Donderdag 27 maart 2014 vonden drie congressen tegelijk plaats in de wat alternatieve locatie B.Amsterdam. De Nederlandse conferentie, die in 2010 begon als het e-Reading Event, heet nu Converging Media. Met een gezamenlijk inleidend programma vinden daarnaast het 3D Publishing Event en de Augmented Media Conference plaats.

Amsterdam B, locatie wars van luxe

Het is even zoeken naar de ingang. Trappetje op, deur door, daar staat een roestig trabantje en dan twee trappen op door een trappenhuis versierd met tekeningen van lieve, kleurige monsters. B.Amsterdam is gevestigd in een oud IBM-kantoor dat al een tijd leeg staat en nu wordt omgebouwd tot een creatief werk- en conferentiegebouw. Het oogt lekker alternatief en ontspannen.

Waar andere evenementen stralen van luxezucht hebben de exposanten hier een klein houten verhoginkje ter beschikking. Het meeste aandacht trekken de 3D-printers. De grootste stand is voor Adobe, de hoofdsponsor van het evenement. Verder staat er een kleine stand van Myjour.com.  Als ik de informatie lees zie ik behoorlijk wat overeenkomsten met het nieuwe Blendle van Alexander Klöpping. Als lezer kun je betalen per artikel van een krant of tijdschrift. Meteen wordt duidelijk dat ook de uitgeversbranche op zoek is naar nieuwe business modellen in dit digitale tijdperk.

Schedel uit 3D-printer en action heroes als visitekaartje

actionheroes3dwergenHet plenaire programma wordt in het Engels gevoerd en is voor de bezoekers van alle drie congressen, al is er weinig aandacht voor augmented reality en lijkt het soms meer op een verkooppraatje van de sponsoren. Wel is er professionele bewondering voor het feit dat de schedel van een vrouw vervangen is door een schedel uit een 3D-printer. Grappig om te horen dat de schedel in Australië geprint is en vervolgens ouderwets per post verstuurd is.

Ron Toekook CEO van YourStoriesTold trapt af.  Hij vindt dat het idee van de traditionele filmindustrie om een film te maken en deze te distribueren via filmhuizen zijn langste tijd heeft gehad. De moderne filmfan wil zijn films kijken waar en wanneer hij dat wil. Kijk bijvoorbeeld naar Netflix. YourStoriesTold gaat nog een stap verder en maakt een film alleen als het publiek aangeeft dat die gemaakt moet worden. Vandaar de bedrijfsnaam.

3Dwergen specialiseert zich in 3D-printing. Founder Nanning de Jong laat een leuk voorbeeld zien van een bedrijf die een strip heeft gemaakt van zijn werknemers. De action figures zijn in 3D geprint en onderop staat je e-mailadres, een mooier visitekaartje kun je je niet wensen.

Adobe presenteert zich met hun Digital Publishing Suite (DPS) en het hieraan gekoppelde Adobe Experience Manager (AEM). Het mooie aan het systeem is dat je alleen je content in het systeem hoeft te zetten en deze dan op alle devices kunt gebruiken. Je hoeft je nooit zorgen te maken over software updates. Dat wordt allemaal door Adobe beheerd. Maar zo nog wat meer over Adobe. Nu nog even de laatste spreker van het plenaire programma.

Hans Bos, National Technology Officer van Microsoft die vindt dat we meer ‘action heroes’ nodig hebben. Niet alleen mensen die de nieuwe technologie op de voet volgen, maar die de nieuwe technologieën inzetten voor innovatieve ideeën. Los daarvan krijgen we nog een verkooppraatje over Microsoft Azure, maar dat laat ik hier verder achterwege, omdat het niet echt iets toevoegt aan het programma van de dag.

Persprogramma Adobe

Als blogger van 42Bis ben ik uitgenodigd bij het persprogramma van Adobe, waar nog wat meer wordt uitgelegd over DPS en AEM. Om goed gebruik te kunnen maken van alle digitale kanalen is kennis van InDesign wel gewenst. Als je de mooiste dingen kunt maken in InDesign is het een fluitje van een cent om je prachtige content over alle beschikbare kanalen te verspreiden. Als voorbeeld van een merk dat hier fantastisch gebruik van maakt krijgen we een kort filmpje van Top Gear te zien. Niet alleen het tv-programma, maar ook het digitale magazine en de website hebben dezelfde uitstraling.

Scarecrow - Francois Veraart

Scarecrow – Francois Veraart

Het tweede deel van de presentatie bestaat uit twee Photoshop goeroes die laten zien dat je in Photoshop de mooiste 3D-objecten kunt maken die je vervolgens kunt laten printen. Let er wel op dat je een gaatje in je ontwerp maakt, zodat object hol  gemaakt wordt tijdens het 3D-printen. Dat scheelt aanzienlijk in de prijs. Die prijs kun je trouwens vanuit Photoshop berekenen aan de hand van grootte en het materiaal waarin je het wilt printen. Mooi is het voorbeeld van de Scarecrow van Francois Veraart.

Sessie Contentmarketing

Na de lunch ga ik geheel in overeenstemming met mijn achtergrond naar de sessie over content marketing. De sessie bestaat uit vier korte presentaties. De aftrap wordt gegeven door Aart Lensink, directeur van LVB Networks. Hij zegt dat het medialandschap in rap tempo verandert. Merken winnen het van de traditionele uitgevers, doordat ze hun eigen content gebruiken om hun merk te versterken. Zo heeft de Allerhande alle andere receptensites zo ongeveer uit de markt geconcurreerd. Het wordt een zware strijd voor de traditionele tijdschriften. Volgens Lensink hebben zij de oorlog al verloren.

Krijn Smits, creatief directeur van Pickle Factory legt mij wat uit over de vroegere relatie tussen klant en advertentiebureau. De klant had alle tijd van de wereld om in een jaar een strategie op te zetten en een bureau te selecteren voordat ze met een nieuwe campagne begonnen. In deze snelle tijden waar per dag zo veel content wordt geproduceerd is dit geen houdbare werkwijze. Bureau en klant moeten zich aanpassen, anders blijven ze achter de feiten aan lopen. Alleen organisaties die snel weten in te springen op ontwikkelingen halen echt rendement uit hun campagnes.

Dan legt Marja Kosters Directeur van Relevance nog een keer uit waarom content in het midden van je hele contentstrategie moet staan. Content Marketing is in haar ogen dan ook een te beperkte term, die niet goed beschrijft waar het eigenlijk om gaat: content staat centraal.

open-source-everythingMaar het meest inspirerend is Open Source Everything van Tijmen Schep, Creative Lead van SETUP. Vorig jaar bedachten zij dat het interessant is om te onderzoeken wat je naast de bekende toepassing in de software nog meer open source kunt maken. Het eerste project gaat over muziek. Dat valt nog niet mee, vooral omdat musici niet mee willen werken. Misschien valt het dan op wat er allemaal al gesampled wordt, terwijl dat officieel niet mag. Om muziek echt open source te maken moet je eigenlijk de wet aanpassen en sampling toestaan. Het geheel wordt afgesloten met de geweldige Open Source Party 1.0.  Het tweede project is Digitale Kunstroof. Bezoekers scannen met medeweten van een museum kunst om die vervolgens in 3D te printen. Het blijkt wel duur om een euromunt uit te printen: €30. Met de geprinte kunst wordt een vrij toegankelijke tentoonstelling gehouden. SETUP organiseert ook twee keer per jaar een Startup Weekend. Deelnemers hebben een weekend de tijd om een bedrijf te ‘starten’. Tijdens het Startup Weekend over open source zie je dat iedereen alles deelt als het even kan. Vormgevers stappen zo over naar een ander idee om in te springen. Zo kun je zien wat de toegevoegde waarde van open source is.

De conferentie haalt zijn doelstelling niet

convergingmedia-kleinConverging Media wordt aangekondigd als:

“De media-industrie zit in zwaar weer. Printmedia die abonnees en adverteerders verliezen en een consument die gratis content eenvoudig kan verkrijgen. Start-ups en grote spelers spelen daar vaak digitaal handig op in. Kortom, er is een mediarevolutie gaande met ingrijpende gevolgen en nieuwe verdienmodellen. De zesde editie van het Converging Media Conference is gewijd aan voorbeelden en oplossingen om deze transitie te kunnen overleven.”

Toch blijf ik met een gevoel zitten dat dit er niet helemaal uit komt. Het onderwerp is aansprekend genoeg en zo her en der zie je sprekers ook echt iets innovatiefs vertellen, maar veel blijft toch een beetje een verkooppraatje. Wellicht zou de conferentie moeten nadenken over een andere opzet, waarbij vooral de nieuwe en innovatieve ideeën aandacht krijgen zonder er meteen een bekende merknaam aan te koppelen. Ook valt me op dat als het gaat over presentatie van content in een veranderende digitale omgeving, de presentaties toch erg traditioneel overkomen. Misschien een idee om ook de conferentie-opzet een beetje meer te laten aansluiten bij de leuke, sfeervolle, alternatieve en creatieve omgeving?


Geschreven door