Ooit willen weten wat je brein doet wanneer je op Facebook zit? Of vind je het interessanter welke invloed het schokeffect van innovatie op bestaande bedrijven heeft? Het was gisteren een erg leerzame derde dag van SMWRdam 2014.

Je razende reporter is weer op pad geweest. De derde dag van SMWRdam zit er op. Dit is tot nu toe de leukste dag geweest. Er waren veel oude bekenden aanwezig en de kwaliteit van de sessies lijkt iedere dag verder omhoog te gaan. Ik geef je een korte indruk van 3 presentaties.

Your brain on social media

Enkele weken geleden publiceerde het toonaangevende wetenschappelijk tijdschrift ‘Nature’ een artikel. Hierin omschreef een neurowetenschapper een methode die de hoeveelheid tweets van een (landelijk) publiek voorspelt naar aanleiding van een tv-show. Voor het experiment werden van twintig mensen hersengolven opgenomen in een laboratorium. Een ander experiment toonde de hoeveelheid beloning- of plezieractiviteit aan in de hersenen, als reactie op Facebook berichten. Uit deze gegevens werd later voorspeld hoelang een persoon op Facebook zou blijven.

Sinds de introductie van de hersenscan heeft neurowetenschap zich snel ontwikkeld. Er zijn nieuwe inzichten in hoe de bouwstenen van het verlangen en de besluitvorming ons gedrag vormgeven. Dit kan van grote waarde zijn voor social media- en MarCom professionals.

Dr. Roeland Dietvorst behaalde een doctoraat in de neurowetenschappen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij past inzichten en technieken uit de neurowetenschap toe, om bedrijven en communicatiestrategieën te verbeteren. Dit doet hij door gebruik te maken van de gegevens over hoe het brein informatie verwerkt en waarden waarneemt. In zijn zeer interactieve lezing deelt Roeland gepassioneerd zijn visie op de beperkte rol die rationaliteit heeft in het dagelijks leven. Daarnaast geeft hij uitleg over de neurale structuren die actief zijn tijdens het echte leven en hoe deze structuren (ook) een belangrijke rol spelen bij interacties op social media.

Bekijk de livestream

Beantwoord de volgende vragen eens eerlijk.

  • Zou je meer of minder geld geven aan een collectant met een Lacoste polo-shirt?
  • Wat zag jij in het zwart/witte animatiefilmpje?

Everything that can be disrupted will be

Sociale netwerken zijn een integraal onderdeel van onze samenleving geworden. Het is niet moeilijk te zien welke veranderingen deze hebben veroorzaakt in de manier waarop we communiceren, ideeën uitwisselen en samenwerken. Edwin Korver heeft het over de opkomst van o.a. 3D printers, robots en start-ups als Uber en Airbnb.

De meeste futurologen en economen zeggen dat de groei van onze economie afhangt van innovatie en het uitvoeren van heldere ideeën. De meeste traditionele leiders van bedrijven kiezen daarentegen voor bewezen technologieën en strategieën. Hierdoor creëren ze een kloof die moeilijk te overwinnen is. Edwin zegt: “Kodak is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat zichzelf in een paar jaar tijd, van een bedrijf met een beurswaarde van enige miljarden, tot faillissement wist te brengen. Zij maakten de fout te denken dat de digitale disruptie van foto-apps op smartphones niet significant zou zijn.”

Tijdens de presentatie maakt Edwin duidelijk dat de levensduur van bedrijven steeds korter zal worden. In de toekomst zullen bedrijven gemiddeld 3 jaar bestaansrecht hebben. Bedrijven worden ingehaald door start-ups die goedkoper opgezet zijn door crowdfunding en waardoor de producten of diensten een goedkoper alternatief kunnen bieden.

Bekijk de livestream

Vraagje

Volgens Edwin herhaalt de geschiedenis zich keer op keer. Een crisis komt om de 50 jaar weer terug. Elke keer komt een crisis op het hoogtepunt van een technologische vooruitgang en zakken we daarna in een diep dal. Na ongeveer 7 jaar klimmen we daar weer uit. Hoe denk jij over deze stelling?

Pauze is relaxen

Tijdens de pauze ontmoet ik Fadwa Kartoubi. We kennen elkaar al 6 jaar! Eerst alleen via twitter en later in ‘real life’. Maar vandaag is het een speciale ontmoeting. Vandaag mag Fadwa mij voor het eerst écht aanraken, zegt ze zelf. Fadwa is naast community manager en projectmanager bij DANDER diversiteit, ook masseur. Echt genieten met een grote D. Maar let op! Na de massage wel water drinken om te ontgiften.

Marcel Vergonet  en Fadwa Kartoubi op Social Media Week Rotterdam

Laatste update over User Generated Video

Jelle Kolleman spreekt over de veranderingen die op dit moment gaande zijn in de manier waarop mensen reviews maken en lezen. De laatste sociale hit ‘ICEBucketChallenge’ bewijst dat mensen niet meer bang zijn om voor en achter de camera te staan. Met Instagram Video, Vine, TasteMade, DirectR en andere hulpmiddelen is het voor consumenten en het MKB makkelijker en sneller om hun eigen video-content te creëren. Jelle laat zien wat er op het gebied van User Generated Video gaande is en hoe hij zijn eigen tool Shoot2Share zakelijk inzet. Helaas kon ik niet de exacte presentatie terugvinden. Gelukkig vond ik wel een vergelijkbare.

Video reviews populair? Echt waar?

Volgens Jelle is een video review heel normaal en makkelijk te maken. Wanneer heb jij voor het laatst in een video een review gegeven van een product? Ik vraag me dit oprecht af omdat ik graag wil weten hoe populair dit momenteel is.

0 Shares:
Dit artikel is 5.842 keer gelezen