsturen als iets je niet bevalt. Of juist een tandje bijschakelen als het goed gaat. Voor een MKB-ondernemer of een individuele marketeer, mensen die het over het algemeen moeten stellen zonder een eigen hok vol creatives, is dat een behoorlijke uitdaging. Je ziet dus steeds meer tools verschijnen die daarop inspelen. Bannerwise is een online tool voor het maken van banners die het niet-designers en niet-coders makkelijk moet maken om goed werkende en goed converterende banners te creëren die bovendien altijd volledig voldoen aan de eisen die advertentienetwerken stellen.
Achtergrond
Bannerwisedesigner Miguel Zamira Lopez heeft veel ervaring met het maken van banners voor klanten. Het werd hem op een gegeven moment duidelijk dat veel bedrijven bij het maken van banners voor online adverteren tegen dezelfde problemen aanliepen. Het proces van banners (laten) maken is langzaam doordat het over te veel schijven gaat en te veel communicatie vergt tussen marketeer, designer en management. Vooral voor MKB-bedrijven gaat dit ten koste van de effectiviteit van de advertenties. Veel advertisingbudget wordt zo namelijk besteed voordat er advertenties online staan, terwijl het juist zo belangrijk is om budget beschikbaar te hebben tijdens een campagne. A/B-tests, optimalisatie van banners en het snel toevoegen of aanpassen van formaten kunnen het verschil maken. Een sneller, slimmer ontwerpproces zou ondernemers en marketeers dus in staat stellen hun budget beter te besteden.
Oneindig veel formaten
Anno 2015 is online advertising er ook nog eens niet eenvoudiger op geworden. Het aantal schermformaten waar je rekening mee moet houden is geëxplodeerd en alles is ook nog eens responsive, wat het aantal mogelijke schermformaten in principe oneindig maakt. Om je doelgroep te bereiken, moet je dus zo veel mogelijk bannerformaten paraat hebben. Dan is het ook nog zo (dat soort dingen leer ik tijdens het werken aan Bannerwise), dat op bepaalde plaatsen veel meer geboden wordt dan op andere. Heb je dus bannerformaten tot je beschikking die de concurrentie niet heeft, dan kun je geld besparen door op ‘goedkope’ plaatsen te adverteren.
HTML5
Sinds Apple besloot om Flash niet te gaan ondersteunen op iOS, is het met Flash bergaf gegaan. Het overgrote deel van de mobiele apparaten ondersteunt Flash niet en het is dus met de oude vertrouwde Flashbanners niet meer mogelijk om een goed mobiel bereik te halen. GIF is een alternatief, maar laat in mogelijkheden en in beeldkwaliteit veel te wensen over. De makers van Bannerwise zijn ervan overtuigd dat HTML5-banners de enige weg voorwaarts zijn. HTML5 biedt qua interactie oneindige mogelijkheden en is wat grafische kwaliteit betreft superieur aan GIF. Ze zagen daarbij een behoefte aan een tool die veel van het designwerk op een intelligente manier zou overnemen. Zo’n tool moet over een aantal zaken beschikken:
1. Gedetailleerde technische kennis van advertentienetwerken
Daardoor kunnen banners worden gegenereerd die altijd voldoen aan de eisen van het gekozen advertentienetwerk.
2. Een bibliotheek van bannerdesigns die converteren
Met ‘mooi’ alleen kom je er niet. Er is intussen heel wat bekend over wat mensen doet kijken naar en klikken op advertenties. Bannerwise wil dus niet alleen een designtool zijn, maar ook een basis bieden die er voor zorgt dat je niet zit te klooien met designs waarvan inmiddels bewezen is dat ze niet werken.
Je wilt zo veel mogelijk bannerformaten tot je beschikking hebben, maar je wilt niet iedere keer opnieuw beginnen. Daarom wil Bannerwise op basis van jouw eerste ontwerp de rest voor je genereren. Ambitieus, maar het past wel heel goed in de huidige trend van zelflerende tools en het zou enorm bijdragen aan de time-to-market van nieuwe banners.
4. Volledige ondersteuning van HTML5
Zoals gezegd: de enige weg voorwaarts, volgens Bannerwise.
De tool
Dat is de theorie. Nu de praktijk. Ik heb natuurlijk even met Bannerwise mogen spelen. Als eerste moet ik zeggen: als je weet welke geavanceerde technologie erachter Bannerwise zit, is het bewonderenswaardig dat ze de bediening zo intuïtief hebben weten te houden. Wie met Powerpoint kan werken kan in Bannerwise een banner maken.
Beginnen bij het netwerk
Het opvallende aan het proces is dat je niet begint met het ontwerp, maar met het kiezen van een advertentienetwerk. Het idee daarvan is dat de software vanaf het begin weet wat de technische grenzen zijn die aan de banner gesteld worden. Zo moet je banners krijgen die altijd zonder problemen geaccepteerd worden. De bèta ondersteunt alleen nog maar Google AdWords en Facebook. Gebruikers worden uitgenodigd om verzoeken in te dienen voor ondersteuning van andere netwerken, die dan hopelijk snel beschikbaar komen.
Alleen formaten die kunnen
Als je je netwerk hebt gekozen is het tijd om je formaten te kiezen. Bannerwise weet welke formaten het netwerk ondersteunt en beperkt op die manier je keuze. Dit was één van de weinige plaatsen waar ik qua user interface even twee keer moest kijken. Omdat de tool standaard al een aantal formaten voor je selecteert, was het me niet duidelijk of de geselecteerde formaten nou blauw of grijs waren. Fijn en rustig aan de ogen, zo’n strakke tweekleurige vormgeving, maar het heeft dus ook nadelen.
Ontwerpbibliotheek
Daarna het deel waar ik me het meest op had verheugd: de ontwerpbibliotheek. Helaas, die was er dus nog niet. Tenminste, bij mijn eerste test was er één ontwerp. Later was ook dat verdwenen. Blanco beginnen is dus voorlopig het devies. Maar goed, dat zijn de dingen waar je als bètagebruiker mee kunt leven. UPDATE: Toen ik nog een keer inlogde was de bibliotheek terug, nu met vier designs. Achter de schermen wordt er, op basis van gebruikersfeedback, druk aan Bannerwise gewerkt.
Uit je dak met de editor
De editor zelf is heel goed gemaakt. Alles zit op een logische plek en inmiddels is er ook een ‘tekstwolkjesrondleiding’ die je de belangrijkste functies laat zien. Er is onder in beeld ook een vrij uitgebreide editor voor animaties waarmee je (als je net als ik niet over al te veel zelfbeheersing beschikt) al je grafische elementen binnen een paar klikken de meest misselijkmakende salto’s kunt laten maken. Ben je iets zakelijker bezig, dan kun je natuurlijk ook subtieler te werk gaan en een hele mooie, opvallende banner maken. Alles wat ik wilde doen met mijn banner lukte verder ook zonder al te veel gezoek en gedoe. Omdat ik niet bepaald een geroutineerd grafisch ontwerper ben (understatement alert), lijkt het er dus op dat de claim ‘iedereen kan het’ die op de site van Bannerwise staat niet overdreven is.
Formaten toevoegen
Dit is het slimste stukje van Bannerwise, maar daardoor is het ook het meest tricky deel om goed te krijgen. Het idee is dat je het eerste formaat helemaal maakt zoals je het hebben wilt en dat de editor de volgende formaten op basis daarvan voor je genereert. Dat werkt op het moment best goed voor formaten die een beetje op elkaar lijken. Bij mij ging bijvoorbeeld de overgang van 300×250 naar 336×280 iedere keer automagisch goed. Daarna naar 300×600, een formaat dat hele andere verhoudingen heeft, ging wat minder. Ik moest tekst opnieuw centreren en een beetje met de opmaak spelen om alles weer goed in beeld te krijgen. Hetzelfde gebeurde toen ik daarna uit een ‘verticaal’ formaat een ‘horizontaal’ formaat probeerde te maken. Toen alles weer op zijn plek stond was de rest van de horizontale formaten zo gemaakt. Ondanks de kleine correcties die ik moest uitvoeren, bleef me toch de moeite bespaard van het iedere keer helemaal opnieuw beginnen. Het lijkt me dat dat een heel veel mensen een heleboel tijd gaat schelen. Als ik het goed heb begrepen, verzamelt het algoritme data op basis van wat gebruikers aanpassen aan de gegenereerde ontwerpen. Dat betekent dat de hoeveelheid handwerk zou moeten afnemen naarmate meer mensen Bannerwise gaan gebruiken.
Check de platformregels
Er is ook de mogelijkheid om je vormgeving te laten checken op de regels van je platform. Zo word je gewaarschuwd als je te veel tekst opneemt in een Facebookadvertentie. Ben je klaar en wil je terug naar het dashboard, dan moet je heel even zoeken om die optie uiteindelijk in het ‘Accountmenu’ te vinden. Is dat gelukt, dan zie je daar al je bannersets op een rijtje staan, klaar om gedownload te worden.
Import in Google AdWords
De download die je binnenkrijgt is een zip-bestand waarin voor ieder formaat dat je hebt gemaakt weer een zip-bestand zit. Werk je met de gratis demo, dan wordt er maar één formaat gedownload. Je kunt met de demo namelijk maar één banner downloaden. De ‘buitenste’ zip pak je uit, de andere laat je ongemoeid. Die pakt Google voor je uit als je je advertentie hebt geüpload. Dat uploaden blijkt niet geheel probleemloos. De advertentie wordt weliswaar, zoals de belofte van Bannerwise luidde, meteen geaccepteerd door AdWords, maar het bleek onmogelijk om na uploaden vanaf mijn (Linux)computer de advertentie ook echt getoond te krijgen. De jongens van Bannerwise zelf konden mijn banner wel gewoon gebruiken, dus er is waarschijnlijk iets aan de hand met hoe Linux omgaat met zip-bestanden. Of het technisch kan weet ik niet, maar het zou geweldig zijn als ik mijn advertentie direct vanuit Bannerwise, zonder tussenkomst van mijn eigen computer, naar AdWords zou kunnen exporteren. Goed, het is een bètaversie en de ontwikkelaars zijn nog hard bezig met het platslaan van bugs en het toevoegen van features.
Maar… Maar…
Nou weet ik denk ik welke vraag je dit hele stukje lang hebt willen stellen: ‘Banners? Maar die zijn toch hart-stik-ke dood?’ Het verhaal dat je vaak hoort, vooral van contentmensen, is inderdaad dat banners en displayadvertising zo goed als voorbij zijn. Iedereen heeft adblockers geïnstalleerd en als ze dat niet hebben, dan filteren ze je boodschap in hun hoofd weg: de zogenaamde ‘bannerblindheid’. Dat is het verhaal dat je op borrels hoort. Toch ging er in de markt voor online advertising in 2014 in Nederland een slordige 1,4 miljard euro om, met een verwachte groei voor 2015 van meer dan 8%. Niet gek, voor een product dat op sterven na dood is.
Targeting
Ik ben geen advertentiespecialist, maar het lijkt erop dat voor advertenties dezelfde regels gelden als voor contentmarketing: als het relevant en goed is, wordt het gewaardeerd. Is het niet relevant en/of niet goed gemaakt, dan wordt het als een irritatie gezien of domweg genegeerd. Targeting is dus van levensbelang. Wil je conversie halen op een banner, dan moet je hem op het juiste moment, op het juiste apparaat aan de juiste persoon laten zien. Laat het nou juist de targeting zijn die de laatste tijd enorm aan het verbeteren is. Er komen steeds meer data beschikbaar en advertentienetwerken weten gebruikers steeds beter te bedienen. De targetingopties die je als adverteerder krijgt, worden steeds uitgebreider en met de introductie van retargeting is het mogelijk geworden om alleen die mensen te benaderen die al eens op je site geweest zijn. Zo zie je in advertising het principe terugkomen dat ook de basis is van contentmarketing: je verkoopt het beste aan mensen die je al kent.
Slechte banners zijn… slecht
Ook als je per klik betaalt is conversie van belang. Advertentienetwerken tonen je advertentie namelijk niet zonder meer. Zij hebben vaak een ruim aanbod van advertenties en tonen de best presterenden omdat die ook voor de publisher en het netwerk zelf het meeste geld opleveren. Maak je dus een banner die slecht converteert, dan loop je de kans dat je meer gaat betalen per klik of dat je banner helemaal niet meer getoond wordt.
Advertising is springlevend
Het is niet de eerste keer dat display-ads terugkeren van-nooit-weggeweest. Toen eind jaren 90 het CPM (Cost Per Mille)-model uit de gratie raakte door fraude en slechte conversie leek het ook al afgelopen met de online advertenties. Toen brachten performance-based afrekenmodellen als CPC (Cost Per Click) en CPS (Cost Per Sale), in combinatie met betere meet- en filtermethoden redding. Nu banners en online marketing in het algemeen steeds meer ingezet worden voor branding en de focus dus niet altijd meer op directe conversie ligt (nog een overeenkomst met contentmarketing!) zie je het CPM-model trouwens ook weer terugkomen. De introductie van HTML5-technologie in combinatie met mobile advertising zorgt er ook voor dat online advertising aan zijn zoveelste jeugd begint.
De toekomst van Bannerwise?
Een lekker werkende tool, een groeiende markt. Betekent dat dat Bannerwise een gouden toekomst tegemoet gaat? Ik durf het niet te zeggen. Er zijn, binnen Nederland en internationaal, in ieder geval heel wat concurrenten actief. Qua designsoftware zitten daar hele serieuze tussen en wat minder serieuze (Google maar even op ‘online banner maker’). Er zijn ook offline tools, maar die gaan vaak al de kant van ‘echte’ designsoftware op. Zo downloadde ik de bèta van Google Web Designer en verdwaalde binnen dertig seconden in de vele opties. Ik heb ook nog geen tools gezien die de intelligentie bieden die Bannerwise biedt en nog gaat bieden. In zoverre is Bannerwise (nog) uniek. Deze belofte, in combinatie met de prettig werkende user interface maakt Bannerwise een tool die zeker het proberen waard is.
Wil je Bannerwise 14 dagen gratis testen (geheime tip van Bouke: aan het eind daarvan kun je je proef nog 7 dagen verlengen), dan kan dat hier.