Paris meets Sillicon Valley. De komende dagen is Parijs dé plek voor iedereen die interesse heeft in het digitale landschap. Zo’n 3000 mensen uit de hele wereld verzamelen zich om zich drie dagen onder te dompelen in innovaties, start ups en internettrends bij LeWeb 2014. Volg het hier.

17.50: De borrel en het feest

Wat een verschrikkelijk vol programma! Al zo veel gezien en gehoord op dag 1. Met deze blog heb je hopelijk een beeld gekregen van LeWeb. We zijn er morgen ook nog, dus als je deze liveblog met plezier hebt gevolgd en morgen meer wilt, laat het weten in de comments. Dan doen we opnieuw ons best voor je. Maar nu eerst naar de borrel en het feest. Fijne avond!

17.30: Contentmarketing en duurzaamheid

De laatste sessie van de eerste dag van LeWeb gaat over e-commerce, en contentmarketing. Soraya Darabi van Zady.com zet flink in op contentmarketing. Op de site brengen zij de gehele support chain via verhalen in tekst en beeld bij de klant. Van schaap tot trui. Transparantie over duurzaamheid is voor deze webshop van groot belang. Volgens Soraya nemen mensen duurzaamheid steeds serieuzer. Kijk maar naar de groeiende belangstelling voor biologisch eten en superfoods. Na eten, komt kleding heel dichtbij voor de consument. Tijdens het congres Contentmarketing en Webredactie een paar weken geleden in Utrecht werd Patagonia ook al als voorbeeld voor goede duurzame contentmarketing aangewezen. Ook hier is er weer bewondering voor hun aanpak: Patagonia wil dat mensen een weloverwogen aanschaf doen. Ben je niet overtuigd van het product, koop het dan liever niet. Door allerlei informatie aan te bieden die de consument kan helpen in de keuze, probeert de organisatie niet zo zeer meer te verkopen, maar echt te helpen.

16.38: ‘Oude’ content makers zijn ‘unfit’

Ben Huh, oprichter en CEO van Cheezburger, houdt een vurig pleidooi over content creatie binnen de context van ieder individu. Volgens hem zijn degenen die content creëerden in de oude wereld ‘unfit’ om content te maken voor nieuwe devices zoals smartwatches en Oculus Drift. Fysieke producten worden zelf media en kennen nieuwe formats. Dat heeft impact op hoe je verhalen vertelt. De standaard opbouw van een verhaal (begin, midden, eind) blijft weliswaar bestaan, maar de sociale context van content is in de nieuwe vorm van storystelling echter van veel groter belang. Met het delen of maken van bepaalde content, laat je namelijk een stukje van jezelf zien. De keuze voor een specifiek stuk content past bij jouw imago, interesses en daarmee maakt het je herkenbaar en benaderbaar voor gelijkgestemden. Als voorbeeld geeft Huh het doorsturen van eens grap op je social kanalen met betrekking tot een televisieserie. Enkel de mensen die de serie ook kijken, snappen de grap. Zij kennen de context en hebben geen ‘ouderwets’ begin, midden en einde nodig om de verbinding aan te gaan. Short content kan in de ogen van Huh daarom, in sommige gevallen, veel effectiever zijn dan long content.

15.32: Evernote versus PowerPoint

We hebben net even een verkeerde keuze qua sessie gemaakt, maar zitten nu weer goed bij Phil Libin, CEO van Evernote. Wat hem betreft gebruikt het merendeel van de mensheid PowerPoint compleet verkeerd. Het was ooit bedoeld als snelle manier om te pitchen, maar schiet het nu zijn doel voorbij. “PowerPoint kills discussion”, meent hij. Evernote is uiteraard een veel betere oplossing :-). Het is geen promotiepraatje van Libin (dat is althans niet de bedoeling, maar het lijkt er verdacht veel op). Hij wil juist graag benadrukken dat productiviteit twintig jaar geleden iets heel anders betekende dan nu. En dat we de tools die beschikbaar zijn in de juiste context moeten plaatsen. Denk aan Word: dat was vroeger bedoeld om iets in te schrijven om vervolgens te printen. Onze manier van werken en daarmee omgaan met de tool is echter veranderd. Het voldoet niet meer in alle gevallen aan de behoeften.

14.21: Social video

En we zijn weer terug. We hebben geen tijd om in onze after-lunch dip te blijven hangen dankzij de super energieke Sarah Wood van Unruly. Deze hyperactieve dame gaat ons 14 feiten vertellen over social video en advertising in 2014. Als ze het over video advertising heeft, dan gaat het eigenlijk om branded videos. Dus geen annotaties in YouTube bijvoorbeeld, maar videos van Chrysler tijdens de Super Bowl. Haar lijstje van 14 feiten bestaat uit een paar open deuren, maar er zitten ook wat leuke dingen bij:

  1. Wist je dat 17,9 % van de wereldbevolking een super sharer is? (voor degenen die net als ik niet weten hoe je je kwalificeert als super sharer: deel één keer per week iets en je behoort tot de club!)
  2. Deze super sharers zijn verantwoordelijk voor 81,9 % van het totaal aantal shares.
  3. Terwijl het aantal shares stijgt, daalt de share rate juist. Logisch, want er is gewoon ontzettend veel content.
  4. Grappige videos zijn weliswaar nog steeds populair, maar de meest populaire videos gingen juist over ‘happiness’.
  5. De motivatie om te delen verschilt per land: in Scandinavië richt men zich bijvoorbeeld meer op opinies en de Duitsers gebruiken video om gesprekken te starten.
  6. In 2014 is de snelheid van het delen flink toegenomen: in 2013 vonden  25% van de shares plaats in de eerste drie uur, dit jaar gold dat voor 42% van de shares.

12.14: Toekomst van wearables

De grote latente vraag naar wearables is echter niet zo groot als de vraag van bedrijven. Volgens Gownder hebben bedrijven extreem veel interesse in wearables omdat de ROI tastbaar is. 53% van de ondervraagde IT en Business leaders geven het ontwikkelen en implementeren van een strategie voor en de support van wearable computing één van de hoogste prioriteiten van 2015. Dat heeft tot gevolg dat er nieuwe business modellen zullen ontstaan. Er zijn al volop experimenten (zoals Virgin Atlantic die aan business class klanten een Google Glass geeft terwijl ze wachten op hun vlucht), maar het wordt steeds normaler. Wearables vind je overal namelijk: in je kleding, in je medicatie, op je kinderen en ook op je huisdier. Fred Wilson gaf het echter eerder vanochtend ook al aan: het gaat niet om de wearable an sich. De conclusie uit het onderzoek van Forrester is eveneens dat het in de toekomst gaat om het alomvattende netwerk van wearables, en de diensten die deze ondersteunen. De diensten die data naar de cloud brengen, analyseren en feedback geven.

11.55: Wearables met Forrester

De laatste ochtendsessie is geheel gewijd aan wearables. James McQuivey van Forrester Research en schrijver van het boek Digital Disruption introduceert onder andere zijn collega J.P. Gownder met de belofte ons als eerste cijfers te geven over de groei in interesse voor wearables. Uit onderzoek van Forrester blijkt namelijk dat de latente vraag naar wearables groter is dan we denken. Zo’n tien procent van de Amerikanen en vier procent van de Europeanen gebruikt een wearable om dagelijks activiteiten te tracken. Daarnaast laat 45% van de Amerikanen weten geïntrigeerd te zijn door wearables tegenover 32% van de Europeanen. En ondanks alle negatieve publiciteit zou 43% van de Amerikanen en 25% van de de Europeanen de aankoop van een Google Glass overwegen als het de juiste prijs heeft. Volgens Gownder allemaal tekenen dat wearable computing groot wordt. Correctie: heel groot.

11:12: Meekijken?

LeWeb heeft overigens een livestream beschikbaar. Die kun je hier vinden: LeWeb Live. 

10:54: Crowd economies on the rise

Jeremiah Owyang van Crowd Companies (een bureau volledig gericht op de deeleconomie en crowdsharing) zit op LeWeb de sessie over ‘crowd economies’ voor. Hier schuiven onder andere BlaBlaCar en AirBnb aan. Uiteraard polst hij even bij het publiek hoeveel gebruik er wordt gemaakt van de Airbnb, Über et cetera. De termen sharing economy, crowd economy en collaborative economy lijken synoniemen van elkaar te zijn gedurende het gesprek. Het voornaamste wat wij meenemen uit deze sessie zijn de vijf trends die Jeremiah meegeeft met betrekking tot de collaborative economies:

  • Startups poppen steeds vaker op en overschaduwen elkaar, maar uiteindelijk bepalen financiering en executie wie er als winnaar uit komt.
  • De reeds gevestigde namen zullen api’s lanceren waardoor er steeds meer statistieken beschikbaar komen, maar ook specifieke software gericht op de deeleconomie.
  • Privacy en online veiligheid van data delen worden een wereldwijde discussie.
  • Gebruikers van diensten en producten van de deeleconomie eisen dat de startups meer waarde delen (denk aan open source software).
  • Traditionele organisaties kunnen de crowd economie niet langer negeren. Ze realiseren dat ze de beweging moeten adopteren en onderdeel van hun DNA moeten maken.

lewebcrowdeconomies

10.39: Investeren met Fred Wilson

De eerste ‘echte’ spreker van vandaag is Fred Wilson, investeerder. Hij schuift aan bij Loïc Le Meur bij het ontbijt op het podium. Helaas zijn we meer onder de indruk van het podium en het ontbijt dan van de inhoud van het gesprek. Als investeerder let Fred meer op macrotrends dan op specifieke bedrijven vertelt hij. Daar is hij erg succesvol mee, dus we zijn erg benieuwd wat ‘the next big thing’ gaat zijn. Er wordt veel over Über en AirBnb gesproken als mooie voorbeelden, maar op het eind wordt het pas echt interessant. Wat verwacht Fred in 2015? Hij verwacht dat er in de gezondheids- en welzijnssector Übers en AirBnb’s zullen opstaan. Ook zullen meer van deze crowdfunding en deeleconomie initiatieven de beurs op gaan, zoals we eerst zagen bij social bedrijven als Twitter. Wilson is nog niet overtuigd van de opkomst van wearables. In ieder geval niet als op zichzelf staand ding, maar wel als een ecosysteem van verschillende devices.

10.19: Introductie

LeWeb is in 2004 opgericht door Loïc and Geraldine Le Meur. Zij trappen de driedaagse beurs af met een welkomstwoord en een korte preview van wat er de komende dagen te gebeuren staat. Het begint een beetje rommelig: er worden een aantal mensen op het podium geroepen waarvan niet direct het wat en waarom duidelijk is. We krijgen vier minuten verschillende foto’s voorgeschoteld. Het idee blijkt dat de deelnemers zelf een foto moeten maken met de hashtag #lewebmoments en op een later moment zullen een aantal foto’s op het podium besproken worden. Het lijkt er om te gaan dat we met z’n allen duizenden foto’s maken, maar welke foto’s tellen nou echt?

Vervolgens is er een gezamenlijk moment van meditatie. In het gebouw is er zowaar een meditatieruimte waar je gedurende de dag terecht kunt. En dan kunnen we beginnen met de eerste spreker.

09.50: We zijn er!

Na het Franse metrosysteem te hebben doorstaan, lopen we richting de locatie: Eurosites Les Docks. In de grote ontvangsthal staan diverse bedrijven met stands. Niet de standaard stands maar groot opgezette ruimtes waar je allerlei nieuwe gadgets kunt proberen. We zien Google, Somfy en nog een aantal anderen. Maar het openingswoord begint al.

 


Geschreven door