Als zelfstandig ondernemer heb je het waarschijnlijk druk met het promoten van je bedrijf. Je post, tweet, pint en deelt. Hoewel social media marketing een geweldige manier is om contact te maken met je doelgroep, kun je er ook snel fouten maken. Deze valkuilen moet je vermijden.
Deze vergissingen wil je niet maken als je met social media marketing aan de slag gaat:
1. Heel hard ‘Koop dit, nu!’ schreeuwen
Natuurlijk wil je graag dat iedereen dol is op je dienst of product. Maar het heeft weinig zin om dat van de digitale daken te schreeuwen. Toch zijn er veel zelfstandig ondernemers die dat doen. Ze gebruiken social media vooral om continu ‘Koop dit’- en ‘Nu 30 procent korting’-berichten te versturen.
Beter is het om nieuws en achtergronden te verspreiden die aantrekkelijk zijn voor je klanten. Ook het stellen van vragen, foto’s van achter de schermen, leuke weggeefacties en het reageren op opmerkingen van anderen zijn goede manieren om je bedrijf in de spotlight te zetten.
2. Foto’s vergeten
Een tweet online zetten of een bericht op Facebook zetten, is zo gebeurd. Vaak blijft het bij één of twee zinnen tekst. Maar een mooie, leuke of interessante foto maakt je post pas echt interessant. Ook persberichten worden beter gelezen wanneer je mooi beeld toevoegt.
3. Te snel een tekst tikken
Ineens denk je eraan: je moet nog een nieuwe blogpost schrijven. Het is verleidelijk om gelijk achter je computer te kruipen en snel nog even wat woorden op papier te zetten. Tenzij je een tekstvirtuoos bent, is dat een riskante actie. Tik- en taalfouten sluipen er op zulke momenten snel in. Laat de haastige-spoed-tekst dus liever achterwege.
4. Ongeduldig zijn
Elke dag kijk je naar het aantal followers, retweets, likes, fans, shares en re-pins dat je gescoord hebt. Grote kans dat je er gefrustreerd van raakt. Er zijn twee eenvoudige oplossingen. Ten eerste: bepaal je doel. Hoeveel nieuwe volgers wil je per maand bereiken? En ten tweede: realiseer je dat publiciteit via social media je hoogstwaarschijnlijk geen overnight success gaat opleveren. Heb geduld.
5. Onpersoonlijke berichten achterlaten
Je online volgers mogen best weten dat jij verantwoordelijk bent voor de tweets en posts van je bedrijf. Laat wat van je persoonlijkheid zien in je berichten, zodat duidelijk is met wie mensen zaken doen.
6. Negatieve reacties negeren
Nooit leuk: negatieve berichten over jouw bedrijf op social media. Hoe verleidelijk het ook is om ze te negeren, doe het niet. Je maakt het er alleen maar erger mee. Ontevreden klanten zijn vaak al heel blij als je ze een beetje erkenning geeft. Een klacht die je op een goede manier afhandelt, kan je uiteindelijk zelfs extra klanten opleveren.
7. Jezelf centraal stellen
Wil je van je volgers af? Praat dan vooral non-stop over jezelf. Je nieuwe producten, je bijzondere bedrijf en je fantastische vaardigheden.. Heel fijn allemaal, maar je followers zijn op zoek naar interessante content waar ze iets aan hebben. Geef het ze.
8. Overal hetzelfde posten
Een veelgemaakte fout is het publiceren van exact hetzelfde bericht via verschillende social media. Het is gemakkelijk om je tweets automatisch ook op Facebook en Pinterest te zetten, maar je slaat er de plank mee mis. Pinterest doet het goed met mooie foto’s en ook de aanbevolen lengtes verschillen per platform. Op Facebook kun je bijv. terecht met een iets langere tekst dan op Twitter.
9. Alles willen doen
Als beginner op social media kun je het gevoel krijgen dat je op alle netwerken vertegenwoordigd moet zijn. Je wilt niet het gevoel krijgen dat je er niet bij hoort. Het is inderdaad slim om je bedrijfsnaam op meerdere plekken te registreren om te voorkomen dat iemand anders het doet. Maar voel je niet verplicht overal actief te zijn als dat voor jou als éénpitter niet haalbaar is. Je moet je accounts immers ook levend houden. Beter is het om de platforms te kiezen die geschikt zijn voor jouw bedrijf en je bedrijf daar actief te laten zien.
Conclusie
Social media marketing is een geweldige manier om potentiële klanten kennis met je te laten maken. Je kunt laten zien wie je bent, wat je kunt en hoe je te werk gaat. Doe je dit verkeerd, dan is de kans groot dat je je volgers verveelt, irriteert en uiteindelijk kwijtraakt. Voor zelfstandigen die wel weten welke content zij moeten delen, kan social media marketing van grote toegevoegde waarde zijn. Goede artikelen en interessante tweets zijn nuttig, leerzaam, interessant of vermakelijk voor prospects en bestaande klanten. Uiteindelijk help je daarmee niet alleen je doelgroep, maar ook je onderneming.