Het Handboek Online Marketing is opnieuw uitgebracht en dat is natuurlijk een prima moment om even te kletsen met Patrick Petersen – the one and only Online Marketeer. En Patrick kijkt meteen even in zijn glazen bol om de toekomst van online marketing te voorspellen.
Het nieuwe Handboek Online Marketing. What’s new?
“Het nieuwe HOM4 is – met 512 pagina’s – een stuk dikker geworden: 100+ extra bladzijden en er is veel aandacht voor online conversie en contentmarketing. En meer dan 2.000 digitale bijlagen. Het is een stuk uitgebreider dan de eerdere versies. En natuurlijk weer helemaal up-to-date. En alweer bijna uitverkocht!”
“Kill nieuwe sociale netwerken! Respect the old ones!”
Aan nieuwe sociale netwerken ontbreekt het niet. Zo was er ineens Ello. En een LinkedIn voor creatieven. Zijn er nog kansen voor deze nieuwkomers? “Neuh. Je leert wel om nuchter te kijken naar al die nieuwe sociale netwerken. WEER iedereen spammen met invites. WEER content opbouwen. Nieuwe netwerken zijn niet snel meer sociaal, maar rip offs en irritant. Je MOET niet steeds een nieuw sociaal netwerk gaan gebruiken omdat het er nu eenmaal is. Je moet keuzes maken in de online mix. Inzicht op basis van ervaring is key. Sociale netwerken zijn geen doel. Ze zijn slechts een middel om een doel te bereiken.” En waar moeten we zijn online? “Ello zeker niet. Ello is een lief netwerk, maar het werkt niet. Het is niet privacybeschermend en gaat voor veel spam zorgen. Kill nieuwe sociale netwerken! Respect the old ones!”
Online succes: de ideale mix van middelen
Hoe kunnen we scoren met online marketing? “Zoals gezegd: het gaat om de ideale mix van middelen. Weten met welk doel een middel ingezet kan worden. Het umfeld wordt breder en aan de nieuwe generatie online marketeers worden keiharde eisen gesteld. Kennis van de verschillende kanalen. Analyses maken. Content creëren.Het beheren van de verschillende (social media-) kanalen. Zonder deze must-have skills mag eigenlijk niemand zich meer marketeer noemen. En alles moet sneller. De product life cycle wordt (nog) korter. En de marketeer van de toekomst moet een alleskunner zijn om het allemaal te kunnen managen.” En de valkuilen? “Het overzicht verliezen. Je moet de boel nuchter kunnen doorzien en keuzes durven maken.”
“Online marketing is vooral een manier van denken.”
Oude marketing vs. nieuwe marketing
“Een ouderwetse marketeer is straks niks meer waard. We zitten in een grote overgang. We zijn deels nog erg traditioneel en gericht op offline. En deels al behoorlijk online-minded. Mobile marketing en contentmarketing gaan zorgen voor een verandering van de ouderwetse online marketing aanpak. We gaan over naar social business. Oude marketing is push. Vertellen. Jezelf tot autoriteit benoemen. Aanbieden. Kanalen dicteren. Nieuwe marketing is pull. Ervaringen ophalen. Credits verdienen. Kanalen kiezen op basis van de comfort channels van de doelgroep. Verschillende kanalen. Luisteren. Anderen laten vertellen over jouw merk. Het is vaak geroepen. En het lijkt eenvoudig, maar die overgang is in de praktijk lastig. Omdat de dialoog – en daarmee de stem van de consument – steeds belangrijker is geworden. Het verandert spontaan de autoriteit van een organisatie. En dat maakt die switch in de praktijk lastig te maken.”
“Een ouderwetse marketeer is straks niks meer waard.”
“Als grondleggers van de marketing waren Bartels, Kotler en Ansoff mijn helden. Maar die periode is achterhaald! Veel oude strategieën passen niet meer op de huidige snelle markten. Kotler heeft in zijn boek genaamd Marketing 3.0 een kader gegeven om een offline strategie aan een moderne (online) strategie te koppelen. Ik heb deze visie in het HOM4 (Handboek Online Marketing 4) opgenomen, omdat de transities van strategische marketing zeer aannemelijk zijn. We droppen niet zomaar een offline strategie om ALLES online te doen. Een goede strategie is keihard crossmediaal en multichannel.” En dat biedt kansen voor old skool marketeers met strategische kennis. “Als je als old skool marketeer NU niet mee gaat, dan ben je verloren!”
“Online marketing is meetbaar, continu bijstuurbaar en daarom het meest harde vak in marketingland. De huidige generatie marketeers zou weleens niet geschikt kunnen zijn.”