Als je een webwinkel wilt starten, dan heb je vast al nagedacht over welke producten je wilt gaan verkopen. Een webwinkel zonder producten is net als een winkel die leeg staat. De pui kan nog zo mooi zijn, maar als er niets in staat zal niemand er iets kopen. Vul je winkel dus met producten die relevant zijn voor je doelgroep. Hoe relevanter het product, hoe sneller je klant het product bij jou aanschaft.

Vanaf het begin dat ik begon met ondernemen hield mijn adviseur me voor dat ik een ijscoboer op de hoek van de straat ben en geen Unilever. Met andere woorden; ik hoef geen 1000 verschillende productgroepen te verkopen, maar wel de relevante producten waar mijn doelgroep wat aan heeft.

Kies je doelgroep

Stel, je begint een shop in keukenproducten. Waar begin je dan met zoeken naar producten die jouw doelgroep** nodig heeft? Als het goed is heb je al nachten wakker gelegen met de vraag ‘Aan wie ga ik verkopen?’ Is het de amateur, die graag met mooie spullen werkt en net begint? Of  de vergevorderde kookamateur, die al een heleboel producten in zijn keuken heeft en voornamelijk op zoek is naar verfijning of vervanging van de apparatuur die hij al heeft staan?

Na veel wikken en wegen heb je besloten om een winkel te beginnen voor de (beginnende) amateur die graag met mooie keukenapparatuur werkt en nog niet veel heeft staan.

Hoe kies ik de juiste producten (met een beperkt budget)?

Waarschijnlijk ben je zelf een liefhebber van koken en heb je zelf een voorkeur voor merken waar je blij van wordt. Of je ze nu bij V&D, De Bijenkorf, Marskramer, Blokker of eigenlijk heel stiekem gewoon op de wekelijkse markt bij jou in de buurt hebt gekocht, Google deze merken en ga gewoon eens snuffelen wat ze precies hebben wat jouw doelgroep zou kunnen aanspreken.

Schroom niet om ook te kijken bij de merken die eigenlijk buiten je startbudget vallen. Je weet namelijk niet hoe snel je gaat verkopen om deze toch te kunnen aanschaffen in je vlottende (veranderende) activa (voorraad).

Tadaaaaa! Daar komt je keuzemoment aan

Nadat je al je merken hebt bekeken, en waarschijnlijk via omwegen op andere merken bent gestuit waarvan je eigenlijk ook wel gaat kwijlen, wordt het tijd om te gaan schrappen. Elke leverancier heeft zijn eigen voorwaarden waarop je kan inkopen en je producten kan gaan aanbieden. Mail (of beter: bel) elke leverancier die je zou willen verkopen, voor de prijslijsten en bijbehorende voorwaarden. Zodra je alle informatie bij elkaar hebt, kan je je eigen financiële plaatje erbij pakken en op deze manier bepalen met welke 5 merken je gaat starten.

Er zullen leveranciers zijn die je zulke strenge voorwaarden opleggen dat je denkt: ‘die is niet voor nu’. Ook al is het financieel haalbaar. Leg die op de stapel voor ‘later’. Op deze manier verzamel je op een snelle doeltreffende manier je hele winkelcollectie bij elkaar, qua merken en artikelen die passen bij jouw doelgroep.

Let op: dit proces kan een maand tot twee maanden in beslag nemen. Als je onderneming een succes wordt, gaan bedrijven zich vanzelf bij je aanmelden omdat ze spullen via jouw winkel willen verkopen. Het selectieproces blijft hetzelfde, maar je aanbod in merken zal veranderen, vergroten, of in een negatief geval verdwijnen. Wees om het laatste niet treurig. Het is een natuurlijk proces en dat zal constant voor komen.

Less is more

Ondanks dat het beter is om te starten met zo’n 2000 producten in je webshop, moet je je in het begin niet teveel werk op je hals halen. Want:

a) je kent het systeem waarmee je werkt nog niet heel goed. En,

b) als je in je eentje onderneemt, ben je vaak uren bezig met het invoeren van collecties. Na werkdagen van 10 a 12 uur ga je compleet dubbel zien, waarna je kruipend naar je bed rolt (dat kan in een later stadium wel als je weet wat je aan het doen bent).

Begin met een selectie van ongeveer 100 artikelen waar jijzelf het volste vertrouwen in hebt. Jij bent de ijscoboer, remember. En een ijscoboer heeft maximaal 10 smaken op voorraad en geen 1000, zoals een Unilever met merken als Ben & Jerry’s en Haagen Das. Mochten bepaalde producten niet goed verkopen, dan kan je op een eenvoudige manier je selectie aanpassen zonder met teveel winkeldochters (producten die niet verkopen, maar wel op voorraad liggen) te moeten achterblijven. Als je onderneming groeit kan je altijd nog beslissen om meer producten aan te bieden.

Ik hoop dat ik je met dit artikel op een eenvoudige manier heb laten kennismaken met het vullen van jouw te starten onderneming!

*noot: dit is een artikel met fictieve producten en niet gerelateerd aan mijn eigen onderneming
** Hierover in een volgend blog meer**
0 Shares:
Dit artikel is 5.080 keer gelezen