Parijs ademt digitale innovatie deze week. Drie dagen lang is LeWeb het podium voor startups en internettrends. Ook op dag twee doet 42bis live verslag. Volg de liveblog hier. 

18.00: Afsluiting dag twee

Wij hebben ons deze dagen vooral verdiept in het thema digital transformation. Het andere grote thema tijdens LeWeb was startups en investeerders. Veel startups presenteerden hun plannen in de hoop financiering te vinden. Een terugkerende vraag bij de meeste sessies was ook of bedrijven interesse hadden om te investeren in startups. De verse ondernemers keken vol hoop naar naamkaartjes om te zien of er geld of promotie te halen was om vervolgens met een goed of minder goed verkooppraatje aan te komen. Voor ons een nieuwe wereld en ook leuk om te horen hoe planmatig de ervaren starters omgaan met investeerders scoren. Maar… het zit er op! Voor ons althans, want het programma loopt wat uit en morgen is er natuurlijk nog een dag. Fijne avond!

17.43: TripAdvisor

De laatste sessie die we bezoeken gaat over het mobiel gedrag van vakantiegangers en reizigers. Séverine Philardeau van TripAdvisor vertelt dat zij bij de launch van de app in 2008 nog niet geheel overtuigd waren van mobiel. Maken mensen wel de switch van het web naar de app? Inmiddels blijkt het een slimme stap. Zo’n 50% van het verkeer is mobiel. Mensen gebruiken TripAdvisor thuis vooral voor hotels, maar zodra ze op locatie zijn (en meestal mobiel), bekijken ze vooral restaurants en attracties. De context en behoefte is op dat moment immers anders. Desktop en laptop zijn de voorkeursdevices voor mensen in de planningsfase.

TripAdvisor heeft onlangs de mijlpaal van 200 miljoen reviews behaald. De volgende uitdaging is daarom personalisatie. Gebruikers willen immers niet alle reviews doorlopen. De organisatie speelt daarom met het personaliseren van data op basis van browse geschiedenis en keuzes voorleggen aan de gebruiker via tagging. Door middel van onder andere AB-testen en statistieken als tijd op de site verbeteren zij continu hun personalisatie algoritme. Ze hanteren dan ook een wekelijkse release voor het platform dus aanpassingen zijn snel gedaan.

15.53: Digitale transformatie bij The Guardian

We zijn nog bij LeWeb hoor! We waren alleen even wat minder geboeid. Inmiddels is Tanya Cordrey, Chief Digital Officer bij Guardian News & Media, aan het woord over de digitale transformatie die de krant heeft doorgemaakt. Volgens haar zijn er drie succesfactoren die de ‘krant’ digitaal succes heeft gebracht. De eerste factor is simpelweg timing. The Guardian was er snel bij, al in de jaren negentig was de krant online te vinden. Daarnaast is het een kwestie van goede organisatie. Ze hebben de juiste mensen aangetrokken in een vroeg stadium. Mensen van Google, Shazam en andere voorlopers in online. Ook zijn er nieuwe disciplines aan het digitale team toegevoegd zoals user experience en is er een nieuwe manier van werken ingesteld (veel in kleine teams). Dit heeft bijzonder goed uitgepakt, mede dankzij hoge kwaliteit van journalistiek.

Volgens Cordrey is de journalistiek juist door en dankzij de digitale transformatie relevanter dan ooit en meer gelezen dan ooit. Het aanpassingsvermogen van de organisatie is dan ook één van de belangrijkste assets. Continu bekijkt men waar de behoefte van gebruikers ligt en hoe het publiek zelf verandert. Dan gaat het niet alleen om ‘eisen’ van gebruikers met betrekking tot snelheid van de website en vindbaarheid, maar ook om de juiste URL.

The Guardian is namelijk overgegaan van co.uk naar .com. Een flinke operatie waarbij je flink afbreuk doet aan SEO. ZO’n 40% van het verkeer komt namelijk via Google op de site en dankzij de linkmigratie verlies je je positie in Google. Toch heeft Cordrey ervoor gekozen dit door te zetten. Simpelweg omdat The Guardian niet enkel een Engels bedrijf is en een Engels publiek kent. Zo’n tweederde van de bezoekers woont zelf niet in de UK. De .com omgeving past dus veel beter bij de organisatie. Ze geeft wel eerlijk toe: het was een massive engineering operation, en ze zou het nooit meer doen.

14.05: Digitaal dualisme met Nestlé

Pete Blackshaw is het hoofd van digitale marketing en social media bij Nestlé. Hij is een groot voorstander van eerst de basis op orde hebben (de ‘fundamentals’). Volgens hem kan een organisatie weliswaar zo nu en dan goed scoren met bepaalde social posts, maar als je je basis niet op orde hebt, heeft het geen waarde. Digital is daarom ook niet alleen een communicatiemogelijkheid, maar ook een besturingssysteem an sich. Een goede leider is volgens Blackshaw iemand die ook intern een community, een sociaal netwerk, opzet. Dat is prioriteit 1. Daarnaast moeten leiders niet zo zeer digitaal dualisme willen oplossen, maar identificeren en managen. Wat dat digitaal dualisme is? Bijvoorbeeld het vraagstuk of digital een op zichzelf staand iets moet zijn, of juist geïntegreerd in het gehele bedrijfsmodel, maar ook de schijnbare tegenstelling tussen ROI en intuïtie.

12.25: Het web is gebaseerd op wantrouwen

Berners-Lee hekelt de silo’s van het web. Mensen hebben vrienden op Facebook, contacten op LinkedIn enzovoorts. Dat betekent ook dat data in silo’s beschikbaar is. Een serieus probleem, meent hij. In een nieuwe webstructuur moeten we meer eigenaarschap over eigen data krijgen. Daarbij komt het vraagstuk privacy natuurlijk om de hoek kijken. Dat is de uitdaging voor de komende tijd: hoe willen we dat het web eruit ziet? Welke regels moeten er zijn? Als gebruikers moeten we beseffen dat wij het web bouwen en maken. Het uitgangspunt moet echter niet zijn dat we wet- en regelgeving willen aanpassen of hoe bedrijven zaken doen willen veranderen. Het gaat om privacy. Privacy is zeker niet dood, maar het draait nu vooral om wantrouwen. Dat is verkeerd, zegt Berners-Lee. Privacy is namelijk ook de keuze hebben om ‘nee’ te zeggen, en dat wordt ons nu vaak ontnomen. Daarom voert Berners-Lee campagne voor netneutraliteit.

De god van het internet is nog lang niet klaar namelijk. Hij is zeer actief bezig het web steeds beter te maken. Dat komt voort uit een persoonlijke drive. De wens om eigenaarschap te hebben over zijn eigen data en ook om de mensheid te helpen om keuzes te maken. Hij geeft aan in en rondom zijn huis vele sensoren te hebben die data verzamelen zodat zijn dagelijkse keuzes makkelijker en beter gefundeerd zijn. Is het wel of niet een goed moment om te gaan hardlopen? Berners-Lee verwacht dat in de komende 25 jaar overal ‘pixels’ zullen zijn. Daarmee doelt hij op bijvoorbeeld sensoren en wearables. De wereld wordt één groot open sociaal netwerk. Met de nadruk op open. Het web is volgens hem DE manier om mensen van verschillende culturen en achtergronden samen te brengen. En dat leidt uiteindelijk tot wereldvrede… Tja, dat lijkt me wat te ver gaan, maar als mensen je god noemen, moet je natuurlijk wel een beetje ambitie om de wereld te verbeteren hebben.

11.50: Sir Tim Berners-Lee over het web

Sir Tim Berners-Lee is een echte publiekstrekker. Maar wat wil je, de man heeft het internet uitgevonden! HTML, HTTP, deze man zit erachter.  Hij gaat in gesprek met dagvoorzitter Loïc Le Meur. Mensen die zeggen dat het internet dood zijn, hebben gelijk zegt Berners-Lee. Het web is namelijk voor de meeste mensen een ‘read-only’ omgeving geworden. Maar, zonder het web, zonder URLs heb je geen apps, geen social netwerken et cetera. Hij noemt native apps saai en meent dat het webbased de toekomst heeft. Ondertussen vergelijken mensen op Twitter Berners-Lee met God, maar dat terzijde.

11.36: Beroemdheden?

Aan het eind van de paneldiscussie over gezondheidszorg is het opeens opvallend druk in de zaal. Onrustig, fotografen en bloggers verzamelen zich. Wat gebeurt er? Is er een beroemdheid? Ja! De uitvinder van HET wereldwijde web is aan de beurt: Tim Berners-Lee.

10.40: Wees de CEO van je eigen gezondheid

Dokter Daniel Kraft start onze dag met een wervelwind aan voorbeelden van de digitale transformatie in de gezondheidszorg. Volgehangen met tenminste zes wearables waarmee hij allerlei data over zichzelf verzameld, begint hij te vertellen over hoe de gezondheidszorg gericht is op ziekte. Vreemd, want het zou juist over gezondheid moeten gaan. In de zorg prediken we al jaren preventie en zelfmanagement, maar het komt nog niet echt van de grond. Dat komt doordat het eigenaarschap van je gezondheid bij de professionals ligt. Dat verschuift echter: mensen zijn steeds meer zelf in controle. “You are the CEO of your own health!”

Kraft benoemt veel, heel veel voorbeelden van initatieven in de zorg. Met een focus op gezondheid in plaats van op ziekte, kom je heel creatieve oplossingen tegen (soms voor problemen waarvan je niet wist dat je die had). Ken je bijvoorbeeld TweetPee van Huggies? Als je baby verschoont moet worden, krijg je een tweet. Serieus. Tobacco Body laat je de gevolgen van roken zien. Of de app KnockedUp die je door een zwangerschap begeleidt. En het gaat verder: IBM die ebola trackt in Afrika en 3D printen van stamcellen. En terwijl we in Nederland nog volop in discussie zijn over het filmen van de Dom in Utrecht met een drone, wordt er in Amerika al gewerkt aan het bezorgen van medicatie met drones. Check QuiQui voor meer informatie.

Het gaat in de meeste gevallen echt om preventie door je data te analyseren en voorlichting. Daar vallen apps als RunKeeper ook al onder. Mooie voorbeelden, maar zijn we al zo ver als Daniel Kraft met zijn scala aan wearables?

10.18: Starten met een croissant

Het is dag twee van LeWeb. Vandaag belooft vooral veel focus op de gezondheidszorg, maar ook andere onderwerpen komen aan bod. We pikken de meest interessante en verrassende insights en presentaties er voor je uit. Benieuwd wat er gisteren gebeurde? Check de liveblog van dag één.


Geschreven door