Veel managers kennen World of Warcraft (WoW) niet. “Ja iets, met elven en orks, toch?”, is soms het antwoord als ik vraag: wat gebeurt er in WoW? Jammer, het is namelijk zo leerzaam.

Van online games kun je ontzettend veel leren over management en leadership. Want, in een team met 25 anderen een ‘boss’ verslaan, verschilt eigenlijk weinig van het samen bereiken van strategische bedrijfsdoelen.

Met z’n allen tegen een baas

Even voor de noobs: in World of Warcraft maak je een karakter – bijvoorbeeld een jager, tovenaar of monnik – met verschillende magische krachten en een arsenaal aan wapens. Met opdrachten en mini-gevechten speel je dit karakter naar level 100. Dan kun je samen met vijftien tot dertig andere spelers complexe teamgevechten uitvoeren tegen computermonsters, de zogenaamde eindbazen (bosses). Alle teamspelers spelen vanachter hun eigen computer ergens op deze aardbol. En via programma’s als Skype zijn ze virtueel met elkaar verbonden. De lange en complexe gevechten  kun je alleen winnen met duidelijke communicatie, goed uitgevoerd samenspel en teams met een grote diversiteit aan spelers. Wat valt er te leren van World of Warcraft waar je als eigentijdse manager je voordeel mee kunt doen?

Niet micromanagen

De teams hebben tijdens de raids – de teamgevechten in World of Warcraft – net als andere sportteams aanvoerders die het groepsproces begeleiden. Als je met z’n dertigen op het digitale slagveld staat, heb je wel iemand nodig die aangeeft welke strategie er wordt gevolgd. Iemand die aangeeft hoe de communicatie verloopt , wanneer het gevecht begint of wanneer de poging is mislukt. Deze raid leader kan onmogelijk iedere speler op detailniveau aansturen. Daarvoor is het proces veel te gecompliceerd en zijn de mogelijkheden en magische krachten van ieder karakter te verschillend. Net zo eigenlijk in een competent team op de gewone werkvloer.

Teamsamenstelling is essentieel

Net als in een voetbalteam met aanvallers, verdedigers en een keeper, hebben de spelers in een WoW-raidteam ook specifieke rollen. En ieder karakter heeft binnen die rol weer zijn eigen specialiteit, net zoals sommige voetballers vooral sierlijk met de bal kunnen goochelen, anderen juist keihard in het doel schieten of bikkelhard kunnen verdedigen. Alleen wanneer alle specialiteiten op de juiste manier zijn vertegenwoordigd kan het gevecht uiteindelijk gewonnen worden. Een raid leader besteedt dan ook veel aandacht aan de individuele kwaliteiten van de karakters en aan de samenstelling van het team.

World of Warcraft raiding

Samenwerken? Hoe dan?

Samenwerken op het werk is niet altijd zo simpel. In een team kun je soms gewoon je snor drukken wanneer er anderen zijn die toch hetzelfde doen als jij. En sommige teams krijgen een gevoel van overmoed wanneer ze samenwerken. Group think zorgt ervoor dat ze veel te snel het gevoel krijgen zelf wel de oplossing of het antwoord weten. Ze beschouwen informatie van buiten hun gesloten groep te snel als onbruikbaar, foutief of onwenselijk. Dit groepsdenken vormt een extra reden om zoveel mogelijk diversiteit in een team te waarborgen.

“When all think alike, no one is thinking” (Walter Lippman)

Zorg dat – net als bij een succesvol raidteam in World of Warcraft – er collega’s werken met verschillende kwaliteiten. Zoek teamleden die kunnen wat anderen niet kunnen, die weten wat de groep nog niet weet. Collega’s met speciale kwaliteiten, die (magische!) krachten hebben die nog niet aanwezig zijn in het team. En zorg ervoor dat er niet alleen maar meelopers zijn. Bij alle neuzen dezelfde kant uit is het gevaar van groepsdenken wel heel groot. Dwarsdenkers zijn de sterren in je team die je behoeden tegen een teveel aan valse eensgezindheid.

World of Warcraft op je CV

Stephen Gillet – nu de COO van Symantec – zet ook gewoon op zijn CV dat hij World of Warcraft speelt. Volgens hem heeft hij daardoor vroeger banen gekregen bij Corbis en Starbucks. Zo laat je het beste zien dat je virtuele en real life leiderschapskwaliteiten bezit. Hij begrijpt hoe je eigenschappen van games kunt gebruiken in een werkomgeving. Om zo betere resultaten te bereiken, mensen te trainen, effectiever samen te werken en kennis te delen of werknemers te motiveren. IBM heeft een aantal jaren geleden onderzoek uitgevoerd naar het nut van games voor het werk. ‘Virtual worlds, real leaders’ gaat dieper in op deze voordelen. Het is tijd dat games niet alleen maar worden gezien als zinloos tijdverdrijf. Managers en recruiters zouden zich eindelijk eens wat meer moeten verdiepen in mmo’s zoals World of Warcraft of League of Legends. Zodat ze weten dat zulke hardcore gamers bepaalde kwaliteiten bezitten die op het werk hun waarde bewijzen.

Wat vind jij? Zijn games als World of Warcraft alleen maar plat en nutteloos vermaak en is het onzin dat je er ook zakelijk iets aan hebt?


4.879 keer gelezen Geschreven door