Een leuk geprijsde vakantie boeken is zo makkelijk nog niet. Er is te veel keus en prijzen kunnen enorm verschillen per site. Je kan uren online doorbrengen op jacht naar de beste deal: vliegtuigmaatschappijen bekijken, kortingscodes opspeuren en zelfs vergelijkingssites vergelijken. Dit moet dan de zogenaamde voorpret zijn. Doodvermoeiend vind ik het. Kan dat niet handiger? Bidroom.com denkt het wel.
Nieuwe boekingsconcepten
Inmiddels zijn we redelijk gewend aan Airbnb. De site waar je een tijdelijk onderkomen bij particuliere verhuurders boekt. Een doorn in het oog van het hotelwezen, want zij lopen flink wat gasten mis. Wellicht dat het onlangs gelanceerde Bidroom mensen weer naar hotels weet te leiden. Want Bidroom haalt de bemiddelingsfee uit het prijsmodel.
Bemiddelingssites misleiden
Bemiddelingssites als booking.com en expedia.com rekenen namelijk commissie. Soms wel tot 25 procent, stellen de oprichters van Bidroom. En daarmee, vinden zij, misleiden dergelijke sites zowel hotels als consumenten. Bidroom biedt daarom een gratis platform waar hoteleigenaren geen commissie hoeven te betalen. Op de site concurreren hotelaanbieders op jouw verzoek. Door het biedmechanisme moet de consument daarom goedkoper uit zijn.
Biedmechanisme Bidroom
Hoe werkt dat biedmechanisme? Op reguliere sites vul je jouw wensen in en krijg je de resultaten van je zoekopdracht te zien. Op Bidroom.com begint na het invullen van je zoekopdracht een periode van 24 uur aan waarin hotels op jouw zoekopdracht kunnen bieden. Gedurende deze periode kunnen hotels hun aanbieding ook herzien op basis van biedingen van andere hotels. Vervolgens kun je op één van de aanbiedingen ingaan, of niet. Je rekent direct af met het hotel, geen commissies dus. Op dit moment verdienen de oprichters van Bidroom nog niets aan de site. In de toekomst gaan zij nadenken over een verdienmodel, maar dat zal nooit gebaseerd zijn op commissie per transactie. Onderstaande video legt het concept uit.
Wat denk jij? Heeft dit concept voldoende in huis om de concurrentie met de booking.com’s van deze wereld aan te gaan?