Waarom twitter je onzin? Als je wilt dat ik je ontvolg, dan lukt je dat aardig. Door van die crappy tweets te sturen die het bloed onder mijn nagels vandaan halen.

Vrijheid van meningsuiting geldt voor iedereen. Dus binnen de grenzen van wat sociaal acceptabel is, mag je twitteren wat je wilt. Je mag ook ontvolgen wie je wilt. Hoewel ik best wat door de vingers wil zien, gaan er bij onderstaande tweets alarmbellen af en beweegt mijn muis richting ontvolgknop.

1. X people unfollowed me

Er zijn verschillende tools waarmee je kunt checken wie je volgen en ontvolgen op Twitter. Dat kan leuke inzichten geven, maar die mag je wat mij betreft voor jezelf houden. Tools als JustUnfollow, fllwrs en Who.Unfollowed.Me versturen vaak automatisch via jouw eigen Twitter-account een update. ‘One person followed me and one person unfollowed me, automatically checked by http://fllwrs.com’. Wat moeten jouw volgers met die informatie? Je feliciteren? Je sterkte wensen nu je een volger minder hebt? De enige die baat heeft bij deze geautomatiseerde tweet is de organisatie erachter. Zo krijgen ze (hopelijk) meer gebruikers. Prima natuurlijk dat je dergelijke tools gebruikt, maar kijk even naar de instellingen om te zorgen dat je volgers er geen last van hebben.

2. Pay with a tweet

Sommige content is blijkbaar zo waardevol, dat je ervoor moet betalen met een tweet. Wil je een artikel lezen, dan mag dat pas nadat je een tweet hebt gestuurd over dat artikel. Tools als Pay with a tweet worden hiervoor ingezet. Wat mij hieraan stoort is dat je je Twitter-volgers al op het artikel attendeert nog vóórdat je het zelf hebt kunnen lezen en op waarde hebt geschat. Als ik zo’n Pay-with-a-tweet-optie tegenkom, weiger ik direct of delete ik de tweet om mijn volgers er niet mee lastig te vallen. Dat zouden meer mensen moeten doen!

3. The Bladiebla Daily Is Out!

Ooit was paper.li nieuw en wilden we het allemaal proberen. Je eigen online krant die op basis van jouw interesses, gecombineerd met tweets uit je netwerk, wordt samengesteld. Hoe gaaf is dat?! Na je eerste editie ebde het enthousiasme helaas snel weg. Voor mij is het nooit dé bron van informatie geworden, dus na een paar weken internetvervuiling ben ik er weer mee gestopt. Ik vind de opmaak zelfs een beetje saai en lang niet altijd sluiten de artikelen aan bij de opgegeven interesses. Een ander nadeel vind ik de automatische tweets waarin staat dat xxx Daily is gepubliceerd en wiens input daarvoor is gebruikt. Doorklikken heeft echter geen zin, omdat deze tweets 0,0 context bieden. Desondanks wordt de tool nog veel gebruikt.

4. Geautomatiseerd DM-en

Ken je dat? Dat je een twitteraar begint te volgen en binnen de kortste tijd heb je een zogenaamd persoonlijk bericht in je DM zitten. Vaak met iets in de trant van ‘Leuk dat je me volgt, ken je mijn blog al? Lees ‘m hier’. Ver-schrik-ke-lijk. Direct ontvolgen deze mensen.

5. Tip van de dag

Ik heb niks tegen tips. Echt niet! Als het tenminste echte tips zijn en geen open deuren of verkapte verkooppraatjes. Van die socialmediaexperts die zeggen dat je regelmatig moet twitteren. Of van die makelaars die je vertellen dat je via erkende makelaars de verkoop van je huis moet regelen. Nóg erger vind ik ‘t als er ook echt ‘tip van de dag’ bij staat.

6. Random quotes

Er zijn duizenden sites met quotes over van alles. Maar de quotes over wereldvrede en innerlijke rust vallen gewoon niet lekker op Twitter. Het random tweeten van een quote komt op mij over als een misplaatste poging om intelligent te lijken. Ondanks dat het goed bedoeld kan zijn, mis ik een stukje context. Waarom die quote? Wat betekent deze voor jou? Een persoonlijke toevoeging maakt het voor de ontvanger veel interessanter. Daarnaast vraag ik me af of Twitter het juiste medium is. Veel quotes bevatten iets filosofisch om bij stil te staan terwijl Twitter juist vluchtig is.

frustratie

7. #FF zonder reden (of op dinsdag?)

De hashtag #FF staat voor Follow Friday. Als ik mijn eigen tijdlijn als maatstaf neem, merk ik dat dit initiatief minder populair wordt. Het idee is dat je op vrijdag mensen aanraadt om accounts te volgen die jij interessant vindt. Je noemt zo’n account en gebruikt de hashtag. Helaas is dat ook vaak het enige wat er in zo’n tweet staat en niet waarom je dat account moet volgen. Waarom zou ik dan actie ondernemen? Of nog erger: #FF op een andere dag gebruiken. Irritant!

8. De hashtag kaper

Als een hashtag populair is, heb je altijd mensen die daarvan willen profiteren. Je hebt uiteraard de spambots met foto’s van schaars geklede dames. Maar je hebt ook bedrijven die serieus denken iets te kunnen bereiken met het kapen van een hashtag. Bijvoorbeeld tijdens een inhoudelijk evenement waarover deelnemers via Twitter van gedachten wisselen en dan keihard producten in hun gezicht geslingerd krijgen met de hashtag van dat evenement.

9. Te actief social sellen

Sommige bedrijven nemen het proactief benaderen van potentiële klanten via monitoringtools een beetje té serieus. Tweet je over een auto, dan krijg je meteen drie automerken die je volgen. Tweet je over een artikel dat je interessant vindt en waar toevallig iets over kinderen in staat, dan krijg je direct een kortingscode voor kinderkleding.

10. Op herhaling

Hoe zorg je dat bijvoorbeeld je blog gelezen wordt? Ook ik wil dat natuurlijk dus bericht ik erover op mijn socialmediakanalen. Dat kan ik één keer doen, maar dan ziet niet iedereen m’n tweet. Daarom stuur ik ’em op een ander moment nog een keer. Bijvoorbeeld om de avondploeg te bereiken. Blijkbaar denken sommige mensen dat het nodig is om die tweet ieder uur te versturen en dan ook nog eens met dezelfde tekst. Als het al per se ieder uur moet, kun je dan alsjeblieft variatie in je tweet aanbrengen? En misschien leverde je eerste tweet niet eens door slechte timing onvoldoende verkeer op, maar was het gewoon een slechte tweet. Hoe dan ook, varieer!

Deel je mijn frustratie of kun je deze foute 10 juist prima aan? Heb je aanvullingen? Kom maar door dan!


Geschreven door